15دقیقه زمان رسیدن مأموران 110 به صحنه/ناآگاهی برخی شهروندان رسیدگی را مختل میکند
اقتصاد ایران: رئیس پلیس پیشگیری تهران با بیان اینکه ماموران 110 برای تصادفات و مسائل امنیتی فوریتی، کمتر از 15 دقیقه در محل حاضر میشوند، گفت: با اجرای طرحهای امنیت محلهمحور شاهد کاهش 33 درصدی سرقتها در تهران بودهایم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پلیس پیشگیری تهران بزرگ به عنوان یکی از ستونهای اصلی امنیت شهری، نقش ویژهای در پیشگیری از وقوع جرایم، نظمدهی به معابر و کاهش آسیبهای اجتماعی ایفا میکند. این یگان با 74 کلانتری فعال در سطح شهر و زیرمجموعههای تخصصی از جمله دایره مبارزه با مواد مخدر، عوامل مقابله با سرقت و پلیس اطلاعات، تمامی جوانب امنیت عمومی را پوشش میدهد.
علاوه بر این، واحد 110 با پاسخگویی شبانهروزی به اخبار و فوریتهای مردمی، پلیس کوهستان با ایستگاههای متعدد در ورودی مناطق کوهستانی، پلیس مترو با پوشش 158 ایستگاه و فرماندهی یگانهای حفاظت فیزیکی اماکن، از جمله دیگر بخشهای فعال این یگان محسوب میشوند که امنیت پایتخت را در سطحی گسترده مدیریت میکنند.
یکی از رویکردهای نوآورانه پلیس پیشگیری، اجرای طرح امنیت محلهمحور است که با شناسایی بیش از 50 هزار نفر معتمد محلی و آموزش و مشارکت آنها، ضمن پیشگیری از وقوع جرایم، امکان اطلاعرسانی سریع و دقیق حوادث را فراهم میکند. همچنین، همکاری مستمر با نهادهای مرتبط و اجرای عملیاتهای گسترده در حوزه مواد مخدر و جمعآوری اتباع غیرمجاز، نشاندهنده اهتمام این یگان به کاهش جرایم و ارتقای امنیت اجتماعی است.
در گفتوگوی پیش رو، سردار علی قاسمپور، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت به تشریح عملکرد این یگان در حوزههای مختلف، نحوه رسیدگی به تماسهای مردمی با مرکز 110، سامانههای هوشمند مدیریت اخبار فوریتی، اقدامات پیشگیرانه محلهمحور و دستاوردهای عددی در کاهش جرایم و برخورد با معتادان متجاهر و خردهفروشان مواد مخدر پرداخته است.
تسنیم: در ابتدا توضیحی در رابطه با پلیس پیشگیری و واحدهای زیرمجموعه آن بدهید.
خدمت شما عرض کنم که پلیس پیشگیری شامل 74 کلانتری است و در هر کلانتری عوامل تخصصی وظایف خاص خود را انجام میدهند ، از جمله دایره مبارزه با مواد مخدر؛ عوامل مبارزه با سرقت (شامل عوامل تجسس) و پلیس اطلاعات؛این واحدها در زمینه برخورد با جرایم امنیتی و اراذل و اوباش در سطح حوزه فعالیت دارند. همچنین دایره پیشگیری کلانتریها، مسئول پیشگیری از وقوع جرایم در سطح شهر و کمک به سازماندهی، اعزامها و تجزیه و تحلیل جرایم هستند.
تسنیم: سایر زیرمجموعههای پلیس پیشگیری چه نقشهایی دارند؟
یکی دیگر از زیرمجموعههای مهم، واحد 110 است که در هر ثانیه حداقل 2 خبر به مرکز آن وارد میشود و همکاران ما در طول 24 ساعت آماده ارائه خدمات به مردم هستند.
همچنین، پلیس کوهستان با 12 ایستگاه در ورودیهای مناطق کوهستانی حضور دارد و علاوه بر نظم بخشی، بر رعایت هنجارهای اجتماعی نیز نظارت دارد. پلیس مترو 158 ایستگاه را پوشش انتظامی میدهد و با همکاری عوامل شهرداری، جابجایی بیش از دو میلیون نفر در روز را مدیریت میکند.
همچنین فرماندهی یگانهای حفاظت فیزیکی اماکن پلیس پیشگیری فاتب ، بیش از 13 وزارتخانه ، 30 سازمان و 177 بیمارستان در تهران را پوشش انتظامی میدهد.
تسنیم: نحوه رسیدگی به تماس های مردمی در مرکز فوریت های پلیس یا همان 110 به چه صورت است؟
پلیس 110 برای حضور سریع در اخبار و فوریتها ایجاد شده است. متأسفانه برخی مردم از نحوه کار این مرکز آگاهی ندارند و همه اخبار و مسائل را به 110 اطلاع میدهند. به عنوان مثال حتی مسائلی که باید آتش نشانی اعلام شود را هم به 110 میگویند.
همچنین تماسهای پی در پی در ارتباط با یک موضوع با 110 باعث تداخل رسیدگی میشود و همزمان چند تیم پاسخگویی را مشغول میکند و این بر سرعت و کیفیت کار تأثیر میگذارد.
تسنیم: برای تفکیک تماسها و اخبار تکراری چاره اندیشیده شده است؟
سامانهای طراحی شده که اخبار تکراری یا تأخیر در رسیدگی را ثبت و بررسی میکند تا پاسخگویی دقیق باشد. موضوعات پیشپاافتاده یا اختلافات مالی که نیاز به مراجعه قضائی دارند، به ترتیب پیگیری میشوند تا هم کار مردم انجام شود و هم مزاحمتی برای پلیس ایجاد نشود.
تسنیم: منظور از موارد اورژانسی برای تماس با 110 چه مواردی است؟
مردم باید بدانند در مواقع اورژانسی با 110 تماس بگیرند و مشکلات دیگر را به کلانتریها و یا مراکز پلیس آگاهی اطلاع دهند. به عنوان مثال در موارد تصادفات یا درگیریها، حضور سریع پلیس مهم است تا از وقوع حادثه ناگوار جلوگیری شود و یا مجروحین به بیمارستان منتقل شوند و کروکی تصادف ترسیم شود اما فردی که چند ماه خانه نبوده و وقتی مراجعه میکند تازه متوجه سرقت از منزلش میشود شاید نیاز نباشد که پلیس سریع و بلافاصله در آن محل حاضر شود؛ چراکه سرقت انجام شده و سارق از محل مدتها پیش رفته است.
تماسهای متعدد مردم ممکن است باعث تداخل در کار مأموران شود. برای مدیریت این موضوع، سامانهای طراحی شده تا اخبار فوریتی به سرعت پردازش شود و همکاران ما در کمترین زمان ممکن به محل برسند.
تسنیم: بازه زمانی تماس مجدد مردم چقدر است تا مزاحم پلیس نشوند؟
موضوع بستگی به نوع حادثه دارد. برای تصادفات و مسائل امنیتی فوریتی، کمتر از 15 دقیقه همکاران ما حضور پیدا میکنند. برای موضوعات غیرفوریتی، مردم میتوانند پس از تماس اولیه ، حدودا بعد از 20 دقیقه تماس بعدی را داشته باشند.
تسنیم: طرح امنیت محلهمحور در تهران هم اجرا میشود؟
یکی از رویکردهای اصلی و محوری پلیس پیشگیری در تهران بزرگ، بحث امنیت محله محور است. این دستورالعمل چند سالی ابلاغ شده، ولی با تاکید سردار رادان و همچنین با محوریت و تدابیر سردار محمدیان در تهران بزرگ، ما این طرح را حدود 2 سال به عینه اجرا و شروع کردهایم.
تسنیم: طرح امنیت محلمحور را بیشتر توضیح دهید.
ما بیش از 50 هزار نفر را در محلات شناسایی کردهایم و از سال گذشته توسط رؤسای کلانتری و سردار محمدیان در مساجد و محافل صنفی حضور پیدا کردهایم. هدف این است که اهالی محل، چشم و گوش پلیس باشند و اگر حادثهای رخ داد، از همان ابتدا به پلیس اطلاع دهند.
با استفاده از معتمدین و افراد تاثیرگذار محل، بیش از 60 هزار نفر در سامانهها ثبت شدند و در طول سال با ارسال پیامک، آموزش و پیگیری به آنها اطلاعرسانی میکنیم. این معتمدین نقش ریشسفیدی دارند و حتی در مسائل انتظامی و اجتماعی با پلیس همکاری میکنند.
تسنیم: مثال عملی از فعالیت معتمدین محله دارید؟
بله، در سال گذشته کارگروه های شورای معتمدین پلیس به صورت مستمر در مساجد برگزار و معتمدین ما مشکلات و معضلات محل را گزارش می کردند و حتی به صورت تلفیقی با همکاران ما در محلات ، تفرجگاهها ،مسیرهای تاریک و پارکها بررسی می کردند و مشکلاتی مثل روشنایی، مسیرهای عبور یا حضور معتادین را گزارش می کردند. ما در راستای رفع این مشکلات و معضلات به سرعت وارد عمل میشدیم و اقدامات لازم را انجام می دادیم.
تسنیم: حضور معتمدین چه تأثیری بر کاهش جرم داشته است؟
حضور این افراد باعث کاهش چشمگیر جرایم در محلات شده است. آنها در جریان اتفاقات محل هستند و با اطلاعرسانی سریع، مانع از انجام جرم میشوند. برای مثال، در پاکسازی هرندی، با اقدامات جهادی، وضعیت منطقه بهبود یافت و امنیت به شکل محسوس ارتقا پیدا کرد.
تسنیم: نقش پلیس پیشگیری در برخورد با مواد مخدر چگونه است؟
پلیس پیشگیری در تمام فعالیتهای پلیس های تخصصی دیگر از جمله پلیس مواد مخدر، ورود و پیشگیری میکند. ما توانستهایم بیش از 20 هزار معتاد متجاهر را جمعآوری کنیم و حدود 59 درصد افزایش دستگیری خردهفروشان مواد مخدر نسبت به سالهای قبل داشتهایم. کمپهای ترک اعتیاد با همکاری سردار محمدیان راهاندازی شده و معتادین هم آموزش حرفهای میبینند و هم مهارتهای فنی یاد میگیرند تا پس از ترک، زندگی مفیدتری داشته باشند.
تسنیم: عملکرد پلیس پیشگیری تهران در حوزه های مختلف از لحاط عددی به چه صورت است؟
آمار پلیس پیشگیری، با آمار پلیس آگاهی و سایر معاونتها جمعبندی میشود؛ ممکن است برخی شاخصها در سایر یگانها بیشتر یا بهتر باشد، اما در حوزه پلیس پیشگیری ما مواردی را که در ادامه می گویم را داریم.
در زمینه جرم سرقت، امسال و در شش ماه اول سال نسبت به سال قبل با همین طرحهایی که در محلات اجرا شد و پاکسازیها و حضور همکاران و ساماندهی واحدهای گشتی، بیش از 23 درصد کاهش داشتهایم. همچنین در کشف اموال سرقتی و تحویل آنها به مالباختگان بیش از 6 درصد افزایش کشفیات داشتهایم و در بحث دستگیری سارقین نیز درصد قابلتوجهی افزایش یافته است.
در حوزه خردهفروشان مواد مخدر 59 درصد افزایش در دستگیریها نسبت به سال قبل داشتهایم. این به معنی افزایش مصرف مواد نیست؛ بلکه به علت استمرار عملیات و شناسایی و دستگیریهای چندمرحلهای بوده که برخی افراد چند بار دستگیر و مجازات و مجدد آزاد شدهاند. در بحث معتادان متجاهر نیز بیش از 29 درصد در حوزه پلیس پیشگیری افزایش جمعآوری داشتیم. البته عملکرد واحدهای تخصصی مواد مخدر و پایگاههای مربوطه نیز آمار جداگانهای است و من صرفا عملکرد پلیس پیشگیری را گفتم.
در خصوص اتباع غیرمجاز، 37 درصد افزایش در جمعآوری اتباع غیرمجاز نسبت به شش ماهه سال قبل دیده شده است. بسیاری از افرادی که جمعآوری شدند فاقد مدارک هویتی بوده و برخی نیز دارای سابقه شرارت و جرایم بودند. این افزایش جمعآوری تأثیر مثبتی بر کاهش جرایم داشته؛ بر اساس آمار، تقریباً 6 تا 7 درصد از کاهش جرایم مربوط به افزایش جمعآوری اتباع غیرمجاز بوده است.
تسنیم: اقداماتی برای رفع مشکل کمبود کلانتری در پایتخت انجام شده است؟
در بحث ساخت و راهاندازی کلانتریها این موضوع نیازمند اخذ چارت و تحلیلهای کارشناسی است. چارت سازمانی و توزیع جغرافیایی و جمعیت محلات توسط کارشناسان ما تحلیل میشود و سپس درخواست ایجاد کلانتری به ستاد کل ارسال و چارت مصوب میشود. بر اساس همان چارت، نیروی انسانی جذب و مکان در نظر گرفته و زمین گرفته میشود و کلانتری ساخته و فعال میگردد.
پیگیری کمبود کلانتریها بهصورت جدی انجام شده و تعدادی از کلانتریها در هفته فراجا افتتاح و راه اندازی شد؛ اما ما همچنان به همکاری و مساعدت مردم و نهادهای متدین و دولتی نیازمندیم تا امنیت محلات و سرمایهگذاری و اشتغال در آن مناطق تقویت شود. وقتی امنیت در منطقه بالا رود، سرمایهگذاری و فرهنگ منطقه ارتقا مییابد.
تسنیم: در برخی مواقع مشاهده شده است که زمانیکه مردم برای ثبت شکایت به کلانتری مراجعه میکنند، بعضاً با پاسخ "گوشی که پیدا نمی شود برای چه میخواهی پرونده تشکیل دهی؟" مواجه میشوند. توضیح میدهید این مشکل از کجاست؟
بسیاری از گوشیها کشف و تحویل میشوند، اما برخی از گوشیها هم مورد استفاده سارقان قرار میگیرد و ردیابی آنها بعلت خرد شدن و فروش قطعات داخل گوشی سختتر است. خوشحال میشویم که مردم شکایت کنند؛ تشکیل پرونده و پیگیری قضائی لازم است. در صورت لزوم، میرویم سراغ کار اطلاعاتی و شناسایی سابقه متهمان.
اما اگر فردی در کلانتریها با این جمله مواجه شد حتما با 197 تماس بگیرد و گزارش کند؛ ما 197 را ناظر گذاشتهایم تا اگر اعتراض یا نارضایتی از روند رسیدگی وجود داشت، پیگیری شود.
انتهای پیام/