جزئیات اسقاط ۱۲۹ هزار خودرو از ابتدای سال؛ راه طولانی نوسازی
اقتصاد ایران: طبق گزارش رسمی، از ابتدای سال تا دهم آبانماه در مجموع ۱۲۹ هزار و ۹۴ دستگاه وسیله نقلیه در کشور اسقاط شدهاند؛ رقمی که بیشترین آن در اردیبهشت ثبت شده و تیر کمترین سهم را تا این مقطع دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، طبق گزارش آماری دورهای از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا دهم آبانماه، بیش از ۱۲۹ هزار دستگاه وسیله نقلیه فرسوده در کشور اسقاط شده است. این آمار نشان میدهد روند از رده خارجسازی ناوگان فرسوده با شیب قابل توجهی دنبال شده و بیشترین سهم مربوط به خودروهای سواری بوده است.
بر اساس این گزارش، اردیبهشتماه با ثبت ۲۷ هزار و ۹۲ دستگاه اسقاط، رکورددار بیشترین میزان اسقاط در سال جاری بوده و پس از آن خرداد و شهریور در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. همچنین آبانماه تا دهم این ماه تنها ۵ هزار و ۴۵۸ مورد ثبت شده که به دلیل ناقص بودن ماه، قابل مقایسه با سایر دورهها نیست.
در بخش تفکیک نوع خودرو، سواریها با ۱۰۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه -معادل ۸۴ درصد کل اسقاطشده- بیشترین سهم را در این طرح داشتهاند و پس از آن وانتها با ۸ هزار و ۶۶۳ دستگاه قرار دارند. در مقابل، خودروهای سنگین همچون کامیون، مینیبوس و اتوبوس سهم بسیار ناچیزی از مجموع اسقاطها را به خود اختصاص دادهاند.
روند کلی اسقاط خودروهای فرسوده نوسانی است اما میانگین ماهانه حدود ۱۸ هزار دستگاه بوده است.

فرشاد مقیمی رئیس هیئت عامل ایدرو در این خصوص به خبرنگار مهر گفته است: سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شده است. با احتساب هر خودرو بهطور متوسط ۵۰۰ کیلوگرم ورق، حدود ۱۷۵ هزار تُن ورق وارد چرخه ضایعات و کورههای ذوب شده تا مجدداً به ورق جدید تبدیل شود.
به گفته او، از هر خودرو حدود ۳۵ کیلوگرم مس استخراج میشود که بازیافت آن رقم قابلتوجهی است. صنعت بازیافت برای اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد و در راستای تحقق اقتصاد چرخشی عمل میکند؛ اقتصادی که بر استفاده مجدد از منابع بهجای استخراج مداوم از زمین تأکید دارد.
مقیمی بیان کرده است: امسال ۱۲۸ هزار خودرو اسقاط شده و موتورسیکلتها نیز به این طرح اضافه شدهاند. برنامههای جدید نیز متناسب با تولید و واردات خودرو در دست تدوین است.
چند خودروی فرسوده داریم؟
بر این اساس، در سراسر کشور ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۱۴۸ دستگاه خودرو در حال تردد هستند که شامل ۲۲ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۱۱۲ دستگاه خودروی سواری، ۳۱۳ هزار و ۴۵۶ تاکسی درونشهری، ۲ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۶۴۳ وانت، ۶۵ هزار و ۷۰۳ اتوبوس، ۱۱۱ هزار و ۱۰۸ مینیبوس، ۴۶۵ هزار و ۴۰۷ کامیون، ۵۰ هزار و ۹۰۴ دستگاه سایر کاربریها، ۵۵۸ هزار و ۱۷۳ کامیونت، ۲۴۲ هزار و ۷۷۸ کشنده و تریلر، ۶۷۰ هزار و ۲۱۱ انواع ماشین کشاورزی، کمباین و تراکتور، ۱۵ هزار و ۴۳۹ آمبولانس و ۱۳ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۲۱۱ موتور سیکلت میشود.
از این تعداد، ۲۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه فرسوده هستند که شامل ۷ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۷۳۰ خودروی سواری، ۱۱ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۲۳۸ موتورسیکلت، ۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۵۷۱ وانت، ۳۸۵ هزار و ۶۵ تاکسی، ۵۹ هزار و ۷۶۲ اتوبوس، ۹۷ هزار و ۴۵۷ مینیبوس، ۴۱ هزار و ۵۸۱ خودروی دولتی، ۲۱۴ هزار و ۴۲۱ کامیون، ۲۵ هزار و ۹۴۳ کامیونت، ۵۳ هزار و ۷۳۲ کشنده و تریلر، ۱۲۳ هزار و ۷۷۲ خودروی کار و ۸۳ هزار و ۸۶۸ سایر وسایل نقلیه فرسوده هستند. آماری که نشان میدهد نیمی از ناوگان کشور بهطور جدی نیازمند نوسازی و خروج از چرخه تردد است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه