جدال چینی‌ها برای تصاحب بازار اروپا

اقتصاد ایران: رشد فروش خودروهای برقی در اروپا سریع‌تر از انتظار پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۲ نصف فروش کل خودروهای اروپا به مدل‌های الکتریکی اختصاص یابد. در این میان درحالی‌ که استلانتیس (سهام‌دار لیپ‌موتور)، هاچ‌بک T۰۳ را پرفروش‌ترین خودرو برقی آلمان می‌داند، بی‌وای‌دی این ادعا را رد می‌کند.

بازار خودرو آلمان به صحنه یک درگیری رسانه‌ای غیرمنتظره بین غول خودروسازی چینی، بی‌وای‌دی و گروه استلانتیس تبدیل شده است. ماجرا از آن‌جا شروع شد که بی‌وای‌دی به اظهارات آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل استلانتیس واکنش نشان داد؛ اظهاراتی که ادعا می‌کرد برند لیپ‌موتور در آلمان فروش بیشتری نسبت به بی‌وای‌دی داشته است. استلانتیس بعدا شفاف‌سازی کرد که این ادعا صرفا به آمار فروش در ماه آگوست اشاره داشته؛ اما بی‌وای‌دی با ارائه آمار فروش سالانه، تصویری کاملا متفاوت از این رقابت به نمایش گذاشت.

از لفظ تا عمل

این درگیری زمانی علنی شد که بی‌وای‌دی به نقل‌قولی از مدیرعامل استلانتیس اعتراض کرد. هرچند استلانتیس مالکیت کامل لیپ‌موتور را ندارد، اما با داشتن ۲۰ درصد از سهام این شرکت، از طریق یک جوینت‌ونچر به نام لیپ‌موتور اینترنشنال صادرات محصولات آن به خارج از چین را کنترل می‌کند.

بی‌وای‌دی با استناد به داده‌های رسمی، این ادعا را قویا رد کرده است. براساس آمار منتشرشده از سوی بی‌وای‌دی، این شرکت در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۵ موفق به فروش ۸ هزار و ۶۱۰ دستگاه خودرو در آلمان شده است. این رقم در مقایسه با فروش ۳ هزار و ۵۳۶ دستگاهی لیپ‌موتور در همین بازه زمانی، برتری قاطع بی‌وای‌دی را نشان می‌دهد. داده‌های رسمی اداره حمل‌ونقل فدرال آلمان نیز این موضوع را تایید می‌کند و آمار ثبت‌شده برای بی‌وای‌دی و لیپ‌موتور بسیار نزدیک به اعداد اعلامی شرکت‌ها است.

پس از واکنش بی‌وای‌دی، استلانتیس با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که منظور مدیرعامل این شرکت، عملکرد فروش لیپ‌موتور در یک بازه زمانی محدود بوده است. سخنگوی استلانتیس در این‌باره گفت: «اظهارات آنتونیو فیلوسا درباره فروش خودروهای برقی لیپ‌موتور در آلمان در ماه آگوست ۲۰۲۵ دقیق و توسط پایگاه داده صنعت ملی تایید شده است. در این ماه، لیپ‌موتور پرفروش‌ترین برند خودرو برقی چینی و مدل T۰۳ پرفروش‌ترین خودرو برقی چینی در آلمان بود.»

بی‌وای‌دی به رد این ادعا بسنده نکرد و در اقدامی جالب، آمار فروش خود را با دو برند دیگر زیرمجموعه استلانتیس، یعنی آلفارومئو و جیپ مقایسه کرد. این شرکت اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ تاکنون در آلمان فروش بیشتری نسبت به آلفارومئو داشته است. همچنین بی‌وای‌دی با اشاره به فروش بیشتر خودروهای برقی و پلاگین-هیبریدی خود نسبت به جیپ، مدعی شد که در حال نزدیک شدن به آمار فروش کلی این برند آمریکایی در بازار آلمان است.

بخشی از موفقیت بی‌وای‌دی به دلیل سبد محصولات گسترده‌تر آن است. این شرکت در حال حاضر هشت مدل برقی و دو مدل پلاگین-هیبریدی را در آلمان عرضه می‌کند؛ در حالی که لیپ‌موتور تنها با سه مدل در این بازار حضور دارد. باید دید این جنگ بازاریابی بین دو برند چینی در آینده چگونه ادامه پیدا خواهد کرد و کدام یک می‌تواند سهم بیشتری از بازار مهم اروپا را به دست آورد.

پیشروی برقی‌ها تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد

انقلاب خودروهای برقی در اروپا با سرعتی فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی در حال وقوع است. براساس یک تحلیل جدید، تا سال ۲۰۳۲، بیش از نیمی از فروش خودروهای نو در قاره سبز به مدل‌های تمام‌برقی اختصاص خواهد یافت که یک نقطه عطف بزرگ محسوب می‌شود. در حالی که چین همچنان پیشتاز بی‌رقیب این میدان باقی می‌ماند و آمریکا با چالش‌های جدی در این مسیر مواجه است.

این پیش‌بینی‌ها بخشی از یک گزارش جامع است که توسط شرکت معتبر خدمات مشاوره‌ای EY منتشر شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که مسیرهای متفاوتی برای سه بازار بزرگ خودرو جهان یعنی چین، اروپا و آمریکا در پیش است. براساس این گزارش، فروش خودروهای برقی در اروپا تا سال ۲۰۲۸ از مجموع فروش خودروهای بنزینی و دیزلی پیشی خواهد گرفت. البته تا سال ۲۰۳۰، خودروهای هیبریدی همچنان محبوبیت بیشتری نسبت به مدل‌های تمام‌برقی خواهند داشت؛ اما با سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین آلایندگی دی‌اکسیدکربن و ورود خودروهای برقی ارزان‌تر به بازار، این معادله به نفع تمام الکتریکی‌ها تغییر خواهد کرد.

در مقابل، روند الکتریکی‌سازی در ایالات متحده بسیار کندتر خواهد بود. پیش‌بینی قبلی حاکی از آن بود که خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۴ به سهم ۵۰ درصدی از بازار آمریکا دست پیدا می‌کنند؛ اما این هدف‌گذاری اکنون به سال ۲۰۳۹ موکول شده است. عواملی مانند عدم‌قطعیت‌های سیاسی، تعرفه‌های واردات و کاهش مشوق‌های دولتی، سرعت این گذار را کاهش داده است. انتظار می‌رود در این میان، خودروهای هیبریدی جای خالی را پر کنند و سهم آن‌ها تا سال ۲۰۳۴ به ۳۴ درصد برسد.

در چین، داستان کاملاً متفاوت است. امسال فروش ترکیبی خودروهای تمام‌برقی و پلاگین-هیبریدی در این کشور به ۵۰ درصد می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۴ از ۹۰ درصد نیز عبور کند. نکته جالب این است که سهم خودروهای تمام‌برقی به تنهایی در سال ۲۰۳۳ به ۵۰ درصد خواهد رسید (یک سال دیرتر از اروپا) که نشان‌دهنده اهمیت بالای مدل‌های پلاگین-هیبریدی در بازار این کشور طی دهه آینده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ