بلاتکلیفی بزرگترین آسیب ماشینسازی
اقتصاد ایران: ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست شرکت ماشینسازی تبریز، این شرکت را برند معتبر خاورمیانه دانست و گفت: ماشینسازی تبریز با تولید محصولات و ماشینآلات بهروز و باکیفیت جهانی، جایگاه ویژهای در صنعت دارد، اما متأسفانه بخشهای مثبت و امیدبخش فعالیتهای این مجموعه در رسانهها به اندازه کافی بازتاب نمییابد.
حسین قربانی در بازدید از دفتر ایسنا در تبریز با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف مالکیت این مجموعه افزود: مدیریت جدید با تمام توان در پی نوسازی و بازسازی شرکتهای ریختهگری و ماشینسازی تبریز است.
وی با اشاره به اهداف صورتجلسه استانداری آذربایجانشرقی با سازمان خصوصیسازی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: تمامی طرحهای مصوب در مرحله عملیاتی شدن قرار دارند و در همین راستا، بهویژه برای انجام امور مهمی همچون نوسازی و بازسازی، لازم است شرکت ماشینسازی تبریز حداقل به مدت یکسال از فهرست واگذاری سازمان خصوصیسازی خارج شود.
قربانی قرار گرفتن این شرکت در لیست خصوصیسازی را از عوامل اصلی فرسودگی و تأخیر در نوسازی تجهیزات دانست و افزود: قدمت ماشینسازی تبریز بیش از نیم قرن است، اما به دلیل الزامات قانونی سازمان خصوصیسازی، برای هر اقدام باید مجوزهای متعددی اخذ شود که این امر موجب بروز موانع و کندی کار شده است.
وی با بیان اینکه خروج شرکت از فهرست واگذاری منوط به تصمیم هیأت واگذاری سازمان خصوصیسازی است، اظهار کرد: در فاز نخست نوسازی، شرکت ریختهگری ماشینسازی تبریز با برآورد هزینهای حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه نوسازی کورهها و بخشهای مختلف بازسازی خواهد شد. تأمین منابع مالی این طرح نیز منوط به خروج شرکت از فهرست خصوصیسازی است.
سرپرست شرکت ماشینسازی تبریز افزایش تولید، طراحی محصولات جدید و خروج از زیاندهی را از مهمترین اهداف این نوسازی دانست و گفت: با اجرای این طرح، ظرفیت تولید شرکت ریختهگری ماشین سازی تبریز از ۳,۰۰۰ تن به ۱۸,۰۰۰ تن در سال افزایش مییابد که این موضوع مستقیماً بر روی افزایش کیفیت و کمیت محصولات تولیدی ماشین سازی تبریز تأثیر می گذارد.
وی افزود: همه دستگاههای دولتی از جمله استانداری آذربایجانشرقی، شهرداری تبریز و سازمان تأمین اجتماعی استان برای احیای شرکتهای ریختهگری و ماشینسازی تبریز همکاری و حمایت میکنند.
قربانی با اشاره به اهمیت راهبردی صنعت ماشینابزار گفت: صنعت ماشینابزار پشتوانه تولید تجهیزات صنایع استراتژیک برای هر کشور هستند و بسیاری از کشورها در توسعه این صنعت سرمایهگذاری گستردهای انجام میدهند. محصولات ماشینسازی تبریز نقش مهمی در تأمین نیاز سایر صنایع کشور دارند؛ چراکه به دلیل تحریم های ظالمانه، خودکفایی در این صنعت اهمیت بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه ماشینسازی تبریز تنها تولیدکننده ماشینابزار در خاورمیانه است، افزود: نزدیکترین کشور به ایران در این حوزه، بلاروس است که سالانه حدود ۱۰۰ دستگاه ماشینابزار تولید میکند، در حالیکه ماشینسازی تبریز توان تولید بیش از ۱,۱۰۰ دستگاه در سال را دارد.
به گفته او، چین و آمریکا بیشترین سرمایهگذاری جهانی را در حوزه تولید ماشینابزار انجام دادهاند.
قربانی در پایان بر لزوم تعیین تکلیف سریع وضعیت مالکیتی شرکت تأکید کرد و گفت: بلاتکلیفی مالکیت شرکت بزرگترین مانع هرگونه سرمایه گذاری است.
وی همچنین شایعات مربوط به بدهیهای کلان شرکت را تکذیب کرد و اظهار داشت: تمامی شرکت ها در فرآیند تولید دارای درآمد جاری و بدهی جاری هستند و علیرغم وجود برخی تصورات در افکار عمومی، این مجموعه بدهیهای چندهمتی ندارد.

انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه