چگونه شرکتها سهم خود را در مدرسهسازی پای کار میآورند؟
اقتصاد ایران: رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: بند خ ماده ۲۰ و قانون مالیات مستقیم ظرفیت مناسبی را برای شرکتها جهت مدرسه سازی ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، طرح به ساز مدرسه، بساز مدرسه مدتی است توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به راه افتاده است و وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن است تا مردم به هر اندازه که توانایی مالی دارند و مایل هستند در امر مدرسهسازی مشارکت کنند.
از حمید رضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس پرسیدیم نقش شرکتها و سازمانها در امر مدرسه سازی چگونه است و با توجه به وظایف و سهمی که این شرکتها و سازمانها در مشارکتهای اجتماعی دارند و باید سهمی از درآمد خود را به مسئولیتهای اجتماعی اختصاص دهند؛ چگونه این شرکتها را تشویق به کمک در امر مدرسهسازی میکنید.
خان محمدی در پاسخ به این سوال گفت: بر طبق قانون و تلاشهای سازمان نوسازی مدارس، ۲۵ درصد از سهم و بودجه مسئولیت اجتماعی شرکتهایی همچون شرکتهای نفت و گاز پتروشیمی باید در حوزه مدرسه سازی با اولویت مناطق کم برخوردار هزینه شود.
رئیس سازمان نوسازی مدارس افزود: یک تبصره بعد از آن اضافه شد که نشان از اراده دولت در امر مدرسه سازی بود و مسیر این کار را هم آسانتر کرد. این مصوبه آن است که تا سهم و نیاز آموزش و پرورش از مسئولیتهای اجتماعی پرداخت نشده است شرکتها حق ندارند در سایر حوزهها سهم مسئولیت اجتماعی خود را هزینه کنند. سازمان نوسازی مدارس پیگیر این موضوع بوده و شرکتهای مختلف هم پای کار آمدهاند. شرکت گل گهر، شرکت مس رفسنجان، شرکت ملی مس و دیگر شرکتها تصمیم گرفتند سهم خود در مسئولیت اجتماعی را در امر مدرسه سازی هزینه کنند.
وی با تجلیل از فعالان اقتصادی که به مدرسه سازی کمک کردند؛ گفت: این مسئله راهی است تا همه شرکتها در امر مدرسه سازی حرکت کنند و برکت کارشان را در این مدرسه سازی ببینند چرا که اثرگذارترین و ماندگارترین خدمتی که شرکتها میتوانند داشته باشند همین امر مدرسه سازی است.
خان محمدی با تاکید بر اینکه هیچ جا برای مشارکت اجتماعی واجبتر از امر مدرسه سازی نیست گفت: ما به همه شرکتها و صنایع اعلام کردیم که این راه باز است؛ ظرفیت دیگری که وجود دارد بند خ ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه است. بر اساس این بند اگر شرکتها در امر مدرسه سازی هزینه کنند و یکی از پروژههایی را که سازمان برنامه و بودجه مشخص کرده انتخاب کرده و در آن هزینه کنند به منزله پرداخت مالیات است. این هم ظرفیت جدیدی است که شرکتها میتوانند داشته باشند.
خان محمدی با تاکید بر اینکه مدرسه سازی آینده کشور را میسازد گفت: باید مطالبه عمومی و تکلیف عمومی برای مدرسه سازی باشد. بند خ ماده ۲۰ و قانون مالیات مستقیم ظرفیت مناسبی را برای شرکتها ایجاد کرده است. شرکتها هم میتوانند مالیات خود را بپردازند و هم یک یادگاری از خود به جا بگذارند که نام شرکت خود را هم برجسته میکنند.
گفتنی است علاقهمندان میتوانند از سه روش زیر در این طرح مدرسه سازی مشارکت داشته باشند.
- عدد ۱ را به ۵۰۰۰۱۲۲۴ پیامک کنند.
- با ۰۲۱۷۸۰۸۰۰۰۰ تماس بگیرند.
- ارتباط از طریق کد دستوری #۲۴*
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه