به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بهزاد کلانتری، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اجرای بند (الف) ماده (۱۰۵) قانون برنامه هفتم توسعه، از تدوین اساسنامه بیمارستانهای مستقل و خودگردان با هدف ارتقای کیفیت خدمات، افزایش بهرهوری و بهبود پاسخگویی مدیریتی خبر داد.
وی با بیان اینکه پرداخت بهموقع، برخورداری از تجهیزات تخصصی و فناوریهای نوین از عوامل کلیدی در جذب پزشکان متخصص است، افزود: «هرچه زیرساختهای فنی بیمارستانها تقویت شود، رقابت در نظام سلامت افزایش مییابد و در نهایت بیماران از خدمات باکیفیتتری بهرهمند میشوند.»
کلانتری همچنین با اشاره به اهمیت خرید راهبردی خدمات درمانی در بخش VIP، گفت: این اقدام با هدف ارتقای کیفیت خدمات و افزایش رضایت بیماران انجام میشود و بیمارستانهایی که بهدلیل دقت علمی و تخصصی شناخته میشوند، بیشترین استقبال را از سوی بیماران، پزشکان و بیمهگران خواهند داشت.
مشاور معاون درمان در ادامه، با طرح این پرسش که «بیمارستان چه تفاوتی با سایر بنگاههای اقتصادی دارد؟»، توضیح داد: «به دلیل اینکه بیمار معمولاً پرداختکننده مستقیم نیست و بخش عمده بیمارستانها دولتی یا خیریهاند، مدل اقتصادی آنها با سایر بنگاهها متفاوت است. هماکنون تنها ۱۷.۵ درصد بیمارستانهای کشور خصوصیاند و مابقی در قالب دولتی، غیرانتفاعی و خیریه فعالیت میکنند.»
کلانتری درباره ساختار هزینهای بیمارستانها نیز گفت: «حدود نیمی از هزینهها ثابت و نیمی دیگر متغیر است؛ ازاینرو افزایش بهرهوری میتواند بدون بالا رفتن هزینههای ثابت، سودآوری را افزایش دهد.» وی افزود: «۶۰ درصد هزینههای بیمارستان مربوط به نیروی انسانی است و مدیریت صحیح این بخش، کلید کنترل هزینهها محسوب میشود.»
او تأکید کرد: «بیمارستانهای کوچک با کمتر از ۱۰۰ تخت، بهدلیل محدودیت در ارائه خدمات تخصصی و نداشتن صرفهجویی مقیاس، از نظر اقتصادی بهصرفه نیستند. در مقابل، بیمارستانهای بزرگتر با افزایش تعداد بیماران، هزینه متوسط درمان را کاهش میدهند و بهرهوری بیشتری دارند.»
کلانتری در تشریح مفهوم بیمارستان خودگردان گفت: «بیمارستان خودگردان واحدی است که در تمام بخشها از جمله مالی، منابع انسانی، آموزشی و پژوهشی استقلال نسبی دارد و خدمات را با رویکرد جامعهنگر و سلامتمحور ارائه میکند.»
وی در پایان با تأکید بر اینکه استقرار بیمارستانهای مستقل و خودگردان یکی از محورهای اصلی تحول نظام سلامت است، اظهار کرد: «این اقدام گامی مؤثر در افزایش رقابتپذیری، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و پاسخگویی بهتر مدیریتی خواهد بود.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه