«CBR۳۰۰R»؛ تلفیق اوج مهندسی در هیجان
اقتصاد ایران: جدیدترین نسخه اسپرتبایک چابک هوندا یعنی نسخه CBR۳۰۰R ۲۰۲۴ نسبت به سایر اسپرتبایکها در سطح بالاتری ارزیابی میشود. این اسپرتبایک سامورایی یک گزینه جذاب برای افرادی است که بهدنبال مهندسی منحصربهفرد و کیفیت بالا هستند.
هوندا نامی آشنا در صنعت موتورسیکلت بهشمار میرود و کیفیت و مهندسی ساخت محصولات این کمپانی زبانزد و سرلوحه کمپانیهای دیگر است. اگرچه در زمینه اسپرتبایکها، کمپانیهای بزرگ و مشهوری همچون دوکاتی، آپریلیا، امویآگوستا، بامو، یاماها، کاوازاکی و سوزوکی با هم در رقابت هستند، اما این مهندسی شگفتانگیز هونداست که محصولات اسپرت این کمپانی را متمایز میکند. CBR۳۰۰R بهترین گزینه محبوب اسپرتدوستان است که تنها هدف آن برتری بر کیتیام RC۳۹۰ است و در این کارزار نیز تا حد زیادی موفق بوده است.
جدیدترین نسخه اسپرتبایک چابک هوندا یعنی نسخه CBR۳۰۰R ۲۰۲۴ نسبت به سایر اسپرتبایکها در سطح بالاتری ارزیابی میشود. این اسپرتبایک سامورایی یک گزینه جذاب برای افرادی است که بهدنبال مهندسی منحصربهفرد و کیفیت بالا هستند. طراحی کلاسیک CBR۳۰۰R نشانه اصالت آن و یکی از ویژگیهای منحصربهفردی است که درمقایسه با رقبای آن در این کلاس تا حد زیادی بهچشم میِآید.
۱- طراحی بدنه اسپرت و هیجانانگیز
سال ۲۰۰۸ میلادی بود که کمپانی هوندا از موتورسیکلت کانسپت V۴ رونمایی کرد و این موتورسیکلت با طراحی اسپرت و خاص خود تا حد زیادی مورد استقبال قرار گرفت. درعین حال اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی بود که نسخه CBR۲۵۰R بر اساس آن شکل گرفت و سال ۲۰۱۳ نیز CBR۳۰۰R با طراحی خاص، اسپرت و جذاب خود برای رقابت با کاوازاکی ۲۵۰ (که دیگر تولید نمیشود و جایگزین آن نینجا۲۵۰ است)، سوزوکی GSX۲۵۰R و کیتیام RC۳۹۰ به تولید رسید. باتوجه به استایل کلاسیک اما مدرن آن، شاهد یک طراحی جوانپسند و جذاب هستیم.
این نوع طراحی بهحدی موفق بوده که تا به امروز حدود یک دهه از زمان طراحی و تولید این اسپرتبایک میگذرد؛ اما بهروزرسانی در این مدل تنها در گرافیک چراغهای جلو و عقب اعمال شده است. پروفیل CBR۳۰۰R مشابه بزرگ خاندان CBR یعنی CBR۱۰۰۰RR فایربلد است؛ چراکه انحنای دماغه، فلاپ یکپارچه با ورودی هوای عمودی اوریب به فرم V، حجم خاص باک، ارتفاع پایین صندلی راکب، فلاپ تیز عقب و اگزوز زاویهدار این حس را بهخوبی به هر بینندهای القا میکند.
در نمای جلو بهصورت دقیق از جایی که انحنای دماغه شروع میشود، دو چراغ مثلث مشابه ذوزنقه قرار گرفته که با شیشه کوتاه و ورودیهوای جلو حس یک سوپربایک را تداعی میکند تا فرمت کلی نمای جلو CBR۳۰۰R مشابه نینجاهای مخفی با ماسکهای مخصوص باشد که تنها دو چشمشان پیداست. در نمای عقب چراغها در امتداد فلاپهای تیز قرار گرفته تا با اسپویلرهای دوتکه تا حد زیادی هیجانانگیز باشد. هرچند که طراحی چراغ مربعشکل عقب با LED که درون آن طراحی شده، زیبای خاصی را بهوجود میآورد.
۲- ارگونومی و راحتی بالا
تمام موتورسیکلتهای اسپرت از ارتفاع پایین صندلی برخوردارند. این طراحی پرفورمنس موتورسیکلت را بهبود و این قابلیت را میدهد تا آیرودینامیک در سرعتهای بالا و شرایط بحرانی، پایداری بالاتری برای موتورسیکلت بهارمغان آورد. ارتفاع صندلی در CBR۳۰۰R بهدلیل طراحی بدنه اسپرت و باک حجیم، طراح ارتفاع را در ۷۸۰ میلیمتر قرار داده است. این عدد به این معناست که راکب در سرعتهای بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر برساعت با زاویه دادن به بدن خود میتواند بهخوبی جریان هوای عبوری را به بهترین شکل ممکن حفظ کند.
همچنین سطح بالاتر زین (نشیمنگاه) سرنشین دوم نیز طوری طراحی شده که در زمان حرکت در سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت هیچگونه اختلال آیرودینامیکی بهوجود نمیآورد. این نوع طراحی در کلاس اسپرتبایکها عالی است.

۳- کلاستر کلاسیک و هیجانانگیز
همه موتورسیکلتها و خودروها این روزها با صفحهنمایشهای LCD مواجه هستند که همچون گذشته هیجانانگیز بهنظر نمیرسند. اما CBR۳۰۰R به سنت دیرینه خود پایبند بوده و تنها مجهز بهیک صفحهکیلومتر آنالوگ است که حداکثر تا ۱۲۵۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) را نشان میدهد.
در زیر این صفحه آنالوگ عقربهای یک نمایشگر ۴.۳ اینچی افقی تعبیه شده که تمام اطلاعات از جمله سرعت دقیق موتورسیکلت، میزان سوخت موجود در باک، دمای موتور، ساعت و وضعیت دقیق دنده و زمان دقیق تعویض دنده را نشان میدهد.
این صفحه بهطرز فوقالعادهای طراحی شده که اگر راکب آماتور در پشت فرمان CBR۳۰۰R قرار گیرد، بهخوبی میداند در چه زمانی تعویض دنده انجام شود و تا چه میزان میتواند بنزین بزند. ترکیب صفحه آنالوگ و صفحهنمایش دیجیتالی هیجان را در زمان رانندگی به اوج خود میرساند.

۴- کیفیت سواری و عملکرد بینظیر هندلینگ
اغلب اسپرتبایکها همانند خودروهای سوپراسپرت بهدلیل توانایی حرکت در سرعتهای بالا و قدرت پیشرانه، سواری خشک و نهچندان دلچسبی دارند. اما برخلاف طراحیهای استاندارد اسپرتبایکها، مهندسان کمپانی هوندا برای CBR۳۰۰R سیستم تعلیق کارآمد و باکیفیتی را تدارک دیدهاند. زیرا در محور جلو شاهد طراحی دو دامپر هیدرولیکی به قطر ۳۷ میلیمتر هستیم که قابلیت انعطاف تا ۱۱۸ میلیمتر (در زمان ارتعاش تراکم و غیرتراکمپذیری) داشته و در محور عقب نیز از سیستم منحصربهفرد هوندا با نام پرولینک استفاده شده است.
پرولینک در حقیقت سیستم سینگلشوک است که دارای یک دامپر هیدروپنوماتیکی بههمراه فنرلول است که حداکثر ۱۰۳ میلیمتر در پنج حالت قابلیت تنظیم دارد. همچنین برای اینکه کیفیت سواری برای راکب و سرنشین دوم افزایش یابد، در محور جلو تایر به سایز ۷۰/۱۱۰ با رینگ ۱۷ اینچی و در محور عقب تایر بهسایز ۷۰/۱۴۰ با رینگ ۱۷ اینچی در نظر گرفته شده است.
هرچند که جنس رینگها از آلومینیوم بوده و استفاده از اهرمهای ویشکل برای جذب نیروهای عرضی سبب ارتقای کیفیت سواری این اسپرتبایک شده است، اما نوع قرارگیری راکب و زاویه قرارگیری آن نسبت به فرمان که در حالت ۲۵.۳ درجهای قرار گرفته، به معنای راحتی و ارگونومی سطح بالاست. این زاویه در کلاس اسپرتبایک به عنوان بهترین نوع طراحی شناخته میشود.

۵- سیستم سوخترسانی انژکتوری PGM-FI
همواره هوندا به طراحی مناسب و عالی موتورهای بنزینی معروف بوده است. در CBR۳۰۰R از سیستم فوق پیشرفته سوخترسانی استفاده شده و در سوپربایکها این فناوری فراوان بهچشم میخورد. درحقیقت پیشرانه تکسیلندر CBR۳۰۰R دارای دو انژکتور هوشمند است که یکی در مانیفولد ورودی هوا و دیگری در پشت دریچهگاز طراحی شده است.
این نوع سیستم به افزایش دبی سوخت و بهینهسازی آن در زمان افزایش دما بسیار کمک میکند. درحقیقت سیستم PGM-FI نوع پیشرفته سیستم سوخترسانی EFI است که با اندکی تغییرات در زمان پاشش سوخت و نوع زاویه پاشش سوخت؛ تکنولوژی کاملا جدیدی را بهوجود آورده است. همین مقوله سبب برتری CBR۳۰۰R درمقایسه با اسپرتبایکهای کیتیام شده است.
۶- قلب تپنده با سطح تکنولوژی بالا
قیمت بالای سوختهای فسیلی از جمله بنزین سبب شده است بسیاری از خودروسازان و موتورسیکلتسازان درصدد کاهش و یا بهینهسازی مصرف سوخت در محصولات خود برآیند. هوندا با رویکرد جدید خود آرامش خاطر زیادی را همراه با یک روش جدید و هیجانانگیز در CBR۳۰۰R ارائه میدهد.
به عبارت دیگر با یک موتورسیکلت اسپرت با پیشرانه قدرتمند، سیستمی را طراحی کرده که سبب مصرف سوخت پایینتر اما شتاب بالا شده است. قلب تپنده CBR۳۰۰R را یک موتور تکسیلندر چهارزمانه بنزینی بهحجم ۲۸۶ سیسی تشکیل میدهد.
این موتور دارای چهار سوپاپ و دو میلسوپاپرو (DOHC) است که دو سوپاپ آن برای ورودی هوا و دو سوپاپ آن برای خروجی دود تعبیه شده است. سایز کورس پیستون ۶۳ میلیمتر و قطر پیستون ۷۶ میلیمتر است که در کلاس خود نسبتا بزرگ است. این ابعاد سبب شده است در کنار نسبت تراکم ۱۰.۷ بهیک و سیستم مشابه زمانبندی متغیر سوپاپ برای کنترل و عملکرد مکانیزم سوپاپها حداکثر قدرت به ۳۰.۵ اسببخار در ۸۵۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور به ۲۷ نیوتونمتر در ۷۲۵۰ آرپیام برسد.
بد نیست بدانید که این پیشرانه تنها در هر صدکیلومتر ۳.۳ لیتر بنزین میسوزاند و حداکثر ظرفیت باک این اسپرتبایک ژاپنی به ۱۲.۸ لیتر میرسد. از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته با ضرایب کوتاه و فواصل کمتر قدرت و گشتاور را بهکمک زنجیر اورینگ تایپ بهچرخ عقب انتقال میدهد. سیستم هیدرومکانیکی منحصربهفرد هوندا سبب شده است سرعت تعویض دندهها بالا برود و به کسری از ثانیه برسد.
۷- سیستم ترمز ضدقفل ABS
یکی از قابلیتهایی که سبب برتری CBR۳۰۰R شده، سیستم ترمز ABS در دیسکهای جلو و عقب است. زیرا بسیاری از اسپرتبایکها مانند کیتیام RC۳۹۰ تنها در محور جلو دارای سیستم ترمز ضدقفل ABS هستند. این درحالی است که CBR۳۰۰R دارای سیستم ترمز ضدقفل ABS در محورهای جلو و عقب است که پرفورمنس این اسپرتبایک را بهبود میبخشد. بنابراین هوندا CBR۳۰۰R بهیکی از سیستمهای ایمنی بهروز صنعت موتورسیکلت مجهز شده است تا ایمنی راکب و سرنشین را افزایش دهد.
۸- ترمز دیسکی برای ایمنی بالاتر
مهندسان کمپانی هوندا برای ارتقای ایمنی و بهبود پرفورمنس CBR۳۰۰R سیستم ترمز دیسکی سوراخشونده در جلو و عقب این اسپرتبایک تدارک دیدهاند. دیسک ترمز در محور جلو سایز ۲۹۶ میلیمتر با کالیپر دو پیستونه شناور دارد که در محور عقب سایز دیسک خنکشونده به ۲۲۰ میلیمتر رسیده و دارای مکانیزم کالیپر تکپیستونه شناور است. این نوع سیستم ترمز سبب میشود عملکرد این اسپرتبایک در زمان حرکت در سرعتهای بالا، ایمن و پایدار باشد.
۹- پرفورمنس عالی با آیرودینامیک بهتر
ارتفاع صندلی در هوندا CBR۳۰۰R به ۷۸۰ میلیمتر میرسد و این به معنای ارتقای آیرودینامیک است. زیرا راکب در سرعتهای بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر برساعت، اگر بدن خود را بهسمت پوزه متمایل نکند، با اختلال آیرودینامیکی مواجه میشود.
بنابراین ارتفاع پایین صندلی در کنار نوع طراحی بدنه این اسپرتبایک سبب شده است پرفورمنس CBR۳۰۰R بهبود یابد. اما نکته بسیار مهم دیگر درباره این اسپرتبایک خاص ژاپنی محفظهای است که در زیر صندلی آن تعبیه شده تا ضمن فضای کوچک و کامپکت، برای اقلامی مانند مدارک رانندگی، یک بسته ابزار کوچک، یکجفت دستکش مخصوص رانندگی، پاور بانک و عینک آفتابی بهراحتی فضای لازم را داشته باشد. این قابلیت سبب شده است CBR۳۰۰R به یکی از خاصترین و بهترین گزینههای خرید در کلاس اسپرتبایک بدل شود.
۱۰- ارزش دردانه هوندا
آنچه CBR۳۰۰R را از سایر مدلها متمایز میکند، قیمتگذاری عالی کمپانی هونداست. این اسپرتبایک در دو رنگ Grand Pix Red(قرمز منحصربهفرد هوند) و Matte Gray Metalic(مشکی خاص متالیک هوندا) عرضه میشود. نسخه استاندارد CBR۳۰۰R که فاقد سیستم ترمز ABS است، قیمتی برابر با ۴ هزار و ۸۹۹ دلار و نسخه دارای ABS قیمتی برابر با ۵ هزار و ۹۹ دلار دارد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه