معاون پرستاری وزارت بهداشت: مردم انتظار دارند اخلاق در رفتار همه اعضای تیم سلامت دیده شود
اقتصاد ایران: ایسنا/همدان معاون پرستاری وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه «اخلاق» روح زنده نظام سلامت است، گفت: با وجود پیشرفتهای علمی، فاصله میان آموزشهای اخلاقی و تجلی عملی آن در ارائه خدمات به بیماران همچنان محسوس است و مردم انتظار دارند اخلاق در رفتار همه اعضای تیم سلامت دیده شود.
عباس عبادی سهشنبه ۲۷ آبان در آیین افتتاح دوازدهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران و نهمین کنگره اخلاق پرستاری، با تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی همدان برای میزبانی این رویداد، اظهار کرد: برگزاری همزمان دو کنگره اخلاق پزشکی و اخلاق پرستاری فرصتی ارزشمند برای تأمل بر بنیانهایی است که هویت و تعالی علوم پزشکی بر آنها استوار است.
وی افزود: اخلاق نه یک عنوان تشریفاتی، بلکه روح زنده و شرافت پایدار نظام سلامت است و کیفیت خدمات، اعتماد مردم و کارآمدی نظام درمانی بر پایه آن شکل میگیرد.
معاون پرستاری در ادامه با اشاره به پیشرفتهای سه دهه اخیر در حوزه اخلاق حرفهای، گفت: توسعه آموزشهای اخلاق حرفهای، رشد تولیدات علمی، شکلگیری کمیتههای اخلاق و الزام به اخذ کد اخلاق در پژوهشها از دستاوردهای ارزشمند این سالهاست؛ اما درک عمیق از اخلاق زمانی تحقق مییابد که در عمل حرفهای نمود پیدا کند.
عبادی تأکید کرد: میان آنچه در دانشگاه آموزش داده میشود و آنچه مردم در محیط درمان تجربه میکنند، همچنان فاصلهای قابل توجه وجود دارد. مردم مشتاق مشاهده جلوههای عملی اخلاق در رفتار پزشکان، پرستاران، مدیران و همه اعضای تیم سلامت هستند.
او با بیان اینکه امروز متخصصان اخلاق، پزشکان، پرستاران، حقوقدانان و صاحبنظران دینی باید در کنار هم برای ارتقای هنجارهای اخلاقی تلاش کنند، افزود: رعایت تکریم بیمار، رضایت آگاهانه، حفظ حریم خصوصی، رازداری، مراقبت مشفقانه و اهدای عضو باید جزو رفتار حرفهای در تمام مراکز سلامت باشد.
معاون پرستاری در ادامه سپس به چالشهای اخلاقی حوزه سلامت و پرستاری اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی و فشار کاری که به فرسودگی، افت کیفیت خدمات و افزایش خطا منجر میشود، تعارض میان ترجیحات بیمار و محدودیتهای نظام سلامت که گاهی ریشههای فرهنگی و دینی دارد، چالشهای ارتباطی با بیمار و خانواده بهدلیل پنهانکاری یا اطلاعرسانی ناقص، ازدحام و محدودیتهای محیطی مانند کمبود فضا، شلوغی بخشها و افزایش ظرفیت آموزشی، تصمیمگیریهای اخلاقی پیچیده در موضوعاتی چون مراقبت پایان عمر و CPR، خشونت علیه کادر درمان و کاهش امنیت پزشکان و پرستاران، خدشه به حریم خصوصی در اثر ازدحام، کمبود آموزش یا استفاده نادرست از فناوری، نابرابری در نظام پرداخت و فشارهای سازمانی، آموزش ناکافی اخلاق حرفهای با وجود پیشرفتها و چالشهای فناوری و پرونده الکترونیک سلامت، وجود دارد.
عبادی با بیان اینکه اگر کاربست و ترجمان دانش اخلاق در سیاستگذاری اتفاق نیفتد، تلاشها در حد تعارف باقی میماند، گفت: بخشی از وظیفه ما، توصیه و تذکر به سیاستگذاران بهویژه قوه مقننه است.
وی با قدردانی از استادان و پژوهشگران تصریح کرد: امیدوارم خروجی این نشست علمی، توسعه نظام سلامت اخلاقمدار و بهبود کیفیت خدمات برای مردم باشد. بیمار نباید جز درد بیماری رنج دیگری را تحمل کند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه