رفع چالش ترافیکی رشت، پیگیری مسئولین را میطلبد/ کاهش مشکلات معیشتی مردم با اجرای کالابرگ
اقتصاد ایران: ایسنا/گیلان نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ترافیک شهر رشت را یکی از معضلات حوزه شهرستان دانست و گفت: ترافیک شهر رشت در حال گسترش به شهرهای اطراف هم است، برای چاره اندیشی این مسئله باید حمل و نقل ریلی داخل شهری را جدی گرفت که ردیف بودجه هم دارد و نیاز به اراده و پیگیری مسئولین استانی و شهری است.
جبار کوچکینژاد، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا، به تشریح ظرفیتهای گیلان در زمینه تجارت و زیرساختهای حملونقل پرداخت و اظهار کرد: گیلان با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژهاش، بهویژه در حاشیه دریای خزر، میتواند به عنوان یکی از مراکز توسعه و تجارت در منطقه اوراسیا و قفقاز شناخته شود.
وی با اشاره به ظرفیتهای گیلان در تجارت دریایی و ریلی افزود: با توجه به شرایط جهانی و وضعیت موجود در دنیا، باید توجه بیشتری به ظرفیتهای گیلان برای تجارت در دریای خزر داشته باشیم. این استان به ویژه میتواند در تجارت دریایی و کمک به تجار از طریق تکمیل خط ریلی رشت به کاسپین و بهرهمندی از ظرفیتهای دریای خزر در تخلیه و بارگیری کشتیهای رورو و کانتینری موثر باشد.
گیلان میتواند به قطب تجارت و ترانزیت در اوراسیا تبدیل شود
وی با بیان اینکه خط زمینی رشت به آستارا از مبادی ارتباطی مهمی برای اتصال به کشور روسیه است، افزود: ایران به شدت به دنبال این است که از طریق توسعه بندر راهبردی آستارا به توسعه تبادل و تجارت از این مسیر بپردازد؛ در چنین شرایطی نیاز داریم که در شهرستان رشت فضای سولهای و انبارهای بزرگ را برای نگهداری از کالاهای عظیم ایجاد کنیم، لذا همه باید تلاش کنند تا این امر محقق و زیرساختهای لازم فراهم شود تا در آینده نزدیک گیلان و رشت به عنوان قطب ترانزیت کالا و تخلیه و بارگیری با وجود بنادر کاسپین، انزلی و آستارا در نظر گرفته شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تکمیل خط راه آهن رشت آستارا گفت: بخشی از تملک اراضی انجام شده، پیگیریها و اقدامات لازم برای تکمیل هرچه سریعتر این خط ریلی و اتصال کریدور شمال جنوب در حال انجام است؛ تملک اراضی این خط بسیار پرهزینه بوده ولی با این وجود مدام در حال تزریق منابع هستند؛ برای اینکه تملک زیاد نداشته باشیم بخش عظیمی از این مسیر به صورت پل است و به وسیله پلی به طول بیش از ۴۰ کیلومتر راه آهن رشت آستارا تکمیل میشود.
کوچکینژاد با بیان اینکه حمل و نقل ریلی از تهران به رشت با استقبال خوبی مواجه شده، ادامه داد: علاوه بر خط ریلی، دسترسی آزادراهی به رشت هم مورد استقبال است، حمل و نقل هوایی هم از دیگر راههای ارتباطی سفر به گیلان است که خوشبختانه بعد از چند سال تلاش و پیگیری در مجلس توانستیم قانون مناطق آزاد را تغییر دهیم و فرودگاه رشت را جزو حوزه تملک منطقه آزاد انزلی کنیم. در همین راستا پس از تصویب این قانون چندین شرکت هواپیمایی در رشت مستقر شدند و قطعا به تعداد پروازهای خارجی از این فرودگاه افزوده خواهد شد؛ هفته اخیر هم پرواز رشت به آستراخان انجام گرفت این ظرفیت علاوه بر رونق گردشگری فرصت مناسبی را برای تجار و جابجایی بار فراهم میکند.
حل ترافیک رشت نیازمند پیگیری جدی مسئولین است
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای توسعه فرودگاه نیاز به تملک زمینهایی وجود دارد تا هواپیمای پهن پیکر هم بتوانند در این فرودگاه به زمین بنشینند لذا نیاز هست زمینی به مساحت ۵۰ هکتار به محدوده فرودگاه اضافه شود تا زیرساخت لازم برای توسعه خطوط پروازی در حوزه گردشگری ترانزیتی و بار هوایی فراهم گردد.
وی ترافیک شهر رشت را یکی از معضلات حوزه شهرستان دانست و افزود: ترافیک شهر رشت در حال گسترش به شهرهای اطراف هم است، برای چاره اندیشی این مسئله باید حمل و نقل ریلی داخل شهری را جدی گرفت که ردیف بودجه هم دارد و نیاز به اراده و پیگیری مسئولین استانی و شهری است. با حمل و نقل ریلی میتوان بخش عظیمی از مسافران درون شهری به عنوان مثال از شهرداری به فرودگاه تا خمام را مدیریت کرد. ردیف اعتباری برای این پروژه بیش از ۱۰ سال است که مصوب شده ولی متاسفانه مسئولین روی این پروژه متمرکز نمیشوند تا مطالعات اولیه تکمیل شده و به انجام برسد.
کوچکینژاد ادامه داد: مورد بعدی هم کمربندی رشت به امامزاده هاشم است که ۱۰ سال ردیف بودجه دارد، ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته، اخیرا وزیر راه که به استان سفر کرد در این خصوص موارد و مشکلات مطرح و مقرر شد تا توسعه این کمربندی آغاز شود؛ قطعا تکمیل کمربندی میتواند ترافیک را کنترل کند البته این پروژه بسیار سنگین و پرهزینه است و به اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد لذا در حال حاضر به صورت قطعه بندی پروژه آغاز میشود که یک قطعه آن تا جاده کوچصفهان توسط شرکت زیرساخت آغاز میشود. به طور کلی اجرای این پروژه و همچنین خط ریل درون شهری معزل اساسی ترافیک رشت را حل میکند.
پسماند گیلان باید از منطقه فعلی منتقل شود
کوچکینژاد با بیان اینکه مسئله پسماند در گیلان باید از منطقه فعلی منتقل شود، گفت: در کشور مناطقی برای تخلیه پسماند در نظر گرفته میشود که خطری برای طبیعت، انسان و جانوران نداشته باشد؛ مسئولین استان و متولیان حوزه پسماند در کشور به این نتیجه رسیدند که پسماند در استان گیلان باید از این منطقه فعلی منتقل شود و برای انتقال آن در حال جانمایی و انتخاب زمین هستند.
وی اضافه کرد: ولی متاسفانه تدابیر و جسارت لازم برای اجرای این اقدام وجود ندارد، در حالیکه بالاجبار باید پسماند به منطقهای خشک انتقال یابد که مورد تایید کارشناسان محیط زیست باشد و نباید یک کار کوچک را پیچیده و بزرگ کرد، پیگیریها برای اتمام این پروژه همچنان مصرانه وجود دارد زیرا انباشت زباله در مرکز استان باعث آزار مردم و آلودگیهای زیست محیطی شده است.
نماینده مردم رشت در مجلس در ادامه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: در مراجعات مردمی، یکی از اصلیترین مشکلاتی که مردم مطرح میکنند، وضعیت اقتصادی و معیشتی است. برای حل این مشکل، در قالب قانون به دولت اعلام کردیم که کالابرگ را اجرایی کند تا اقلام اساسی مردم تامین شود. اخیرا در جلسات غیرعلنی مجلس به دستگاههای متولی اخطار دادهایم که اجرای قانون را جدی بگیرند و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مثل مرغ و گوشت را با نرخ پایین در اختیارشان قرار دهند، تفاوت قیمتها هم از طریق یارانهها جبران شود.
کوچکینژاد با بیان اینکه وضعیت تسهیلات بانکی نیز از دیگر دغدغه مهم مردم است، گفت: دریافت تسهیلات بانکی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده است و این مسئله میتواند تراز مالی افراد را منفی کند. بهویژه آنچه که به عنوان تسهیلات دریافت میشود، در مقابل بازپرداخت منفی است. معتقدم اگر بخواهیم کالای اساسی مردم را تامین کنیم جامعه آرامتر میشود و از مرحله سخت اقتصادی عبور میکنیم اما دولت ارادهای برای این موضوع ندارد و کار سختی هم است اما اجرای این مصوبه تولید داخل را هم رونق میبخشد و پروتئین مورد نیاز مردم تامین میشود سفره مردم هم کوچکتر نمیشود.
انتهای پیام