سئول: تحریمهای چین، همکاری کشتیسازی کره جنوبی و آمریکا را تحت تأثیر قرار میدهد
اقتصاد ایران: رئیس سازمان برنامهریزی دفاعی کره جنوبی اعلام کرد که تحریم چین علیه شرکت زیرمجموعه آمریکایی غول کشتیسازی کرهای، ممکن است تأمین تجهیزات و مواد اولیه از چین را مختل کرده و در نتیجه بر برنامه همکاری سئول و واشنگتن در حوزه کشتیسازی تأثیر بگذارد.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، جونگگیون سئوک، رئیس سازمان برنامهریزی دفاعی کره جنوبی در جلسه استماع مجلس ملی کره اعلام کرد که اقدام چین میتواند بر طرح «بازگرداندن عظمت به صنعت کشتیسازی آمریکا» (MASGA) که رئیسجمهور ایالات متحده پیگیر آن است، تأثیر منفی بگذارد.
وی اظهار داشت که صنعت کشتیسازی و صنایع وابسته در آمریکا برای مدت طولانی در رکود بودهاند، بهطوریکه تأمین کافی قطعات و مواد خام در داخل این کشور تقریباً غیرممکن شده است.
سئوک هشدار داد: من فکر نمیکنم که بتوانیم تمام مواد و تجهیزات لازم برای کارخانه کشتیسازی فیلادلفیا را در خاک آمریکا تولید کنیم. اگر مجبور شویم حجم زیادی از مواد را از کره به آمریکا ارسال کنیم، در حالیکه با تحریمها و محدودیتهای مختلف روبهرو هستیم، در نهایت این امر قطعاً به طرح MASGA آسیب خواهد زد.
بر اساس اسناد شرکتی، هانهوا مِرین در استان شاندونگ چین دارای یک کارخانه کشتیسازی است که قطعات ماژول کشتیها را تولید کرده و آنها را برای مونتاژ نهایی به کارخانههای کرهای ارسال میکند.
پیشتر، کره جنوبی وعده داده بود 150 میلیارد دلار برای حمایت از طرح MASGA سرمایهگذاری کند تا به آمریکا در احیای صنعت کشتیسازی و کاهش فاصله با چین کمک کند.
تحلیلگران معتقدند اقدام اخیر چین در کوتاهمدت تأثیر محدودی دارد، اما میتواند نشانهای از احتمال اتخاذ اقدامات سختگیرانهتر در آینده باشد که ممکن است شرکتهای کشتیسازی کرهایِ همکار با آمریکا را نیز دربر گیرد.
از سوی دیگر، یونگوون یو، عضو کمیته دفاعی مجلس کره برآورد کرده که تحریم چین ممکن است در دو سال آینده حدود 60 میلیون دلار به کارخانه کشتیسازی فیلادلفیا زیان وارد کند. او هرچند جزئیات محاسبه خود را توضیح نداد، اما گفت که اختلال در زنجیره تأمین و تأخیر در تحویل کشتیها میتواند دلایل اصلی این زیان باشد.
یو افزود: این فقط یک مسئله تجاری نیست، بلکه چالشی جدی برای امنیت اقتصادی و جایگاه صنعتی ماست. جونگگیون سئوک نیز تصریح کرد که در حال حاضر هیچ داده تحلیلی دقیقی درباره میزان خسارت در دست نیست.
شرکت هانهوا مِرین از اظهار نظر درباره برآورد خسارات خودداری کرد، اما شرکت زیرمجموعه آمریکایی آن، «هانهوا آمریکا»، در بیانیهای اعلام کرد که در حال بررسی جزئیات تحریمهای چین است و افزود: «هانهوا همچنان به ارائه خدمات دریایی در سطح جهانی به مشتریان خود ادامه خواهد داد، از جمله از طریق سرمایهگذاریهای ما در صنعت دریایی آمریکا و فعالیت کارخانه کشتیسازی فیلادلفیا.»
در آوریل سال گذشته، ایالات متحده با استناد به «ماده 301 قانون تجارت» این کشور، تحقیقات گستردهای را درباره صنایع دریایی، لجستیک و کشتیسازی چین آغاز کرد؛ و در آوریل امسال اعلام نمود که از 14 اکتبر، همه کشتیهایی که با چین ارتباط دارند، باید هنگام پهلوگیری در بنادر آمریکا بر اساس تناژ خود هزینه پرداخت کنند. هدف از این اقدام، تقویت صنعت کشتیسازی آمریکا و مهار سلطه چین در این بخش عنوان شد.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز سهشنبه گذشته اعلام کرد که بهمنظور پاسخ به اقدامات ایالات متحده در چارچوب تحقیقات ماده 301، و با تأیید «سازوکار هماهنگی مقابله با تحریمهای خارجیِ» چین، تصمیم گرفته شده است پنج شرکت زیرمجموعه آمریکاییِ هانهوا مِرین در فهرست اقدامات تلافیجویانه چین قرار گیرند.
در اطلاعیه آمده است که این شرکتها «در تحقیقات و اقدامات آمریکا علیه صنایع دریایی، لجستیک و کشتیسازی چین، به دولت ایالات متحده کمک و از آن حمایت کردهاند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در واکنش گفت: اقدام چین علیه شرکت هانهوا اقدامی غیرمسئولانه در مداخله در فعالیت شرکتهای خصوصی است و همکاری آمریکا و کره در احیای صنعت کشتیسازی را تضعیف میکند.
به گفته اسن سخنگو، رفتار چین جدیدترین نمونه از سیاستهای طولانیمدت آن کشور برای اعمال فشار بر کره جنوبی است.
انتهای پیام/