اکثر دانشجویان دانشگاه ملی مهارت یا کارآفرین می‌شوند یا خوداشتغال

اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه ملی مهارت از نظر اشتغال مشکلی ندارند، گفت: ما به دنبال ایجاد ارتباط واقعی جامعه و صنعت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار هستیم، به همین دلیل اغلب دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی کارآفرین یا خود اشتغال می‌شوند و از لحاظ اشتغال مشکلی ندارند.

سعید احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دانشگاه ملی مهارت از سال ۱۳۴۶ راه‌اندازی و در مشهد نیز با دو رشته برق و مکانیک آغاز به‌کار کرد، اظهار کرد: با تغییر رویکرد و توسعه هنرستان‌ها و حرکت به سمت توسعه کمی، درحال حاضر ۱۸۳ آموزشکده‌ فنی و حرفه‌ای در کشور داریم که متاسفانه جریان رشد کیفی ما نسبت به سایر دانشگاه‌ها به شکل نامتناسبی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزشکده‌های فنی تا سال ۱۳۹۰ در مجموعه‌ آموزش و پرورش بود و سپس با نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای، به وزارت علوم پیوست، بیان کرد: این دانشگاه از سال گذشته با نام دانشگاه ملی مهارت در کشور به صورت ستادی اداره می‌شود که مرکز آن در تهران است و در هر استان یک واحد استانی قرار دارد که در خراسان رضوی با مرکزیت دانشگاه شهید منتظری مشهد مدیریت می‌شود.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی افزود: در استان ۱۱ مرکز داریم که دانشگاه شهید منتظری، دختران‌الزهرا و ثامن‌الحجج در مشهد قرار دارند و شهرستان‌های قوچان، تربت حیدریه و گناباد هر کدام یک مرکز و در نیشابور سه مرکز و در سبزوار دو مرکز دختران و پسران را شامل می‌شود.

وی ضمن اشاره به تفکیک جنسیتی بودن دانشگاه در خصوص رشته‌های آن تصریح کرد: رشته‌های موجود در دانشگاه‌های ما با نیاز اصلی جامعه و صنعت در بخش خدمات هم‌پوشانی دارد و با در نظر گرفتن هرم انسانی، بدنه اصلی آن تکنسین و مهندس‌های اصطلاحا آچار به دست هستند که از طریق دانشکده‌های ما تامین می‌شوند.

 احمدی با بیان اینکه هدف دانشگاه ما تامین نیروی مورد نیاز جامعه است، تشریح کرد: ما هیچگاه از هدفمان دور نشده‌ایم. دانشگاه‌های دیگری با این هدف وجود داشتند، مانند دانشگاه علم و صنعت یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که از اهداف خود فاصله گرفتند اما ما هدف تربیت تکنسین خود را حفظ کردیم.

وی در رابطه با تعداد دانشجویان دانشگاه ملی مهارت در خراسان رضوی اظهار کرد: درحال حاضر در استان حدود ۱۲ هزار دانشجو داریم که حدودا ۷۵۰۰ نفر از آنها پسر و ۴۵۰۰ نفر نیز دختر هستند. بیشترین جمعیت دانشجو یعنی ۳۷۰۰ نفر در دانشگاه شهید منتظری و حدود ۲۷۰۰ دانشجو در دانشگاه الزهرا مشغول تحصیل‌اند و سایر دانشجویان در مراکز دیگر پراکنده هستند.

دانشگاه تمام رشته‌های حوزه صنعت، هنر و کشاورزی را پوشش می‌دهد

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی با بیان پوشش‌دهی تمام رشته‌های حوزه صنعت، هنر و کشاورزی، توضیح داد: در مجموعه شهید منتظری تمام رشته‌ها را پوشش می‌دهیم به طوری که در رشته برق همه زیر گرایش‌های آن یعنی قدرت، کنترل، الکترونیک، مکاترونیک و تجهیزات پزشکی پوشش داده می‌شود. رشته عمران و مکانیک و کامپیوتر نیز به همین شکل است.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجو به دو طریق انجام می‌شود، تشریح کرد: یکی از راه‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه ما از طریق هنرستان‌هاست که در بعضی از رشته‌ها بدون کنکور و با شرط معدل و در برخی دیگر که عمدتا ۵ رشته هستند از طریق کنکور صورت می‌گیرد. در راه دوم که محدودتر است ورودی‌های ما از کنکور سراسری تعیین می‌شوند و هدف از این نیز تلفیق علم و عمل و کنارهم قرار گرفتن رشته‌های تجربی، ریاضی و هنرستانی است.

احمدی در رابطه با کنکور کاردانی به کارشناسی، بیان کرد: با توجه به پذیرش بالای دانشگاه‌های دیگر، آمار ما آنقدر نیست که کنکور برگزار شود و کاردانی به کارشناسی هم با شرط معدل مجددا پذیرش می‌شوند. دانشگاه‌های ما مدرک فوق دیپلم و لیسانس به دانشجویان می‌دهد و حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد نیز مدرک فوق دیپلم گرفته و دیگر ادامه نمی‌دهند.
 

اکثر دانشجویان دانشگاه ملی مهارت یا کارآفرین می‌شوند یا خوداشتغال



اغلب دانشجویان ما بعد از فارغ‌التحصیلی کارآفرین یا خود اشتغال می‌شوند

وی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه ملی مهارت از نظر اشتغال مشکلی ندارند، افزود: ما به دنبال ایجاد ارتباط واقعی جامعه و صنعت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار هستیم به همین دلیل اغلب دانشجویان ما بعد از فارغ‌التحصیلی کارآفرین یا خود اشتغال می‌شوند و از لحاظ اشتغال مشکلی ندارند. صنعت نیز برای تمام رشته‌های ما متقاضی است اما به دلیل حقوق پایین آن، دانشجویان رغبتی به کار در صنعت ندارند.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی در رابطه با مشکلات موجود با اشاره به انتقال از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم، بیان کرد: تغییر ساختار به وجود آمده به‌گونه‌ای بود که نیروی انسانی آموزشی متفاوت شد؛ در وزارت علوم صرفا هیئت علمی را به رسمیت می‌شناسند در حالی که در وزارت آموزش و پرورش اکثر نیروهای ما مدرس و هنرآموز بودند. برای تامین نیرو نیز به راحتی از آموزش و پرورش درخواست می‌کردیم و به نوعی گل سرسبد بودیم اما در وزارت علوم به راحتی پذیرفته نشدیم و فرزند خوانده وزارت علوم به حساب می‌آییم.

وی از معضلات منابع مالی و انسانی دانشگاه ملی مهارت خبر داد و گفت: بر اساس استاندارد وزارت علوم، نسبت استاد به دانشجو باید یک به ۲۵ باشد اما در حال حاضر این نسبت در دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی با وجود ۱۲ هزار دانشجو و تنها ۷۰ عضو هیئت علمی، حدود یک به ۲۰۰ است.

احمدی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد دروس دانشگاه ماهیت عملی دارند، تصریح کرد: به دلیل عملی بودن اکثریت واحدهای درسی جذب اعضای هیئت علمی با مدرک دکتری برای این ساختار آموزشی مناسب نیست به همین منظور دانشگاه سیاست جذب نیروهای دارای مدرک فوق‌لیسانس را در پیش گرفته تا بتوانند علاوه بر تدریس تئوری، در فعالیت‌های عملی نیز نقش داشته باشند.

وی در خصوص راهکار جبران کمبود نیروی آموزشی بیان کرد: از بخش صنعت و صاحبان صنایع نیروهای علاقه‌مند به تدریس جذب شده‌اند؛ افرادی که برخی از آن‌ها با هدف پرداخت زکات علمی و برخی برای تقویت رزومه خود همکاری می‌کنند.

 سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی با اشاره به پایین بودن میزان حق‌التدریس‌ها، گفت: در حال حاضر بر اساس استاندارد وزارت علوم یک پنجاهم ردیف اول و دوم حقوق اعضای هیئت علمی برای مربی ما با مدرک فوق‌لیسانس در نظر گرفته شده و این یعنی برای کلاس تئوری، ساعتی ۵۰ هزار تومان و برای کلاس عملی، ساعتی ۳۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی افزود: در استان خراسان رضوی حدود ۱۴۰۰ نیروی حق‌التدریس فعالیت دارند که مبلغ پرداختی به آن‌ها بسیار پایین است و در مواردی، پرداخت‌ها با تأخیر بیش از یک سال انجام می‌شود. این در حالی است که در دانشگاه فردوسی تنها حدود پنج درصد نیروها حق‌التدریس هستند و اغلب از اعضای هیئت علمی همان دانشگاه به شمار می‌روند.

احمدی همچنین به کمبود نیروی انسانی در حوزه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: در سطح کشور بیش از ۳۵۰۰ فضای کارگاهی و آزمایشگاهی مستقل در دانشگاه ملی مهارت وجود دارد، اما تنها ۴۰۰ نیروی فنی در این بخش فعال هستند. در برخی ساختمان‌ها با ۲۰ آزمایشگاه تنها یک مسئول فنی حضور دارد که این مسئله مشکلاتی در حوزه ایمنی، نگهداری تجهیزات و کیفیت آموزش ایجاد می‌کند.

وی در رابطه با پیگیری‌های دانشگاه برای حل این مشکلات، اظهار کرد: مکاتبات و جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه، دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده تا برای جذب نیرو و اختصاص اعتبارات ویژه در زمینه منابع مالی و انسانی اقدام شود و در این خصوص ما امسال بالاترین رشد اعتبار یعنی ۸۳ درصد را در بین کل دانشگاه‌های وزارت علوم داشتیم که متاسفانه با وضعیت جنگ ۱۲ روزه تنها ۳۰ درصد آن محقق شده است.

سرانه دانشجویی ما کمتر از نصف میانگین سرانه دانشجویی وزارت علوم درسایر دانشگاه های دولتی است

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی با اشاره به پایین بودن سرانه دانشجویی این دانشگاه، تشریح کرد: سرانه دانشجویی ما کمتر از نصف میانگین سرانه دانشجویی وزارت علوم درسایر دانشگاه های دولتی است. چرا که این دانشگاه تسهیلات تکمیلی ندارد و با وجود این تجهیزات کارگاه و آزمایشگاهی گران قیمت و پرهزینه داریم.

وی با اشاره به کمبود خوابگاه و سرپرست خوابگاه گفت: در مشهد ظرفیت خوابگاه‌های پسرانه ما ۳۰۰ نفر است درحالی که ۸۰۰ متقاضی دارد. در خوابگاه‌های دخترانه نیز به همین شکل، با وجود ظرفیت ۲۰۰ نفری حدود ۶۰۰ نفر متقاضی خوابگاه هستند که فقط برای سال اول دانشجویان خوابگاه فراهم است.

احمدی در رابطه با خروجی‌های موفق دانشگاه بیان کرد: هر سال در نمایشگاه هفته پژوهش که در تهران توسط رئیس‌جمهور یا وزیر علوم برگزار می‌شود، دست‌کم یکی از طرح‌های برگزیده دانشکده فنی شهید منتظری مشهد رونمایی می‌شود که نشان‌دهنده تبدیل علم به عمل و مشاهده‌ مستقیم خروجی‌های پژوهشی این مجموعه است.

وی افزود: در دانشکده شهید منتظری، مرکز رشد فعالی وجود دارد و تاکنون از دل همین مجموعه 6 شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته که عملکرد بسیار موفقی داشته‌اند و ارتباط مؤثری با بخش صنعت برقرار کرده‌اند.

رئیس دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی با اشاره به یکی از دستاوردهای این شرکت‌ها، گفت: در پروژه قطار شهری مشهد، بخش بردهای الکترونیکی خط یک با مشکلات جدی مواجه بود و عملاً قابل رفع به نظر نمی‌رسید، اما شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشکده شهید منتظری توانستند تمامی این بردها را بومی‌سازی و به‌سازی کنند.

وی با تاکید بر دولتی بودن دانشگاه، با اشاره به دانشجویان شبانه بیان کرد: تعداد دانشجویان شبانه‌ ما حدود ۲۰ درصد جمعیت کل هستند و شهریه این دانشجویان کمتر از نصف دانشگاه غیرانتفاعی است. بیشترین شهریه در رشته‌هایی که واحدهای عملی بیشتری دارند، به ۵ میلیون تومان در ترم می‌رسد.

 احمدی با اشاره به سیاست‌گذاری دولت و حاکمیت مبنی بر توسعه آموزش عالی در حوزه مهارتی، ادامه داد: یک سونامی ایجاد شده مبنی بر این که متقاضی هنرستان‌ها به شدت افزایش یافته و تا یکی دوسال آینده موج آن به ما می‌رسد و برای مثال این مسئله از این لحاظ سونامی خوانده می‌شود که درخواست برای خوابگاه افزایش یافته و برنامه‌ریزی‌های ما نیازمند تغییر است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی نحوه جذب مدرسین در این دانشگاه‌ها، تشریح کرد: جذب نیروهای انسانی در این دانشگاه در دو قالب هیئت علمی و حق‌التدریس انجام می‌شود. نیروهای هیئت علمی دقیقاً مراحل جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم را طی می‌کنند. هر ساله دانشگاه بر اساس فراخوان‌های وزارت علوم سهمیه مشخصی دریافت کرده و پس از نیازسنجی در استان‌ها، افراد واجد شرایط را معرفی می‌کند.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی در ادامه درباره جذب نیروهای حق‌التدریس، گفت: حدود ۹۵ درصد نیروهای آموزشی ما به شکل حق‌التدریس فعالیت دارند. جذب این نیروها معمولاً پیش از آغاز سال تحصیلی و از طریق فراخوان عمومی انجام می‌شود. متقاضیان مدارک خود را ارسال می‌کنند و پس از بررسی علمی در گروه‌های آموزشی و در صورت تأیید، این افراد به‌صورت پاره‌وقت با دانشگاه همکاری می‌کنند. استخدام رسمی برای نیروهای حق‌التدریس وجود ندارد و ساعت همکاری آن‌ها محدود است. بر اساس ضوابط، حداکثر مدت همکاری این افراد با دانشگاه ۱۲ سال تعیین شده است.

وی در ادامه افزود: ما در فرایند جذب، مصاحبه‌های عملی و کیفی نیز داریم. به این معنا که فرد باید توانمندی کار در کارگاه را داشته باشد و حداقل بتواند در یکی از دروس رشته‌ خود، کارگاهی را اراده کند.
 

اکثر دانشجویان دانشگاه ملی مهارت یا کارآفرین می‌شوند یا خوداشتغال



نظام ارزیابی دانشگاه ملی مهارت بر اساس سیستم وزارت علوم است

احمدی با تاکید بر اینکه نظام ارزیابی دانشگاه ملی مهارت بر اساس سیستم وزارت علوم است، ادامه داد: تفاوت ما در نظام ارزیابی در این است که  حدود ۷۰ درصد واحدهای درسی ما عملی است و باید به طور عملی در کارگاه‌ها آزمون دهد. ۷۰ درصد نمره عملی و از لحاظ واحدی بین ۴۵ تا ۵۵ واحد عملی است اما از لحاظ زمانی ۷۰ درصد ساعت‌های درسی عملی و ۳۰ درصد تئوری است چرا که هر کلاس عملی حداقل ۲ تا ۴ ساعت است درحالی که کلاس‌های تئوری یک ساعته هستند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با روسای واحدهای دانشگاه، بیان کرد: در این جلسه پیشنهاد شده بود یک واحد مخصوص ارزیابی و ارزشیابی برای کلاس‌ها ایجاد شود، اما تصمیم گرفتیم تمرکز خود را روی اجرای درست کلاس‌های عملی بگذاریم. هدف ما این است که کلاس‌های عملی از هفته اول به صورت کامل برگزار شود و کیفیت آموزش عملی برای دانشجویان تأمین شود. برنامه‌ریزی کلاس‌ها نیز تغییر کرده تا دانشجویان بتوانند علاوه بر حضور در کلاس، به فعالیت‌های عملی و کاری خود نیز برسند و برنامه‌ها به صورت طبقه‌بندی شده و منعطف تنظیم شده‌اند.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی در ارتباط با تشخیص نیاز روز جامعه و معرفی رشته‌های جدید افزود: با صنایع مختلف تفاهم‌نامه‌ای در راستای پیشبرد اهداف دانشگاه امضا کرده‌ایم. این تفاهم‌نامه به گونه‌ای است که میان دانشگاه و صنایع، ارتباطات متقابل برقرار شود؛ از یک‌سو صنایع از دانشجویان ما حمایت می‌کنند و از سوی دیگر، دانشگاه تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آن‌ها را بر عهده می‌گیرد.

احمدی در ارتباط با رشته‌های جدید تصریح کرد: دانشگاه ملی مهارت سرفصل‌های دروس را از طریق شورای برنامه‌ریزی دروس تنظیم می‌کند و پس از دفاع، این سرفصل‌ها مستقیماً به تأیید وزارت علوم می‌رسد و در سراسر کشور قابل استفاده است. رشته جدید متاالکترونیک را از دو سال قبل وارد دانشگاه کرده‌ایم و برنامه‌ریزی سرفصل‌های آن را در مقطع کاردانی انجام داده‌ایم؛ در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی برای مقطع کارشناسی در دست اجراست. در مرکز دختران، رشته صنایع شیمیایی را داشتیم اما به دلیل کاهش استقبال، با توجه به تقاضای بیشتر برای رشته صنایع غذایی در مشهد، بلافاصله تغییر مسیر داده و رشته صنایع غذایی را جایگزین کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به دیگر رشته‌های جدید، عنوان کرد: در رشته هوش مصنوعی نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم و برخی از رشته‌ها را بر اساس طرحی که در کشورهای اروپایی اجرا می‌شود، تحت عنوان طرح دوگانه، پیش می‌بریم. به عنوان نمونه، رشته متاالکترونیک را با سرفصل سه‌ساله برنامه‌ریزی کرده‌ایم به گونه‌ای که دانشجو یک سال به تحصیل بپردازد، یک سال در صنعت فعالیت کند و سپس مدرک لیسانس دریافت نماید. همچنین، رشته جدید انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از دیگر رشته‌های نوین دانشگاه است.

تفاوت دانشگاه ملی مهارت با دانشگاه علمی‌–‌کاربردی چیست؟

احمدی با بیان تفاوت دانشگاه ملی مهارت با دانشگاه علمی‌–‌کاربردی، گفت: دانشگاه علمی‌–‌کاربردی بر یک حرفه خاص تمرکز دارد و رشته‌ها را به‌صورت تخصصی‌تر آموزش می‌دهد؛ اما دانشگاه ملی مهارت، طیف گسترده‌تری از مشاغل را پوشش می‌دهد. در واقع، دانشگاه علمی‌–‌کاربردی متناسب با نیاز صنعت، نیروی انسانی را پرورش می‌دهد، در حالی که در دانشگاه ملی مهارت، آموزش‌ها در سطحی بالاتر و با کارایی بیشتر ارائه می‌شود تا خروجی آن بتواند مشاغل متنوع‌تری را پوشش دهد.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی در ارتباط با متقاضیان رشته کشاورزی خاطرنشان کرد: در استان ما یک آموزشکده کشاورزی در نیشابور وجود دارد که در رشته‌های مختلف از جمله امور دامی، گیاهی، گیاه‌پزشکی و زیرمجموعه‌های آن، حتی مکانیک ماشین‌های کشاورزی، دانشجو پذیرش می‌کند. البته مشکلی وجود دارد و آن این است که در مشهد متقاضی کافی برای این رشته‌ها نداریم. در مشهد، هنرستان‌های کشاورزی طرق و شهید یوسفی فعالیت دارند، اما خروجی‌های آن‌ها تمایلی به ادامه تحصیل در نیشابور نشان نمی‌دهند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، در نظر داریم در مشهد نیز پذیرش دانشجو داشته باشیم و با استفاده از پتانسیل‌های موجود در مرکز تحقیقات، از اعضای هیئت علمی و امکانات آزمایشگاهی بهره‌مند شویم تا این طرح را اجرا کنیم؛ البته این موضوع هنوز در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ملی مهارت تنها در حوزه رشته تربیت‌بدنی نتوانسته است استخر مورد نیاز دانشجویان خود را فراهم کند، بیان کرد: تمامی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به‌طور کامل توسط خود دانشگاه پوشش داده می‌شود و حتی در برخی موارد، خدمات آموزشی خارج از دانشگاه نیز ارائه می‌گردد. در سال ۱۴۰۱، به مدت یک سال، تمام کارگاه‌های عمومی دانشگاه فردوسی مشهد توسط دانشگاه ملی مهارت پوشش داده شد که این امر موجب افزایش انگیزه در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گردید.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی در خصوص میزان جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار عنوان کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که هیچ‌جا آمار رسمی و دقیقی از میزان جذب فارغ‌التحصیلان وجود ندارد. یکی از اقداماتی که به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم، این است که به کانون دانش‌آموختگان خود هویت ببخشیم. از سوی دیگر، فارغ‌التحصیلان معمولاً در رشته‌های مرتبط با تحصیل خود جذب بازار کار می‌شوند و تعداد کمی از آنان به خارج از کشور اعزام می‌شوند؛ بنابراین دیگر شاهد اسراف آموزشی نیستیم و بهترین نیروهای ما در داخل کشور مشغول خدمت‌اند. در فرآیند جذب نیز تلاش می‌کنیم از فارغ‌التحصیلان توانمند خود استفاده کنیم. هدف ما این است که دانشجو ابتدا اشتغال پایدار پیدا کند و سپس به فکر ادامه تحصیل باشد تا بتواند به سطوح بالاتر علمی دست یابد.

وی ادامه داد: افراد سرشناس زیادی در کشور وجود دارند که فارغ‌التحصیل آموزشکده‌های فنی بوده‌اند؛ برای مثال، شهید طهرانی‌مقدم، پدر علم موشکی ایران، از فارغ‌التحصیلان آموزشکده بوده‌اند . تلاش ما بر این است که از توانمندی‌های آنان استفاده کنیم.

احمدی با بیان اینکه برخی از دروس، مانند دروس عمومی، نیازمند آسیب‌شناسی هستند، افزود: با وجود تعداد قابل توجهی از واحدهای عمومی، خروجی مطلوبی از آن‌ها حاصل نمی‌شود. لازم است در ساختار دروس معارف نیز تغییراتی ایجاد شود. ما تنها دانشگاهی هستیم که معاونت صلاحیت حرفه‌ای را به ساختار دانشگاه افزوده‌ایم. در راستای حمایت از دانشجویان، تغییراتی در سرفصل‌ها ایجاد کرده‌ایم تا دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی نیازی به گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای نداشته باشد. متاسفانه در رشته‌های مادر مانند ریخته‌گری و جوشکاری ورودی جدید نداریم، در حالی‌که صنعت به نیروی کار در این حوزه‌ها به‌شدت نیازمند است؛ اما به دلیل سختی این رشته‌ها، میزان متقاضی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در استانداری خراسان رضوی مقرر شده است که تامین نیروی انسانی نیروگاه‌ها را دانشگاه شهید منتظری بر عهده داشته باشد. ما نیز به دنبال آن هستیم که فرآیند جذب نیروهای صنعتی مورد نیاز صنایع را به‌صورت کامل انجام دهیم. برای مثال، فولاد نیشابور در حوزه‌های مختلف به نیروهای تکنسین و مهندس نیاز داشت و ما فرآیند صفر تا صد جذب آن‌ها را شامل آزمون تئوری، مصاحبه و آزمون عملی، به‌طور کامل برگزار کردیم.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، یکی از تکالیف مشخص شده برای دولت این است که در پایان برنامه، آموزش عالی مهارتی به ۴۰ درصد جمعیت دانشجویی برسد، عنوان کرد: وزارت علوم نیز در راستای این هدف، سه سال متوالی همایشی با عنوان مهارت‌افزایی، اشتغال‌زایی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی برگزار می‌کند. برگزارکننده این همایش جزو معدود همایش‌های رسمی وزارت علوم است و دبیر آن معاون پژوهشی وزارت علوم می‌باشد. امسال این همایش قرار است در دانشگاه ملی مهارت برگزار شود و بخش علمی آن با همکاری دانشگاه علمی‌–‌کاربردی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ