برگزاری همایش سواد رسانهای برای اصحاب رسانه البرز
اقتصاد ایران: ایسنا/البرز همایش سواد رسانهای با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه و روابط عمومی ادارات کل اطلاعات در البرز برگزار شد. یک مقام امنیتی در این همایش با بیان اینکه اعتماد عمومی مهمترین سرمایه امنیت است، گفت: اخیراً خبری در استان مبنی بر پیدا شدن ۷۴ جسد در سد کرج منتشر شد که صحت آن تأیید نشده بود و موجب تماسهای متعدد با بخشهای امنیتی و ایجاد تنش در فضای عمومی شد. این نشان میدهد که یک خبر جعلی میتواند پیامدهای جدی امنیتی و اجتماعی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، در این همایش که روز یکشنبه ۲۵ آبان در سالن اجتماعات حراست کل البرز برگزار شد، یک مقام امنیتی در خصوص نقش رسانه و تاثیر آن بر افکار عمومی گفت: امنیت سخت رسانه به معنای حفاظت فیزیکی و فنی از تجهیزات، سرورها، شبکههای پخش، خطوط انتقال دادهها و حتی کارکنان مرتبط است. حفاظت فیزیکی از مراکز اطلاعرسانی، مسیرهای انتشار محتوا و ارتباطات، همراه با فناوری، مقررات و نیروی انسانی آموزشدیده، امنیت رسانه را تضمین میکند.
این مقام امنیتی افزود: طی چند سال اخیر رسانه به یک ابزار راهبردی برای مقابله با جنگ شناختی، شایعات و عملیات روانی کنترل نشده تبدیل میشود. رسانهها فراتر از ابزار خبررسانی هستند و میتوانند آرامش، انسجام اجتماعی، اعتماد عمومی و احساس مشارکت مردم در جریان ملی را ایجاد کنند لذا در کنار امنیت سخت رسانه باید به امنیت نرم آن نیز توجه ویژه داشت.
این مسئول بیان کرد: اعتماد عمومی مهمترین سرمایه امنیت نرم است. وقتی رسانه با دقت، سرعت، شفافیت و صداقت خبر را منتقل میکند، مردم به آن اعتماد پیدا میکنند و این اعتماد مانع از رفتارهای هیجانی یا آشفتگی ناشی از فقدان اطلاعات دقیق میشود. اما برعکس، ضعف رسانه حتی با وجود امنیت سخت، باعث تخریب امنیت نرم خواهد شد.
وی تصریح کرد: وقتی منابع خبری متعدد روایتهای ناسازگار ارائه میدهند، مخاطب در معرض شکاف شناختی قرار میگیرد و ذهنش قادر به تشخیص حقیقت نیست. این وضعیت باعث گمراهی و اتخاذ تصمیمات فردی و جمعی بر اساس برداشتهای ناقص یا غلط میشود و اگر ادامه پیدا کند، اعتماد عمومی کاهش یافته و مردم به منابع غیررسمی رجوع میکنند.
این مقام امنیتی توضیح داد: در گذشته ما شاهد مثالهای متعددی بودهایم؛ از جمله تولید خبر جعلی در نشریه سلام و وقایع کوی دانشگاه در سال ۷۷ که در قلب پایتخت اتفاق افتاد. اخیراً نیز خبری در استان مبنی بر پیدا شدن ۷۴ جسد در سد کرج منتشر شد که صحت آن تأیید نشده بود و موجب تماسهای متعدد با بخشهای امنیتی و ایجاد تنش در فضای عمومی شد. این مثالها نشان میدهد که یک خبر جعلی میتواند پیامدهای جدی امنیتی و اجتماعی داشته باشد.
وی تأکید کرد: مدل مطلوب برای هر حاکمیتی، آزادی مسئولانه رسانهها است؛ رسانه باید بتواند آزادانه گزارش دهد، اما همزمان مرزهای امنیت ملی و حریم عمومی را رعایت کند. رسانه با اطلاعرسانی دقیق و بهموقع میتواند از شکلگیری اضطراب یا هراس جمعی جلوگیری کند و مردم در بحرانها به منابع معتبر رجوع کنند و رفتار خود را بر اساس آن تنظیم کنند.
وی سه مولفه کلیدی اطلاعرسانی مؤثر رسانهای را برشمرد و گفت: اول، دقت و ارائه اطلاعات مبتنی بر داده و شواهد؛ دوم، سرعت انتشار و سوم، شفافیت. حتی اعلام واقعیت در موضوعات تلخ باعث افزایش امیدآفرینی و کاهش اضطراب در جامعه میشود.
این مسئول ادامه داد: رویکرد صحیح رسانه روایتپردازی استراتژیک است که در برابر هجمههای بیرونی مقاومت نرم ایجاد میکند. کنترل شایعات و بحرانهای اطلاعاتی بسیار حیاتی است، زیرا شایعات میتوانند ظرف چند ساعت امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به خطر بیندازند
این مقام امنیتی در ادامه با اشاره به جنگ ۱۲ روزه اخیر نیز گفت: در این دوران کلیدواژههای پرتکرار مانند نفوذ، پهپادهای متعدد و کارگاههای ساخت پهپاد، پروژه نفوذ و اطلاعات نادرست علیه کشور به سرعت منتشر شد. متأسفانه حتی برخی از خودیها در تله عملیات روانی قرار گرفتند و به ناحق سیستم امنیتی کشور را مورد هجمه قرار دادند در صورتیکه وزارت اطلاعات پیشدستانه حملات سایبری علیه دشمن را انجام داده بود.
وی تاکید کرد: رسانه معتبر نقش سیستم پالایش اطلاعات را ایفا میکند. راهکار آن انتشار خبر تکمیلی و اصلاحی به محض مشاهده شایعات، همکاری با خبرنگاران برای جمعآوری دادهها از منابع اصلی، استفاده از فضای مجازی برای پاسخ سریع و گسترده و پرهیز از اطلاعات شنیدهشده یا نادرست است. رسانه باید شریک اطلاعاتی نهادهای امنیتی باشد و دادهها و هشدارهای دقیق را به پیامهای قابل فهم برای مردم تبدیل کند، با کمترین بار هیجانی منفی و بدون تأخیر یا تناقض در اطلاع رسانی.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه