ماشینسازی تبریز در بحران مدیریتی و تولید/ افتخار آذربایجان رمقی برای تولید ندارد
اقتصاد ایران: ایسنا/آذربایجان شرقی شرکت ماشینسازی تبریز با بیش از ۵۰ سال سابقه در زمینه تولید ماشینآلات ابزار و دستگاههای صنعتی، به عنوان یکی از واحدهای صنعتی مادر در آذربایجان شرقی محسوب میشود که امروزه با توجه به تغییرات متعدد مدیریتی، کاهش تولید و نارضایتی کارگران، حال و روز خوشی ندارد.
طرح ایجاد کارخانه ماشین سازی تبریز بر اساس موافقتنامه همکاریهای فنی و اقتصادی دولت های ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین افزارهای صنعتی در سال ۱۳۵۱ به بهره برداری رسید.
گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین و قدیمیترین کارخانههای شهر تبریز واقع در منطقه قراملک است، دست سرنوشت، بخش گسترش صنایع ریلی ایران آن را از بخش های ریخته گری و شرکت ماشین سازی تبریز، منفک کرد.
این شرکت با همه فراز و فرودهای میدیریتی و چالش های اقتصادی توانسته بود تا سال ۱۳۹۷ بصورت ایدهآل به تولید محصولات ادامه دهد ولی سازمان خصوصی سازی ایران روز ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ گروه صنعتی ماشین سازی تبریز را به بهای ۶۸۸ میلیارد تومان به قربانعلی فرخ زاد به صورت قیمت کارشناسی سال ۱۳۹۴ و اقساطی فروخت و در پی این داد و ستد سرانجام سند مالکیت کارخانجات و زمینهای وابسته به ماشین سازی به فرد سرمایه داری به نام قربانعلی فرخزاد واگذار شد، فردی که از تمامی شرایط مدیریتی، فقط تمکن مالی را داشت و طبق گفته مسئولان امر، وی صرفا برای تصاحب آپارتمان های ائلگلی این مجموعه را خریداری کرده بود.
در مدت مالکیت فرخزاد در شرکت ماشینسازی تبریز، انواع و اقسام مشکلات رخ داد تا اینکه با پیگیری احمد علیرضابیگی نماینده وقت مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با سفر آیتالله شهید رییسی رییس اسبق قوه قضاییه در آبان ماه سال ۱۳۹۸، در دی ماه سال ۱۳۹۸ هیات عالی واگذاری در سیصد و پنجاه و هفتمین جلسه خود در محل سالن جهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، در مورد بازگشت سهام گروه ماشین سازی تبریز به ایدرو و تعیین وضعیت واگذاری چند شرکت دولتی دیگر از جمله شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تصمیم گیری کرد و در نهایت ماشین سازی تبریز از خصوصی سازی اشتباه نجات یافت.
ماشین سازی به ایدرو واگذار شد، اما ارادهای برای تحویل این شرکت بزرگ وجود نداشت، درست زمانی که صندوق بازنشستگی فولاد و سازمان گسترش نوسازی درگیر زمان واگذاری بودند و قرار بود برای مدیریت مطلوب شرکت، هیات مدیره تعیین شود، مصوبه هیات وزیران مشکلی مضاعف برای شرکت ماشین سازی تبریز شد.
حالا با همه این توصیفات، در شرایط کنونی ماشینسازی تبریز که با تغییرات مدیریتی متعدد، از دست دادن بازارهای صادراتی، تاخیر در تعهدات بازار داخلی، نبود کارت بازرگانی، خاک خوردن مواد اولیه در گمرک، کاهش تولید و بدهی انباشته، دست به گریبان است، سازمان گسترش نوسازی در فکر خصوصیسازی دوباره این مجموعه صنعتی است ولی استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در صدد نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشینآلات هستند و بصورت جدی مخالف خصوصیسازی ماشینسازی تبریز هستند.
طی نشستی با حضور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی، معاون سازمان خصوصیسازی، جزئیات طرح نوسازی و بازسازی ماشینسازی تبریز تشریح شد.
براساس طرح ارائه شده توسط این سازمان، نوسازی و بازسازی کارخانه ریختهگری ماشینسازی تبریز در دو فاز انجام خواهد شد که با اجرای آن، میزان تولید محصول نهایی این کارخانه به طرز چشمگیری افزایش مییابد. برای مطالعه مشروح این خبر اینجا کلیک کنید.
رضا صدیقی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اتفاقات یکصد و شانزدهمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجانشرقی، که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، گفت: نهم آبان سال ۱۳۹۸، مرحوم آیتالله رئیسی در سمت رییس قوهقضاییه که به آذربایجانشرقی سفر داشتند، بنده به همراه جمعی از دلسوزان این استان خواستار خلع ید از بخش خصوصی بودیم که اهلیت اداره این مجموعه را نداشت.
وی تغییرات مدیریتی مکرر، عدم تخصص کافی مدیریتهای انتخاب شده این مجموعه و بهروز نبودن تجهیزات و فرسودگی ماشینآلات را مشکل و چالش اساسی شرکت ماشینسازی تبریز عنوان کرد و افزود: مسئولان امر حتی برای واگذاری به بخش خصوصی باید آپارتمانهای ائلگلی، شرکت ریختهگری و شرکت ماشینسازی را بهصورت مجزا واگذار کنند.
وی به نوسازی و بازسازی تجهیزات شرکت ماشینسازی تبریز تاکید کرد و ادامه داد: این شرکت باید با توجه به قانون مولدسازی، توانایی و پتانسیل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) ابتدا تجهیزات را بهروز کند، بعدا هر بخش از این مجموعه شامل املاک، شرکت ریختهگری و شرکت ماشینسازی را مجزا از هم به بخش خصوصی که اهلیت دارد، واگذار کند.
به هیچ وجه راضی به واگذاری ماشینسازی به بخش خصوصی نیستم
صدیقی با بیان اینکه در واگذاری قبلی شرکت به بخش خصوصی، متقاضی خرید برای راهاندازی و نوسازی شرکت اقدام نکرده، بلکه برای خرید آپارتمانهای ائلگلی که تحت مالکیت شرکت ماشینسازی است، اقدام کرده بود، افزود: من به هیچ وجه راضی به واگذاری این شرکت قبل از بازسازی و نوسازی تجهیزات نیستم.
وی دلیل نیمهکاره ماندن آپارتمانهای ائلگلی که تحت مالکیت شرکت ماشینسازی تبریز است را، نداشتن متولی ادامه پروژه عنوان کرد و ادامه داد: از لحاظ قانونی میتوان با مولدسازی، بخشی از این واحدهای مسکونی را به بهرهبرداری رساند.
وی با بیان اینکه ما از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) انتظار داریم با تمام توان وارد بخش نوسازی و بازسازی شود، گفت: نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همگی پیگیر نوسازی و بازسازی این صنعت مادر هستیم.
فرشاد مقیمی معاون وزیر و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ۲۴ مهر در نشست جمعبندی سفر وزیر صمت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به آذربایجانشرقی دلیل تغییرات مکرر مدیریتی شرکت ماشینسازی تبریز را تشریح کرد و گفت: ما سال گذشته برای اینکه ناآرامی های داخل این شرکت را آرام کنیم، یک فردی را با صلاحدید مسئولان به مدیرعاملی این شرکت انتصاب کردیم ولی متاسفانه این فرد از گزینش های مربوطه ارگانهای مربوطه رد شد.
وی ادامه داد: ما از سر ناچاری فردی را در این سمت انتصاب کردیم ولی دوباره بعد از دوماه این فرد ابتدا با استعفای شفاهی و بعدا کتبی، حاضر نشد در این سمت باقیبماند.
حسین قربانی سرپرست شرکت ماشینسازی تبریز نیز در گفتوگو با ایسنا، هیأت واگذاری و سازمان خصوصیسازی را تصمیمگیر واگذاری این شرکت مطابق قانون عنوان کرد و گفت: شرکت ماشینسازی تبریز همچنان در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد.
وی به تشریح شرایط و وضعیت کلی شرکت ماشینسازی پرداخت و افزود: همه کارگران سر وقت حقوق، مزایا و پاداشهای خود را میگیرند ولی متاسفانه زیان انباشته و بدهیهای جاری سررسید شدهای داریم که میتواند با حمایت مسئولان امر حل و رفع شود.
وی به بازسازی، نوسازی ماشینآلات و پویایی شرکت تاکید کرد و گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مسئولان استانی در راستای اصلاح و توسعه صنعت ماشین ابزار، در صدد اجرای طرح نوسازی و بازسازی ماشین سازی تبریز هستند و با توجه به همراهی کارگران و مدیران شرکت و تکمیل مرحله مطالعات، اینک فرصت مناسبی برای این اقدام است.
قربانی از تولید سالیانه حدود یک هزار و ۱۰۰ ماشین در این شرکت خبر داد و ادامه داد: بعد از سال ۱۳۹۹، بطور میانگین یک هزار و ۱۰۰ ماشین در این مجموعه تولید شده و این آمار می تواند به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
وی با اشاره به تغییرات مدیریتی صورت گرفته در شرکت ماشینسازی تبریز، گفت: در طول ماه های گذشته اقدامات بسیار مؤثر و زیرساختی در شرکت آغاز شده و امید است بزودی شاهد افزایش تولید، بهبود وضعیت کارگران و بهبود شرایط باشیم.
وی برخی از اقدامات اجرایی اخیر در دو ماه گذشته را به اختصار برشمرد و ادامه داد: برگزاری نشست با نمایندگان فروش سراسر کشور، احیای قرارداد پروژه کمپوستترنر شهرداری تبریز و عقد قرارداد مشابه با شهرداری ارومیه، مذاکرات با شرکت مکاترون (تأمین قطعات از آلمان)، جلسات با مسئولان استانداری جهت رفع مشکلات حقوقی پروژهها، عقد قرارداد با شرکت کانیمس برای تأمین ماشینآلات، نشست با بازنشستگان و اصحاب رسانه، استمرار طرح فروش ۵۰درصد نقدی + ۵۰درصد اقساطی، جلسات با مسئولان استانی برای رفع اعتصاب کارگری و مسدودی حسابها، تشکیل جلسه عارضهیابی کمیسیون کارگری، تغییر مدیر اداری منابع انسانی، تغییر مدیر تولید و ماشینکاری، اصلاح ساختار کارشناسان فروش داخلی، جلسات با مدیرکل صمت در خصوص ممنوعیت واردات مشابه، انتصاب سرپرست جدید مهندسی فروش و سرپرست نوسازی ماشینآلات، پیگیری قراردادها با شهرداری تبریز و ارومیه، برگزاری جلسات با شرکتهای حدید مبتکران و کادک (پروژه بلوک سیلندر J۴) و تشکیل تیم فنی امکانسنجی تولید بلوک سیلندر J۴ از جمله این اقدامات است.
همچنین بهرام سرمست، استاندار آذربایجانشرقی در یکصد و شانزدهمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجانشرقی، که با حضور وزیر صمت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، به خروج کارخانه ماشینسازی از لیست واگذاری خصوصیسازی تاکید کرد و گفت: نوسازی گروه ماشین سازی تبریز را در اولویت قرار دادهایم و مقدمه این کار مهم، خروج قطعی گروه ماشینسازی تبریز از لیست واگذاریهای سازمان خصوصیسازی است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه