گذر هرمس‌خودرو از چالش های واردات با اتکا به تجربه

اقتصاد ایران: عصر خودرو- واردات خودرو شاید در ظاهر از نگاه مصرف کننده نهایی امری ساده شامل خرید خودرو از کشور مبدا، حمل تا ایران و سپس تحویل آن به مشتریان نهایی باشد اما در حقیقت چالش های متعددی دارد که بخش عمده آن به روند تخصیص ارز و ثبت سفارش و ترخیص از گمرک و قیمت گذاری و ده ها موضوع بر پایه بوروکراسی دیگر اختصاص دارد که در نهایت منجر به پدیده ای نظیر تاخیر در تحویل یا تعیین قیمتی متفاوت از تصور مشتری نهایی بدل می شود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  با وجود آنکه شرکت های فعال بسیاری در دور جدید واردات به چشم می خورند اما کمتر شرکتی است که افراد با تجربه خودرویی یا بازرگانی با سابقه فعالیت در دوره قبلی واردات خودرو در آن ها حضور داشته باشد تا بتواند با تکیه بر تجربیات گذشته از پس این چالش ها بهتر بر بیاید. یکی از این شرکت ها هرمس خودرو است که متشکل از مدیران خوشنام و متخصص سابق شرکت واردکننده کیا و هیوندای به کشور است و این شرکت در مقابله با چالش های متعدد واردات خودرو در سال 1404 نظیر مشکلات زیرساختی گمرک و تنش‌های ژئوپلتیکی تلاش کرد تا با بهترین راهکارها روند واردات خودرو را رقم بزند.

چالش هایی که منجر به تاخیر تحویل خودرو ها شده است:

بدون شک، تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی بخصوص در سال 1404 امری واضح و پرتکرار بوده اما این تاخیرها از چه دلایلی نشات گرفته اند؟

-چالش زیرساختی TSC گمرک : به گواه بسیاری از فعالان حوزه واردات خودرو درگیری گسترده شرکت ها با مسائل مربوط به TSC گمرک منجر به ایجاد گلوگاهی لجستیک برای فرایند ترخیص خودروها شده است که ترخیص را هفته ها به تعویق می اندازد.

-تنش های بین المللی و سیاسی: موضوعات ژئوپلتیکی مربوط به منطقه پرحادثه و پرتنشی که کشورمان در آن واقع شده نیز در ایجاد تاخیر برای ترخیص و تحویل خودرو بی تاثیر نبوده است. مشکلاتی نظیر جنگ 12 روزه، انفجار در بندر رجایی، تغییر روند واردات خودرو و چالش های ابلاغ و اعلام تعرفه نهایی به گمرک و سردرگمی بیش از 6ماهه نهاد های فعال در حوزه واردات و بخصوص گمرک تاثیر قابل توجهی در تاخیر تحویل خودروها داشته است. هرمس خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. با این حال، این شرکت با مدیریت بهینه منابع و شفافیت کامل با مشتریان، توانست بحران را مدیریت کند. نتیجه این مدیریت، آغاز تحویل گستره خودروهای برند کیا و هیوندای ثبت نامی سامانه اسفند ماه در مهر ماه 1404 به مشتریان شد.

علت تفاوت قیمت خودروهای وارداتی:

در سال 1404 شاهد عرضه برخی خودروهای وارداتی با مدل مشابه توسط چند شرکت با قیمت های مختلف بودیم. مهم ترین علت این موضوع را می توان در نرخ "ارز" جست و جو کرد.

ارز تخصیصی به شرکت ها بصورت یکسان انجام نشده و هر شرکت با توجه به نرخی ارز دریافتی مبنای قیمت گذاری را انجام می دهد و این در حالی است که تخصیص ارز هرمس خودرو خارج اختیار این شرکت با نرخ کاملاً متفاوت و بالاتری صورت گرفته و این تفاوت اصلی ترین موضوع در مبنای محاسبه قیمت تمام‌شده است. بدیهی است که در رقابت بازار خودرو تعیین قیمت رقابتی از ارکان اصلی به حساب می آید و هرمس خودرو به هر تلاشی نمی توانست این حجم از اخلاف در نوع ارز تخصیص یافته به واردکنندگان را جبران کند اما این موضوع در آینده ملموس تر خواهد شد چرا که دیگر شرکت ها نیز ملزم به تعیین قیمت نهایی با نرخ ارز آزاد خواهند بود.

هرمس خودرو برای اولین بار از سامانه آذرماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد؛ این شرکت در نخستین تجربه عرضه خودروهای وارداتی در این مرحله از سامانه علی رغم تعیین مهلت 90 روز کاری تحویل، خودروهایش را طی 65 روز کاری و زودتر از موعد مقرر به مشتریان تحویل داد. اما در عرضه سامانه اسفند ماه، حجم عرضه این شرکت بیش از سه برابر سامانه قبل افزایش پیدا کرده است و گسترش قابل توجهی در بازار این شرکت بوجود آمده است. با این افزایش چشمگیر و طبیعتا افزایش تعهدات این شرکت در برابر مشتریان، توسعه شبکه خدمات پس از فروش به سرعت در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس در حال حاضر، «فیل ریت (Fill Rate) یا درصد تأمین قطعات یدکی» این شرکت به 90 درصد رسیده است. این آمار در بازار فعلی یک رکورد محسوب می‌شود و خیال مشتریان را از بابت نگهداری خودرو راحت می‌کند. این شرکت در حال حاضر 20 عاملیت فعال در سراسر کشور در برند کیا داشته و این تعداد تا پایان سال به بیش از 25 عاملیت افزایش خواهد یافت. همچنین در برند هیوندای نیز هرمس خودرو با داشتن 16 عاملیت فعالیت در این حوزه رو کاملا جدی گرفته است. برنامه اصلی شرکت در زمینه تامین قطعات، واردات مستمر قطعات یدکی اورجینال همزمان با عرضه خودروها است.

افق های جدید هرمس خودرو:

از دیگر اهداف هرمس خودرو توسعه سبد محصولاتش با خودروهای به روز و متنوع است؛ این شرکت در همین راستا واردات خودرو های PHEV یا پلاگین هیبرید را نیز در دستور کار قرار داده است. خودروهای پلاگین‌هیبرید (PHEV) دسته‌ای از وسایل نقلیه هستند که موتور بنزینی و الکتریکی را ترکیب می‌کنند و با باتری قابل شارژ از برق خارجی، رانندگی سبز و کارآمدی ارائه می‌دهند. این خودروها با امکان رانندگی تمام‌الکتریکی در مسافت‌های کوتاه (50 تا 130 کیلومتر)، مصرف سوخت را به شدت کاهش می‌دهند. در حالت ترکیبی، موتور بنزینی به عنوان ژنراتور یا مکمل عمل کرده و برد کلی را تا صدها کیلومتر افزایش می‌دهد، که برای سفرهای طولانی مناسب است.

مزیت کلیدی PHEVها کاهش آلایندگی است؛ در حالت الکتریکی، هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌شود و در حالت ترکیبی، مصرف سوخت به طور قابل‌توجهی کمتر از خودروهای بنزینی سنتی است (معمولاً کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر). این ویژگی، آن‌ها را دوستدار محیط زیست کرده و هزینه‌های سوخت را کاهش می‌دهد. موتور الکتریکی گشتاور آنی و قدرت بیشتری فراهم می‌کند، که شتاب‌گیری سریع و رانندگی نرم را به دنبال دارد PHEVها انعطاف‌پذیری بالایی دارند؛ شارژ از طریق برق خانگی یا ایستگاه‌های شارژ، نگرانی کمبود زیرساخت را کم می‌کند. همچنین، بسیاری از کشورها معافیت‌های مالیاتی یا تخفیف برای این خودروها ارائه می‌دهند. هزینه‌های نگهداری نیز به دلیل استفاده کمتر از موتور بنزینی پایین‌تر است.

همچنین به نظر می رسد برنامه های هرمس خودرو تنها محدود به خودرو نباشد بلکه این شرکت در نظر دارد تا در حوزه حمل و نقل کوچک شهری یا میکروموبیلیتی نیز ورود کند و در این زمینه به سراغ دوچرخه های برقی باکیفیت کانادایی از برند ENVO رفته است تا در این حوزه نیز فعالیت های گسترده ای در حوزه حمل و نقل را به نمایش بگذارد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ