«CL۶۳ AMG»؛ زنده و جاودان
اقتصاد ایران: مرسدسبنز CL۶۳ AMG در حال حاضر ۲۶هزار و ۵۰۵ دلار ارزش دارد که جزو پرطرفدارترین کوپههای لوکس کارکرده مرسدسبنز است.
سال ۲۰۰۶ میلادی بود که مرسدسبنز آخرین نسل خودرو گرندتور لوکس و البته اسپرت خود را معرفی کرد. این کوپه همان CL کلاس است که از سال ۱۹۹۲ میلادی تا اواخر سال ۲۰۱۴ روی خط تولید مرسدسبنز قرار داشت. هرچند که پس از به پایان رسیدن CL کلاس؛ S کلاس کوپه جایگزین آن شد. در این مطلب به بررسی نسخه های-پرفورمنسی آن یعنی CL۶۳ AMG مدل ۲۰۱۱ خواهیم پرداخت.
اصالت با ویژگیهای اسپرت مرسدسبنز
CL کلاس از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۰ با یک چهره خاص به بازار آمد، اما سال ۲۰۱۰ میلادی بود که در موتورشوی پاریس این خودرو کوپه دستخوش تغییرات طراحان مرسدسبنز قرار گرفت. هرچند که نسل آخر CL کلاس موسوم به C۲۱۶ شاهکار دیگر از گوردن واگنر مدیر طراحی مرسدسبنز است.
قویترین نسخه از این خودرو با نام CL۶۵ AMG معرفی میشود، اما در این مطلب ما به بررسی نسخه CL۶۳ AMG میپردازیم که پس از CL۶۵ AMG به عنوان قویترین و پرفورمنسیترین نسخه از CL کلاس به حساب میآید.
با نگاهی به پروفیل بدنه این کوپه جذاب و محبوب ستاره اشتوتگارتی؛ شاهد استفاده از رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی فورج پنج پره و طراحی یک خط تیز نسبتا زاویهدار افقی روی بدنه با حجمهای متورم شده روی گلگیر که حالت ماهیچهای ایجاد کرده هستیم که کاراکتر فوق اسپرت و خاصی به CL۶۳ AMG میدهد.
ناگفته نماند که تمام نسخههای CL کلاس دارای یک طراحی مشخصی هستند، با این تفاوت که سایز رینگهای استفاده شده در آنها متفاوت است. کشیده شدن ستون C به منظور فضای بهتر سرنشینان داخل کابین است، پوزه کشیده و پشت کوتاه نیز به ایجاد کاراکتر اسپرت این خودرو کمک بهسزایی میکند.
چراغهای زیبا مشابه حالت L با گرافیک خاص و یک حجم متورم شده کاپوت با جلوپنجره پنج ضلعی با خط افقی کروم که در میان آن لوگوی مرسدسبنز قرار گرفته؛ چهره کاملا جسور و اسپرتی به CL۶۳ AMG میبخشد. در نمای عقب نیز چراغهای مشابه D و با یک طراحی سیال بهدور از خطوط و احجام اغراق شده؛ زیبایی چشمنوازی از CL۶۳ AMG را به نمایش میگذارد.
البته که طراحی اگزوزهای مربع شکل دوبل در طرفین سپر و دیفیوزر میانی آنها چاشنی حالت اسپرت را در این کوپه سرکش مرسدسبنز دوچندان میکند. هرچند که فیسلیفت در CL کلاس تنها به بهروزرسانی گرافیک چراغهای خودرو و استفاده از LED افقی برای دیلایت زیر سپر جلو محدود میشود.
کابینی که هرگز خستهکننده نمیشود!
با ورود به کابین CL۶۳ AMG به عنوان یک خودرو کوپه ۲+۲ فضای کاملا راحت و فوق لوکس در اختیار سرنشینان قرار میگیرد. با نگاهی به جزئیات کابین CL۶۳ AMG شاهد المانهایی خواهیم بود که از زمان طراحی خود حدود یک دهه جلوتر است.
یکی از این المانها استفاده از کلاستر(مجموعه پشت آمپر) تمام دیجیتال و یک نمایشگر ۸.۷ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است که از سال ۲۰۱۶ به بعد ترند طراحی شد. همچنین طراحی داشبورد خلوت و استفاده از دکمههای پیانویی کروم در زیر دریچههای میانی سیستم تهویه مطبوع؛ المان جدید دیگر در طراحی داخلی این کوپه است.
استفاده از چرم با کیفیت مرینو و دکوراتیو کروم، چوب یا فیبرکربن به انتخاب مشتریان و طراحی یک سقف بزرگ سانروف و دریچههای ذوزنقهای شکل میانی سیستم تهویه مطبوع و دریچههای مستطیل شکل در طرفین داشبورد؛ فضای کاملا دلنشین را فراهم آورده است. هرچند که طراحی غربیلک فرمان چهارشاخه با پدالهای شیفتر آلومینیومی بزرگ در پشت آن و صندلیهای اسپرت راننده و سرنشین جلو، رانندگی با این کوپه اسپرت را هیجانانگیز میکند. CL۶۳ AMG دارای امکانات رفاهی و ایمنی است که میتواند با بهروزترین خودرو سدان خانوادگی لوکس مقایسه شود.
آپشنهایی از جمله سیستم پایش نقاط کور، سیستم دید در شب، سیستم PRE-SAFE(سیستم ترمز اضطراری خودکار)، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار خوابآلودگی و توجه راننده، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم تعلیق با دامپرهای پنوماتیکی قابل تنظیم، سیستم پارک الکترونیکی، کروز کنترل تطبیقپذیر، دوربین۳۶۰درجه ، ۹ ایربگ به صورت استاندارد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دومنطقهای و مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم پشت سری فعال و فرمان الکترومکانیکی و دوربین دید عقب اشاره کرد.
موتوری که پرتوان و پرصدا است
پیش از اینکه به مشخصات فنی این کوپه لوکس اشتوتگارتی اشاره کنیم؛ باید گفت که قویترین نسخه این خودرو اسپرت و لوکس مرسدسبنز CL۶۵ AMG است که از یک پیشرانه ۱۲سیلندر بهره میبرد. اما نسخهای دیگر از این کوپه وجود دارد که قدرت و گشتاور بالایی نیز دارد. این نسخه همان CL۶۳ AMG است. زیر کاپوت کشیده CL۶۳ AMG یک موتور هشت سیلندر با آرایش و قرارگیری ویشکل به حجم۶۲۰۸ سیسی اتمسفریک جا خوش کرده است.
این پیشرانه موسوم به M۱۵۶ E۶۳ است که جزو قویترین پیشرانههایی است که کمپانی مرسدسبنز تاکنون طراحی و تولید کرده. این پیشرانه دارای بدنه تمام آلومینیوم است که زوایای هشت سیلندر این موتور به صورت ۹۰ درجه قرار گرفته تا بتواند راندمان بالایی را فراهم آورد. این موتور به لطف استفاده از سیستم تایمینگ متغیرهوشمند سوپاپها که یک سیستم منحصربهفرد مرسدسبنز است در کنار فناوری سیستم متغیرسازی ورودی هوا یا همان متغیرسازی مانیفولد هوا (VIM) معرفی میشود؛ حداکثر توان و گشتاور را به ارمغان میآورد.
همچنین بد نیست بدانید که این پیشرانه دارای سیستم سوخترسانی پاشش مستقیم داخل سیلندرهای ویشکل است که به لطف کاهش ارتفاع اتاق احتراق و مدیریت هوشمند در تمام شرایط سیستم جرقهزنی قدرت و گشتاور بالایی را ایجاد میکند. بر این اساس حداکثر قدرت خروجی در پیشرانه M۱۵۶ E۶۳ به ۵۲۵ اسببخار قدرت در ۶۸۰۰آرپیام(دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی به ۶۳۰ نیوتونمتر در ۵۲۰۰آرپیام میرسد.
یکی از پارامترهای اثرگذار در توان و گشتاور بالا این موتور؛ نسبت تراکم ۱۱.۳ به یک است، چراکه اتاق احتراق بهگونهای طراحی شده که میتواند به بهترین شکل ممکن هوا-سوخت داخل سیلندر را متراکم و در نهایت به راندمان و گشتاور بالا منتج شود. نکته دیگر در طراحی این پیشرانه استفاده از روکش تیتانیوم برای سوپاپهای هوا و دود و میلسوپاپها است؛ این متریال سبب میشود که تنش حرارتی کاهش و در نهایت میزان استهلاک موتور به کمترین میزان خود در دورهای بالا برسد.
ناگفته نماند که یکی دیگر از ویژگیهای مکانیکی این پیشرانه حداکثر سرعت دورموتور است، به عبارت دیگر پیشرانه M۱۵۶ E۶۳ ، ۶۲۰۸سیسی هشتسیلندر دور موتور یا آرپیام است. به گونهای که حداکثر دور موتور بین ۷۲۵۰ تا ۸ هزار آرپیام(دور در دقیقه) است که قابلیت ارتقا قدرت و گشتاور را به این موتور میبخشد.
از سوی دیگر این قدرت و گشتاور بالا به کمک گیربکس ۷ سرعته اسپیدشفت جی-ترونیک مرسدسبنز به هر چهارچرخ منتقل میشود. استفاده از سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود و قفل الکترونیکی e-LSD سبب میشود تا پرفورمنس بالایی را برای این کوپه لوکس به ارمغان آورد.
بر این اساس برای اینکه تجربه خاص از شتاب اولیه داشته باشید، تنها کافی است که حالت دنده را در مد(وضعیت) اسپرت پلاس قرار دهید تا در ۴.۵ ثانیه شما را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند.
همچنین اگر بخواهید تخت گاز کنید میتواند تا سرعت ۲۶۵ کیلومتر برساعت سرعت بگیرد. شتاب ۴.۵ ثانیهای برای کوپه لوکس و اسپرت ۲۱۳۵ کیلوگرمی فوقالعاده است.
سواری بسیار نرم، هندلینگ بینظیر
از نظر سواری به دلیل استفاده از ساختار دابلویشبون با دامپرهای بادی قابل تنظیم و همچنین استفاده از سیستم فایو لینک به همراه دامپرهای بادی قابل تنظیم سبب شده که احساس کنید سوار بر یک سدان فولسایز لاکچری هستید. چراکه سایز تایرها در محور جلو ۳۵/۲۵۵ با رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی AMG است و در محور عقب ۳۵/۲۷۵ با رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی AMG استفاده شده است تا در کیفیت سواری بسیار اثرگذار باشد.
همچنین به لطف استفاده از فرمان هیدروالکتریکی و هندسه ساختار سیستم تعلیق، هندلینگ این کوپه بسیار عالی است که این مهم را باید مرهون توزیع وزن عالی و مرکز ثقل بالا دانست.