صیانت هوشمند فرهنگ ایرانی اسلامی، ماموریت شورای فرهنگ عمومی
اقتصاد ایران: ایسنا/گلستان عضو هیات علمی دانشگاه گلستان با اشاره به اهمیت ساختار شورای فرهنگ عمومی کشور در رسیدن به افق های متعالی ترسیم شده گفت: در عصر هوش مصنوعی صیانت هوشمندانه از فرهنگ ایرانی اسلامی باید در صدر ماموریتهای شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.
حسن بیارجمندی در گفت و گو با ایسنا، ضمن تشریح ضرورت و اهمیت تشکیل شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آییننامه مصوب سال ۱۳۸۵ بر نقش روزافزون فرهنگ بهعنوان نیروی اجتماعی موثر تاکید شده است از این رو بهرهگیری از این ظرفیت مستلزم هماهنگی و همسویی صاحبنظران و برنامهریزان فرهنگی با نیازهای جامعه است و این باید از طریق شورای فرهنگ عمومی کشور راهبری شود.
وی افزود: اکنون با گذشت نزدیک به دو دهه از تاسیس شورا، ورود به عصر هوش مصنوعی، ضرورت تحول در این ساختار حکمرانی را دوچندان کرده است. لازم به ذکر است که بدون این تحول امکان بهرهگیری موثر، عمیق و پایدار از نیروی اجتماعی فرهنگ وجود نخواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه گلستان در بیان مولفههای اصلی فرهنگ عمومی جامعه امروز گفت: ادراک عزت ملی بر پایه هویت ایرانی و اسلامی، اخلاق و پایبندی به ارزشهای تمدنی، خانوادهمحوری، حاکمیت قانون در فضای فیزیکی و مجازی، اعتماد عمومی، سواد ترکیبی رسانهای در بستر هوش مصنوعی و شراکت در حکمرانی فرهنگی از مهمترین مولفههایی هستند که باید از آنها صیانت شود.
بیارجمندی در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه در شکلگیری فرهنگ عمومی دانشجویان اظهار کرد: مهمترین عامل در این زمینه، محیط دانشگاه و رفتار اساتید در کلاسهای درس است چراکه کلاس درس گفتوگومحور خط مقدم فرهنگ عمومی است و نوع رفتار استاد میتواند الگوی فرهنگی نخبگان و سپس جامعه باشد.
وی همچنین درباره پیوند فرهنگ عمومی جامعه و فرهنگ دانشگاهی گفت: این ارتباط بخشی از نظام حکمرانی فرهنگی کشور است که از خاستگاه دانشگاه و ظرفیت علمی آن به جامعه امتداد مییابد بنابراین هرگونه اختلال در این زنجیره علمی و فرهنگی، آثار خود را در جامعه نشان میدهد.
عضو هیات علمی دانشگاه گلستان با تاکید بر ضرورت بازنگری در ساختار حکمرانی فرهنگی کشور متناسب با تحولات عصر هوش مصنوعی، گفت: صیانت هوشمندانه و دادهمحور از مختصات فرهنگ ایرانی اسلامی، ماموریت اصلی امروز شورای فرهنگ عمومی است.
بیارجمندی با تاکید بر نقش دانشگاه در ارتقای فرهنگ عمومی افزود: در عصر هوش مصنوعی، دانشگاه یکی از اضلاع اصلی حکمرانی فرهنگ عمومی است و باید با تحول در ساختار و ماموریتهای خود، توان محاسباتی و فرهنگی کشور را تقویت کند.
وی در پایان درباره نقش دانشگاه و رسانه گفت: دانشگاه مبدا تفکر و تحول فرهنگی است و رسانه ابزار تبیین و گفتمانسازی آن برای جامعه از این رو ما نیازمند رسانهها و خبرنگاران تخصصی هستیم تا بتوانند این جریان فرهنگی را در لایههای مختلف جامعه پوشش دهند و قدرت نرم فرهنگی کشور را گسترش دهند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه