قیمت خودرو همچنان افزایش مییابد!
اقتصاد ایران: آخرین آمار گمرک از واردات خودرو در نیمه ابتدایی سال جاری نشان میدهد واردات خودرو طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد حدود ۱۶ درصدی مواجه بوده است. همچنین واردات خودرو از نظر ارزش، رشدی معادل ۲۷ درصد داشته است.
بر اساس این آمار از ابتدای سال جاری تا انتهای شهریورماه درمجموع بیش از ۲۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. در مدت مشابه سال گذشته این رقم به ۲۲ هزار و ۲۵۳ دستگاه میرسید. بنابراین در مدتزمان یادشده تعداد خودروهای واردشده به کشور رشد ۱۶ درصدی داشته است. اما از لحاظ ارزشی مجموع خودروهای واردشده در نیمه ابتدایی امسال ۵۵۷ میلیوندلار بوده است. از ابتدای سال گذشته تا انتهای شهریورماه همان سال اما این میزان به ۴۳۸ میلیوندلار میرسید. بر این اساس در این مدتزمان ۱۱۹ میلیوندلار یعنی ۲۷ درصد واردات خودرو رشد داشته است.
این افزایش در تعداد خودروهای وارداتی درحالی رقم خورده که ابهامات حول واردات در سال جاری، با گذشت نیمی از سال هنوز ادامه دارد. درحالی هفتمین ماه از سال را پشت سر میگذاریم که میزان تعرفه واردات خودرو هنوز به صورت نهایی مشخص نیست. در واقع پس از آنکه دولت در آییننامه واردات خودرو که در تیرماه امسال ابلاغ شد تعرفه پلکانی ۲۰ تا ۱۹۰ درصد برای واردات خودرو در نظر گرفت، نهادهای نظارتی این تعرفه را خلاف تعرفه قیدشده در قانون بودجه امسال یعنی تعرفه ۱۰۰ درصدی در نظر گرفتند.
پس از آن دولت اصلاحیهای داد و میزان تعرفه را کمی تغییر داد؛ اما باز هم پلکانی بوده و تنها میانگین آن به ۱۰۰ درصد میرسد. در آخرین خبر شهریورماه امسال دراینباره، باز هم مجلس تعرفه جدید را نیز خلاف قانون تشخیص داد. پس از آن نیز شاهد خبر جدیدی در این حوزه نبودیم؛ بنابراین هنوز تعرفه واردات خودرو بلاتکلیف است و این خودروها با تعرفه سال گذشته وارد کشور شدهاند.
از طرف دیگر ثبتسفارش برای واردات خودرو نیز هنوز بسته است که این موضوع بهدلیل اختلافات قانونی اتفاق افتاده است. بنابراین میتوان گفت هر خودرویی که در ۶ ماه ابتدایی امسال وارد کشور شده، مربوط به ثبتسفارشهای سال گذشته است. همچنین با گذشت بیش از نیمی از سال هنوز ارز جدیدی به واردات خودرو اختصاص داده نشده است. سید حامد عاملی، معاون ماشینآلات و صنایع حملونقل وزارت صمت اواسط شهریورماه در «همایش استراتژی صنعت خودرو در سایه جنگ» عنوان کرد که در سال جاری حتی یک دلار برای واردات خودرو تخصیص داده نشده است. بر این اساس میتوان گفت خودروهای واردشده تنها با ارز اشخاص بوده است.
در سایه این ابهامات و موانع برای واردات خودرو رشد ۱۶ درصدی در تعداد خودروهای واردشده و ۲۷ درصدی در ارزش آنها کمی عجیب بهنظر میرسد و نشان میدهد بازار نوعی عطش برای خودروهای وارداتی دارد که بهرغم همه این موانع باز هم این خودروها راه خود را به بازار ایران پیدا میکنند. این عطش بازار را میتوان در چند سطح تحلیل کرد. نخست، از منظر تقاضای انباشته در بازار خودروهای وارداتی؛ چراکه طی سالهای اخیر بهدلیل محدودیتهای متعدد در واردات، تقاضای بالقوهای شکل گرفته که حالا با هر روزنهای از امکان واردات، خود را نشان میدهد. در سطح دوم، باید به نقش انتظارات تورمی اشاره کرد. نوسانات نرخ ارز و بیثباتی فضای اقتصادی کشور موجب شده است مردم و سرمایهگذاران، خودروهای خارجی را بهعنوان کالایی با حفظ ارزش تلقی کنند.
بنابراین بخشی از این رشد واردات ممکن است نه به قصد مصرف نهایی، بلکه با هدف سرمایهگذاری و حفظ ارزش دارایی صورت گرفته باشد. در این میان، ابهام در سیاستگزاری دولت عاملی است که میتواند در ادامه مسیر واردات تاثیر چشمگیری داشته باشد. بلاتکلیفی در تعیین تعرفه نهایی و عدم تخصیص ارز رسمی عملا مانع برنامهریزی بلندمدت واردکنندگان میشود. اگر این وضعیت تداوم یابد، ممکن است در نیمه دوم سال شاهد افت محسوس در روند واردات باشیم؛ چراکه ثبتسفارشهای پیشین بهپایان رسیده و موج جدیدی از واردات بدون تعیینتکلیف تعرفه و ارز، عملا امکانپذیر نخواهد بود.
بازار خودرو همچنان صعودی
خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۰ میلیونتومان را تجربه کردند. جایی که شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۴۷۰ میلیونتومان، نیسان دوگانه آپشنال (دریچهبرقی) (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۵۵ میلیونتومان، سورن دوگانه (مخزن کوچک) (۱۴۰۴) با ۹ میلیونتومان افزایش ۹۸۴ میلیونتومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (دریچه سیمی) (۱۴۰۴) با ۸ میلیونتومان افزایش ۸۸۸ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۴) با ۷ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۲۶۷ میلیونتومان و تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۵ میلیونتومان افزایش ۳۲۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۱۰ تا ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که اکستریم TXL (۱۴۰۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، فونیکس آریزو ۸ اکسلنت (۱۴۰۴) با ۴۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۶۰ میلیونتومان، کیامسی T۹ (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۸۸۰ میلیونتومان، اسکایول ET۵ نبکا (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیونتومان و هایما S۵ پرو (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۹۲۰ میلیونتومان خرید و فروش شدند.
همچنین در خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۱۰۰ و ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، هیوندای کونا (۲۰۲۵) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان، نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیونتومان و تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان رسید