عاصمی: بدحجابی حلقهای از زنجیره آسیبهای فرهنگی است
اقتصاد ایران: کاشمر- استاد دانشگاه کاشمر گفت: بدحجابی را باید حلقهای از زنجیره آسیبهای فرهنگی دانست.
زهرا عاصمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه همیشه در شهرهای کوچک به مسئله حجاب و بانوان بیشتر مورد توجه افراد جامعه بوده است اظهار کرد: کاشمر از دیرباز شهری فرهنگی و ریشهدار بوده که مردمش به ارزشهای دینی، اخلاقی و نجابت شهرهاند، پوشش خانمهای کاشمری نهتنها نشانه باور دینی بلکه جلوهای از هویت فرهنگی و احترام اجتماعی بوده است و زنان این شهر نه از ترس، بلکه از درک عمیق حرمت و وقار اجتماعیشان حجاب را رعایت میکردند که این پوشش، هم عنصر زیبایی داشت و هم نشانی از احترام به خود و دیگران بود.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اهمیت لباس محلی و سنتی در ترویج فرهنگ حجاب گفت: متأسفانه با موجهای مدرنیته تقلیدی، لباس محلی به حاشیه رفت و جای خود را به مدهای وارداتی و گاه بیریشه داد، در حالی که لباس محلی، اصیلترین شکل حجاب ایرانی است؛ پوششی که هم زیباست و هم متناسب با فرهنگ و اقلیم هر منطقه که بیتردید یکی از دلایل کمتوجهی، عدم معرفی و حمایت رسانهای و نیز نگاه کلیشهای به گذشته است که اگر آموزش و تبلیغ فرهنگی حول محور «زیبایی در اصالت» سامان بگیرد، لباس محلی میتواند دوباره احیا شود.
وی با اشاره به اینکه در جامعه عنوان میشود که ناهنجاریهای اجتماعی و طلاق برآمده از بدحجابی است ولی در این خصوص بدحجابی یکی از عوامل مختلف است گفت: بدحجابی به تنهایی علت مستقیم ناهنجاریها نیست، اما میتواند نشانهای از تغییرات فرهنگی، فردگرایی افراطی و ضعف در نظام تربیتی باشد و ناهنجاریهای اجتماعی معمولاً مجموعهای از عوامل اقتصادی، فرهنگی، رسانهای و آموزشی را در دل خود دارند، با این حال، وقتی ارزش حجاب و عفاف کمرنگ شود، بهتدریج احترام، حریم و مرزهای اخلاقی هم آسیب میبیند و بنابراین، بدحجابی را باید حلقهای از زنجیره آسیبهای فرهنگی دانست.
عاصمی با تأکید بر اینکه بازگشت به حجاب متعارف بیش از هر چیز نیازمند درک، محبت و ارائه الگوی صحیح است، افزود: بازگشت به حجاب متعارف بیش از آنکه نیاز به اجبار داشته باشد، محتاج فهم، محبت و الگوست و ما باید آموزش زیربنایی در خانواده و مدرسه را اصلاح کنیم تا عفاف، ارزشمند و نه تحمیلی درک شود و همچنین باید الگوهای جذاب و واقعی از بانوان موفق، متین و شاداب محجبه معرفی کنیم در کنار آن صنایع پوشاک داخلی را به سمت طراحیهای شیک، متنوع و در عین حال سنتی سوق دهیم و نهایتاً با گفتوگو، نه قضاوت، جوانان را به تفکر درباره معنا و فلسفه حجاب دعوت کنیم.
مشاور امور بانوان فرماندار کاشمر با اشاره به وضعیت فرهنگی نسل جدید، گفت: صادقانه اگر بگوییم، نسل امروز از ما فرهنگی دوپاره به ارث برده است؛ از یک طرف ارزشهای ریشهدار اخلاقی و معنوی و از طرف دیگر موج شدید رسانهای و الگوبرداری از سبک زندگی بیرونی آنها را دچار دوگانگی کرده و این تضاد باعث سردرگمی فرهنگی شده است.
وی عنوان کرد: ما باید با صداقت، گفتگو و همزیستی فکری با نسل جدید، بخش خوب میراثمان را قابل لمس و زیبا نشان دهیم تا احساس تحمیل نکنند بلکه احساس تعلق کنند.
عاصمی درباره اینکه چرا برخی بیحجابی را به عنوان مد میپندارند، تصریح کرد: بیحجابی در ظاهر شاید نوعی «مد ظاهری» به نظر برسد، اما در واقع یک تقلید سطحی از فرهنگی بیگانه است که دوام ندارد چون مد واقعی از درون یک جامعه و نیازهای اجتماعیاش میجوشد نه از روی عکس و شبکههای مجازی و حجاب اگر با ظرافت، رنگ، طراحی و سلیقهی ایرانی همراه شود، از هر «مدی» چشمگیرتر و پایدارتر است؛ چون با روح و ارزشهای جامعه همسوست نه در تضاد با آن.
مشاور امور بانوان فرماندار کاشمر در خصوص راهکارهای برونرفت از ضعف در حجاب و پوشش اشاره کرد و افزود: باید توجه کنیم راهش زور نیست، بلکه فرهنگسازی، زیباییشناسی و اعتمادسازی است. باید تولید فیلمها و آثار فرهنگی با محوریت زنان اصیل، باوقار و در عین حال مدرن در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: حمایت از طراحان لباس برای ایجاد سبک پوشش ایرانی اسلامی جذاب، گفتگوهای بین نسلی در فضای مدرسه و دانشگاه برای شنیدن حرفهای واقعی جوانان، بازتعریف واژه «آزادی» در چارچوب احترام نه گسست و مهمتر از همه بازسازی رابطه میان دین و زندگی روزمره به شکلی ملموس و انسانی، از مهمترین گامها در این مسیر است.
عاصمی با تأکید بر نقش رسانهها در بازنمایی صحیح حجاب و عفاف افزود: اگر رسانهها بتوانند با زبانی هنرمندانه و صادقانه ارزشهای اصیل فرهنگی را در قالب محتواهای جذاب به نسل جدید معرفی کنند، بسیاری از چالشهای فرهنگی در حوزه پوشش حل خواهد شد چون جوان امروز به دنبال معنا و انتخاب آگاهانه است، نه اجبار؛ ما باید این انتخاب آگاهانه را با محبت و گفتگو تسهیل کنیم تا حجاب نه نمادی از محدودیت، بلکه جلوهای از کرامت و زیبایی درونی باشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه