متخصص آفرود با لباسی تازه در ایران

اقتصاد ایران: عصر خودرو- بیجینگ اتومبیل ورکس (BAW)، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی چین، با بیش از ۷۰ سال سابقه، نمادی از استقامت و نوآوری در ساخت خودروهای آفرودی است. نخستین محصول این برند با نام ۲۱۲ T۰۱ هم اکنون در حال اماده سازی برای عرضه به بازار توسط شرکت خودروسازی ایلیا است. به همین بهانه نگاهی به تاریخچه این برند معتبر چینی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این شرکت، که ریشه‌هایش به دوران پس از تأسیس جمهوری خلق چین بازمی‌گردد، ابتدا بر تولید وسایل نقلیه سبک آفرودی و کامیون‌های نظامی تمرکز داشت و با تمرکز بر بازارهای عمومی و نظامی به یکی از بازیگران کلیدی در بخش آفرود تبدیل شده است. این شرکت نه تنها خودروهایی مانند BJ212 را تولید کرده که به "جیپ چینی" معروف است، بلکه با تخصص عمیق در مهندسی جان‌سخت، توانسته در شرایط سخت مانند بیابان‌های گبی یا کوهستان‌های هیمالیا، عملکردی بی‌نقص ارائه دهد. اما در سال‌های اخیر، BAW از حالت سنتی خارج شده و با لانچ برند مستقل 212 در مارس 2024، استراتژی جدیدی را اتخاذ کرده: ورود به رده‌های بالاتر آفرودی با تکنولوژی‌های مدرن، امکانات ایمنی پیشرفته و طراحی‌های رقابتی، تا تخصص دیرینه‌اش را به بازار مصرفی عمومی ببرد. این تحول، BAW را از یک تولیدکننده نظامی به برندی جهانی با پتانسیل صادرات به اروپا، خاورمیانه و آفریقا تبدیل کرده است.

ریشه‌هایBAW : تولد در دوران صنعتی‌سازی چین
داستان BAW با تأسیس کارخانه لوازم جانبی شماره یک در سال 1953 آغاز می‌شود، زمانی که چین در حال بازسازی صنعتی پس از جنگ داخلی بود. این کارخانه کوچک، که در پکن مستقر بود، ابتدا بر تولید قطعات ساده برای وسایل نقلیه متمرکز شد اما با حمایت دولت، در سال 1958 به "بیجینگ اتومبیل ورکس" تغییر نام داد. این تغییر همزمان با "پرش بزرگ رو به جلو" مائو تسه‌تونگ رخ داد و BAW را به دومین کارخانه بزرگ خودروسازی چین تبدیل کرد. نام کارخانه توسط ژو ده، رئیس مجلس ملی خلق، امضا شد که نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک آن بود.

اولین محصول برجسته BAW، سدان لوکس CB4 در سال 1960 بود – خودرویی الهام‌گرفته از بیوک 1956 آمریکایی با جلوی کادیلاک‌مانند، که تنها 154 دستگاه تولید شد. اما تخصص واقعی BAW در آفرود شکل گرفت. در سال 1965، BJ212 معرفی شد، یک off-roader سبک بر پایه GAZ-69 روسی (معروف به "UAZ") و Dongfeng BJ760 (کپی GAZ-M21). این خودرو با شاسی محکم، محورهای مستقل و موتور 2445 سی‌سی، برای ارتش چین طراحی شد و بیش از 600 هزار دستگاه در 30 سال تولید شد. این خودرو با طراحی جعبه‌ای و قابلیت‌های آفرودی مانند زوایای ورود 40 درجه و خروج 36 درجه، به نماد "جان‌سختی چینی" تبدیل شد. در دهه‌های 1970 و 1980، BJ212 در عملیات نظامی مانند جنگ ویتنام و اکتشافات بیابانی نقش کلیدی ایفا کرد و به عنوان "اسب وحشی پکن" شناخته شد. این مدل، با سیستم 4WD  پاره‌وقت و دیفرانسیل‌های قفل‌شونده، استانداردی برای خودروهای آفرودی چینی شد و حتی به کشورهای همسایه صادر شد.

در سال 1974، نسخه BJ212 به‌روزرسانی شد و موتور قوی‌تری دریافت کرد، اما BAW همچنان بر تولید کامیون‌های سبک مانند BJ130 و وانت‌های نظامی تمرکز داشت. در دهه 1980، با باز شدن درهای چین به سرمایه‌گذاری خارجی، BAW با جیپ آمریکایی همکاری کرد و کارخانه بیجینگ جیپ را تأسیس نمود – اولین جوینت ونچر خودروسازی چین. این همکاری، BJ2020 را به ارمغان آورد، یک SUV آفرودی با موتور 2.4 لیتری که بیش از 200 هزار دستگاه فروخت و BAW را به صادرکننده‌ای در آسیای جنوب شرقی تبدیل کرد.

تحولات دهه 1990 و 2000: ادغام و گسترش

در سال 1987، BAW با بیجینگ موتورسایکل کامپانی ادغام شد و به "اتومبیل و موتورسایکل یونایتد کامپانی" (BAM) تبدیل گردید، که دامنه تولید را به وسایل نقلیه سبک و سنگین گسترش داد. اما در سال 2001، BAW مدرن تأسیس شد و کارخانه‌های قدیمی، بیجینگ جیپ و فوتون موتور را در بر گرفت. این ادغام، BAW را به تولیدکننده‌ای با ظرفیت سالانه 200 هزار دستگاه رساند. در این دوران، مدل‌هایی مانند BJ6490 (ون آفرودی) و BJ755 (کامیون نظامی) معرفی شدند که برای ارتش خلق آزادی‌بخش چین حیاتی بودند.

در سال 2010، BAW زیرمجموعه بیجینگ اتوموتیو گروپ (BAIC) شد و دسترسی به فناوری‌های پیشرفته‌تری یافت. BAIC، با همکاری سوزوکی و هیوندای، BAW را به سمت خودروهای مدنی سوق داد. BJ212 در نسخه‌های مدنی عرضه شد و با فروش بیش از 100 هزار دستگاه در سال‌های 2010، به محبوب‌ترین off-roader داخلی تبدیل گردید. اما چالش‌ها نیز وجود داشت: رقابت با جیپ و لندرور، و تحریم‌های غربی، BAW را به سمت بازارهای داخلی و آفریقایی هدایت کرد. در سال 2015، BAW به بخش خصوصی فروخته شد و از BAIC جدا گردید، که این تغییر، انعطاف‌پذیری بیشتری برای نوآوری ایجاد کرد. مقر به چینگدائو منتقل شد و تمرکز بر خودروهای الکتریکی کم‌سرعت افزایش یافت.

در سال 2020، BAIC سهام BAW را به گروه سرمایه‌گذاری فولو چینگدائو فروخت، که متخصص در برقی های شهری بود. این انتقال، BAW را از دولتی به خصوصی تبدیل کرد و تولید را به سمت مدل‌های هیبریدی و آفرودی مدنی برد. در آوریل 2023، Shandong Weiqiao Pioneering Group – غول نساجی و آلومینیوم  BAW را خرید و سرمایه‌گذاری 500 میلیون یوانی برای تحقیق و توسعه تزریق کرد. این خرید، BAW را به تولیدکننده‌ای با زنجیره تأمین قوی تبدیل کرد و ظرفیت را به 300 هزار دستگاه رساند.

تخصص آفرودی BAW : مهندسی ماجراجوی سخت‌جان برای شرایط سخت

تخصص BAW در آفرود، از مهندسی دقیق شاسی‌های ladder-frame و سیستم‌های تعلیق مستقل ناشی می‌شود. BJ212 کلاسیک، با بدنه فولادی ضخیم و محورهای solid axle، قادر به عبور از رودخانه‌های عمیق و شیب‌های 60 درجه است. این خودرو در تست‌های نظامی، بیش از 1 میلیون کیلومتر بدون تعمیر اساسی طی کرده و در صادرات به 40 کشور، شهرت یافت. BAW با تمرکز بر 4WD  پاره‌وقت، دیفرانسیل‌های قفل‌شونده و حالت‌های OFFROAD، خودروهایی ساخته که در بیابان‌های صحرا یا برف‌های سیبری، رقیبی ندارند.
در دهه 2010، BAW مدل‌های جدیدی مانند BJ80 (کپی مرسدس G-Class) و BJ40 (رقیب Wrangler) معرفی کرد. BJ40، با موتور 2.0 لیتری توربو 232 اسب بخار و گیربکس 8 سرعته، زوایای 33 و 34 درجه دارد و در بازار داخلی، بیش از 50 هزار دستگاه فروخت. این تخصص، BAW را به تأمین‌کننده ارتش چین تبدیل کرد، جایی که 70 درصد وسایل آفرودی نظامی از خط تولید آن می‌گذرد. اما BAW فهمید که برای بقا، باید از بازار نظامی به مدنی مهاجرت کند – جایی که مصرف‌کنندگان به امکانات مدرن نیاز دارند.

معرفی برند 212: ورود به رده‌های بالاتر با تکنولوژی مدرن

پس از 59 سال تولید BJ212، BAW در مارس 2024 برند مستقل 212 را لانچ کرد – تحولی استراتژیک برای ورود به بازار آفرودی عمومی. BJ212 کلاسیک به "212 Classic" تغییر نام داد و مدل جدید 212 T01 (معروف به "Chinese G-Wagon") معرفی شد. این برند، با تمرکز بر طراحی کلاسیک جعبه‌ای، تکنولوژی‌های پیشرفته و ایمنی رقابتی، تخصص آفرودی BAW را به مصرف‌کنندگان عادی می‌رساند.

212 T01، با چراغ‌های اسپلیت، جلوپنجره مشبک و فِندرهای پهن، ظاهری Jeep-like دارد. موتور 2.0 لیتری توربو 185 کیلووات (252 اسب بخار) با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، گشتاور 380 نیوتن‌متر تولید می‌کند – قدرتی برابر با BJ40. سیستم 4WD پاره‌وقت با رنج‌های بالا/پایین، دیفرانسیل‌های قفل‌شونده جلو/عقب و حالت OFFROAD، زوایای 40 و 36 درجه را تضمین می‌کند. داخل کابین، با کنترل‌های فیزیکی برای آب‌وهوا و آفرود، کلاستر دیجیتال 10.25 اینچی و نمایشگر مرکزی شناور، تعادلی بین سنتی و مدرن ایجاد شده. امکانات شامل 6 ایربگ، ESP، کروز تطبیقی، دوربین 360 درجه، Apple CarPlay و صندلی‌های چرمی با گرم‌کن است.

آینده BAW و برند 212: از جان‌سختی به بازار جهانی

با خرید توسط Shandong Weiqiao، BAW سرمایه‌گذاری 1 میلیارد یوانی برای EVهای آفرودی دارد و 212 را به سمت هیبریدها سوق می‌دهد. این تحول، BAW را از تولیدکننده‌ای محلی به برندی جهانی تبدیل کرده که تخصص 70 ساله‌اش را با تکنولوژی مدرن ادغام می‌کند. در بازاری که چین 30 درصد off-roaderهای جهان را تولید می‌کند، 212 می‌تواند "everyman's off-roader" باشد – ارزان، ایمن و جان‌سخت. BAW، با حفظ میراث BJ212، آینده‌ای سبز و رقابتی را ترسیم کرده و صنعت چین را به سطحی جدید می‌برد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ