تانک ۳۰۰ به عنوان خودرو رسمی اکتشاف قطبی چین معرفی شد
اقتصاد ایران: عصر خودرو- تانک ۳۰۰ دیزل از شرکت GWM به عنوان خودروی پشتیبانی ایستگاه تحقیقاتی گریتوال چین در قطب جنوب تعیین شده است. با این اقدام، نخستین بار است که یک خودروساز چینی از یک خودروی تولیدی انبوه بدون هیچ تغییری برای مأموریت اکتشاف قطبی استفاده میکند.تانک۳۰۰ در نسخه بنزینی نخستین عضو خانواده تانک در ایران نیز به حساب میآید.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این شاسیبلند آفرود، پس از گذراندن مجموعهای از آزمایشهای جامع توسط مؤسسه تحقیقات قطبی چین (PRIC)، تأیید شد. این آزمایشها بر قابلیتهای گیربکس، عملکرد آفرود، قابلیت اطمینان در دمای پایین و سازگاری با سوخت تمرکز داشتند.
شرکت GWM نیز آزمایشهای اعتبارسنجی خود را انجام داد که در آن، خودرو با موفقیت عملیات راهاندازی سریع، یخزدایی و گرمایش را در دمای منفی 30 درجه سانتیگراد و در شرایط شبیهسازیشده طوفان شدید قطبی انجام داد.
گریتوال اعلام کرد که سیستم آزمایش و اعتبارسنجی آن قادر به انجام بیش از 2000 پروژه آزمایشی مجزا است که این سیستم به PRIC ارائه شد.
ساختار مقاوم برای شرایط قطبی
ساختار تانک 300 را به عنوان عامل کلیدی در کاربرد قطبی آن را برجسته کرده است. این شاسیبلند بدنه روی شاسی با طراحی ساختاری حلقهای از 70 درصد فولاد با استحکام بالا و 20 درصد فولاد با استحکام فوقالعاده (1500 مگاپاسکال) ساخته شده و سقف آن قادر به تحمل بیش از 15 تن فشار است.
به گفته گریتوال شاسی آن در برابر پیچش و خمش در زمینهای ناهموار مقاوم است (ضرورتی برای مناطق ناهموار قطبی).
مشخصات فنی
موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر توربودیزل با قدرت 135 کیلووات و گشتاور 480 نیوتنمتر، به گیربکس 9 سرعته اتوماتیک، سیستم چهارچرخ محرک و دنده سنگین متصل است.
عملکرد آفرود اثباتشده
این اولین بار نیست که تانک 300 دیزل با چالشهای آفرود جدی روبرو میشود. گریتوال کمی قبل تانک 300 و تویوتا پرادو و چند مدل آفرود دیگر را به تپه beer O’clock hill در استرالیا برد و نشان داد که تانک 300 قادر به صعود از شیب سنگی با سهولت و بدون آسیب جدی است.