صفآرایی خودروسازان با محصولات سواری و سنگین
اقتصاد ایران: بیستونهمین نمایشگاه صنعت خودرو تبریز در حالی آغاز به کار کرده که خودروسازان بزرگ کشور مانند گروه صنعتی ایرانخودرو، گروه خودروسازی سایپا، گروه بهمن و ارس خودرودیزل با سبدی متنوع از محصولات تازه، به نمایش قدرت، فناوری و نوآوری خود در برابر چشم بازدیدکنندگان و فعالان صنعت پرداختهاند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، سبدی متنوع از محصولات جدید، نسخههای ارتقایافته و طرحهای مفهومی تازه، عملا صحنه را در اختیار خودروسازان مذکور قرار داده و پیام روشنی به بازار مخابره میکند .
دست پر ایرانخودرو در نمایشگاه تبریز؛ از سفیر تا شوال ۲
گروه صنعتی ایرانخودرو امسال با ترکیبی از خودروهای مدرن، فناورانه و پرفروش، حضوری قدرتمند در سالن شهریار نمایشگاه خودرو تبریز دارد. در غرفهای که طراحی آن بازتابی از هویت صنعتی و نوگرایی این شرکت است، مجموعهای از محصولات متنوع شامل سفیر، شوال ۲، ریرا، تارا توربوشارژ، دو مدل مرسدس بنز و پیکاپ فوتون به نمایش درآمده است. در میان این محصولات، «سفیر R۷» ستاره درخشان غرفه ایرانخودرو محسوب میشود؛ خودرویی لوکس، فناورانه و نماد ورود این شرکت به نسل تازهای از محصولات هوشمند.
سفیر در دو نسخه بنزینی توربو و پلاگین هیبریدی معرفی شده و با طراحی چشمنواز، امکانات رفاهی ممتاز و فناوریهای ایمنی پیشرفته، بهسرعت توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.
نسخه بنزینی سفیر، با موتور دو لیتری توربوشارژ GDI، ۲۵۲ اسببخار قدرت و ۳۸۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند و از گیربکس هشتسرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ متحرک بهره میبرد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی آن ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ آمیزهای از توان و کارایی.
در مقابل، نسخه پلاگین هیبریدی با موتور ۱.۵ لیتری و فناوری DHT، توان ۲۹۲ اسببخار را به نمایش میگذارد و با مصرف تنها ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، بهعنوان نمونهای از ترکیب راندمان بالا و سازگاری زیستمحیطی شناخته میشود.
سفیر، از منظر ایمنی نیز در سطح استانداردهای جهانی ظاهر شده است. وجود سامانههای کمکی رانندگی سطح ۲ (ADAS ۲) شامل رادار خطخوان، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو و عقب، تشخیص نقاط کور و سیستم پایش خستگی راننده، نشان از جهتگیری ایرانخودرو بهسوی خودروی هوشمند دارد.
در فضای داخلی نیز، سفیر با نمایشگر ۱۲.۶ اینچی، سقف پانورامیک، سیستم صوتی حرفهای، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن، تهویه و ماساژور و رینگهای ۲۰ اینچی، تجربهای نزدیک به خودروهای لوکس بینالمللی ارائه میکند. در کنار سفیر، محصول «شوال ۲» دومین چهره شاخص غرفه ایرانخودرو است؛ خودرویی هوشمند که قرار است سرآغاز فصل تازهای در مسیر تحول دیجیتال و الکترونیکی محصولات این شرکت باشد.
شوال ۲ در دو نسخه بنزینی و هیبریدی معرفی شده است. مدل بنزینی، با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و توان ۱۷۴ اسببخار، مصرف ترکیبی ۷.۵ لیتر دارد و به گیربکس هفتسرعته دوکلاچه مجهز است. نسخه هیبریدی نیز با توان ۱۸۸ اسببخار و گشتاور ۳۷۵ نیوتونمتر، مصرف سوخت را به ۵.۵ لیتر کاهش داده است.
از قابلیتهای برجسته شوال ۲ میتوان به اتوپارک خودکار (APA)، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص علائم جادهای، هشدار خوابآلودگی راننده و دوربین ثبت وقایع اشاره کرد. این امکانات، آن را در ردیف خودروهای هوشمند نسل جدید قرار داده است.
در بخش طراحی داخلی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، سقف پانورامیک و صندلیهای برقی تهویهدار در کنار رینگهای ۱۸ اینچی، جلوهای مدرن به این خودرو بخشیدهاند.
به گفته کارشناسان، همکاری ایرانخودرو با یکی از برندهای معتبر آسیایی در توسعه شوال ۲، نشاندهنده حرکت هدفمند بهسوی جهانیسازی محصولات است. دیگر محصول شاخص ایرانخودرو در این نمایشگاه، تارا V۴ است؛ نسخهای بهروزشده از سدان ملی که با موتور توربوشارژ جدید EFP (EF۷ پلاس) معرفی شده است. این موتور ۱۶۵۰ سیسی با تغییرات گسترده در اجزای داخلی، اکنون ۱۶۰ اسببخار قدرت و ۲۴۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند و تارا را در جمع قدرتمندترین سدانهای تولید داخل قرار میدهد.
تارا جدید با گیربکس ششسرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد ۹ ثانیهای و مصرف ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، گامی مهم در راستای بهبود عملکرد و کاهش آلایندگی محسوب میشود. افزون بر پیشرانه، مجموعهای از سامانههای ایمنی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ترمز ضدقفل، سیستم کمک حرکت در سربالایی و پایش فشار باد تایرها نیز در این مدل گنجانده شده است. تارا V۴ در نمایشگاه تبریز نمادی از تکامل یک محصول بومی به سمت استانداردهای روز دنیا ارزیابی میشود.
مرسدس بنز و فوتون؛ حضور برندهای جهانی در غرفه ایرانخودرو
با نمایش مرسدس بنز GLB۲۰۰ و C۲۰۰L، بخشی از همکاریهای بینالمللی خود را نیز به نمایش گذاشته است. GLB۲۰۰، شاسیبلندی خانوادگی با پیشرانه توربوشارژ و کابینی جادار است که بر کارایی و راحتی تاکید دارد. در مقابل، C۲۰۰L، سدان لوکس و اصیل مرسدس است که با طراحی الهامگرفته از کلاس S، تجربهای از آرامش و فناوری را برای علاقهمندان فراهم کرده است.
همچنین پیکاپ فوتون بنزینی اتوماتیک با پیشرانه قدرتمند بورگوارد، گیربکس هشتسرعته ZF و سیستم چهارچرخ محرک، به عنوان قویترین پیکاپ دوکابین بازار ایران، یکی از جذابترین بخشهای غرفه ایرانخودرو بود.
این خودرو با ۲۳۸ اسببخار قدرت، ۳۶۰ نیوتونمتر گشتاور و گارانتی سهساله، توجه علاقهمندان به سفر و آفرود را به خود جلب کرده است. در بخش تجاری نیز، کشنده فوتون H۵ با پیشرانه کامینز و گیربکس اتوماتیک و کامیونت آرنا پلاس ششتن با موتور ۳.۸ لیتری توربوشارژ، حضور پرقدرت ایرانخودرو دیزل را در نمایشگاه تکمیل کردهاند.
از مزدا و آواتر تا اتوبوسهای برون شهری به نمایش گذاشته شد
گروه بهمن به عنوان یکی از خودروسازان خصوصی موفق بازار کشورمان، در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی تبریز با محصولات جذابش حضور پیدا کرد. غرفه این خودروساز به حدی مورد استقبال قرار گرفت که به یکی از پر بازدیدترینهای نمایشگاه بین المللی تبریز بدل شد. از مزدا ۳ جدید تا آواتر و محصولات تجاری همگی در غرفه این خودروساز به نمایش درآمدند که یکی پس از دیگری نظرها را به خود جلب میکرد.
بیام کارز و محصولات جذابش
گروه بهمن پس از آزادسازی واردات خودرو از شهریور ۱۴۰۱، از زیر مجموعه خود با نام بیام کارز به منظور واردات خودروهای سواری کمک گرفت. این برند در بیش از دو سال حضورش در این عرصه، توانست به خوبی عمل کند. بر این اساس سه محصول مزدا۳ جدید، مزدا EZ-۶ EREV و آواتر۱۱ را در این رویداد مهم خودرویی به نمایش گذاشت.
مزدا EZ-۶ EREV
مزدا EZ-۶ EREV یکی دیگر از سورپرایزهای بی ام کارز در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت خودرو تبریز بود. این خودرو یک سدان فستبک بسیار زیبا و اسپرت است که با خطوط نرم و مجموعهای از تقاطعها و با رینگهای ۱۹ اینچی بسیار جوان پسند تا حد زیادی جذاب به نظر میرسد. در نمای جلو چراغهای باریک LED و چراغ اصلی درون جلوپنجره منجربه آن شده تا چهره بسیار تهاجمی داشته باشد.
در نمای عقب نیز چراغهای پیوسته با اسپویلر فعال روی در صندوق عقب، بسیار چشمنواز و زیبا است. کابین مزدا EZ-۶ EREV گویی از آینده آمده چراکه بسیار پیشرفته و مدرن است. آنچه که سبب میشود مزدا EZ-۶ EREV بی ام کارز در بازار خودروی کشورمان متمایز باشد، بخش فنی آن است.
یک موتور چهارسیلندر ۱۵۰۰سیسی به منظور شارژ کردن باتریها در نظر گرفته شده است. زیرا این خودرو رنج اکستندر(خودرو برقی با پیمایش بیشتر) است که میتواند ۲۱۵ اسببخار قدرت به واسطه موتورهای الکتریکی و ۳۲۰ نیوتونمتر گشتاور فراهم آورد. پک باتریهای ۲۸.۴ کیلووات-ساعتی لیتیوم-آهن-فسفات در نظر گرفته شده در آن میتواند بر اساس استاندارد CLTC حداکثر ۲۰۰ کیلومتر را بپیماید.
همچنین بیام کارز به منظور رقابت جدی در بازار خودروهای برقی، دو نسخه تمام برقی EV و پیمایش بالاتر EREV از مزدا EZ-۶ EREV را به بازار ایران آورده است. باتوجه به اینکه خرید یک خودرو وارداتی برقی، برای همه نگرانیهای بسیاری را ایجاد کرده؛ مزدا EZ-۶ به لطف ساختار عالی خدمات پس از فروش طیب خاطر به تمام مشتریان خود میدهد تا در بازار خودروی کشورمان بسیار موفق ظاهر شود. ناگفته نماند که یکی از دلایل موفقیت مزدا EZ-۶ در کشورمان میتواند ساختار رنج اکستندر آن یا EREV باشد؛ زیرا دیگر چالشی در زمینه شارژ باتری نخواهد داشت.
مزدا۳ جدید سدان اسپرت و جوان پسند بی ام کارز
بیام کارز سال گذشته به منظور ایجاد رقابت اساسی در بازار خودروهای اسپرت، مزدا۳ جدید را به کشور آورد. این سدان که حدود دو دهه با گروه بهمن مونتاژ و بهدست مشتریان رسید، پس از مدتی با بیام کارز برند وارداتی گروه بهمن به ایران آمد.
از نظر طراحی بر اساس زبان جدید طراحی مزدا شکل گرفته که یک سدان فستبک بوده که با چراغهای کشیده در جلو و جلوپنجره نسبتا عریض چهره خشن و اسپرت دارد. در نمای عقب اوج سادگی طراحی آشنا مزدا با امضای زیبا به نمایش گذاشته شده که بسیار جذاب و چشمنواز است.
کابین مزدا ۳ جدید مدرن، اسپرت و هوشمند است که چاشنی هیجان را در زمانی رانندگی دوچندان میکند. تمام مزدا ۳های بیامکارز دارای یک موتور چهارسیلندر دولیتری اتسمفریک با سیستم پاشش سوخت مستقیم است. این موتور موسوم به اسکایاکتیو-جی میتواند به لطف تکنولوژی ساخت مزدا حداکثر قدرت ۱۵۶ اسببخار را در ۶ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور ۲۰۲ نیوتونمتر را در ۴ هزار آرپیام به ارمغان آورد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک قدرت و گشتاور را به چرخهای جلو میرساند.
ناگفته نماند که مزدا۳ جدید از نظر خدمات پس از فروش نسبت به سایر رقبای خود یک سر و گردن بالاتر است، زیرا بی ام کارز به عنوان برند زیر مجموعه گروه بهمن از سطح خدمات پس از فروش خوبی برخوردار بوده و برند مزدا را با نام گروه بهمن میشناسیم.
آواتر ۱۱ گزینه خاص بیامکارز برای مشتریان خاص پسند
آواتر به عنوان یک برند برقی اسپرت به حساب میآید که مدیریت طراحی تمامی محصولات این کمپانی با طراح اسبق ایرانی و خوشنام بامو یعنی نادر فقیهزاده است. آواتر۱۱ یک خودرو کراسکوپه جذاب خاص تمام برقی به حساب میآید که اخیرا توسط بیام کارز به کشورمان آمده تا بازار این دسته از خودروها را به صورت فزایندهای متحول سازد. از نظر طراحی دارای استایل عضلانی بوده که با فرمت کوپه اسپرت و فوقالعاده جذاب است.
آواتر ۱۱ از نظر مشخصات فنی دارای دو موتور فوق پرتوان الکتریکی بوده که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب است و توان کلی خودرو به ۴۲۵ کیلووات(۵۷۰ اسببخار) و حداکثر گشتاور کلی به ۶۵۰ نیوتونمتر میرسد. این خودرو از پک باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی بهره میگیرد که بیشینه مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ طبق استاندارد CLTC به ۷۰۰ کیلومتر میرسد.
بر این اساس با اتصال به شارژر سریع در ۲۵ دقیقه ۳۰ تا ۸۰ درصد باتریها شارژ میشوند. از نظر امکانات رفاهی میتوان به سیستم خودران، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار عقب، ترمز اضطراری خودکار، سیستم پارک خودکار با استفاده از ریموت، سیستم پایش خستگی راننده و سیستم هشدار نقاط کور و... اشاره کرد.
اتوبوس کینگ لانگ آسا
خودروسازی «اسنا» به عنوان زیر مجموعه گروه بهمن، در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت خودرو تبریز اتوبوس جدید خود را به نمایش گذاشت. اتوبوس برون شهری خودروسازی اسنا از نظر طراحی یک اتوبوس جدید و مدرن است. چراغهای جدید LED در جلو با یک فرم نسبتا خاص، ظاهری جذاب دارد که در نمای عقب مشابه اتوبوسهای اروپایی است.
نکته بسیار مهم درباره طراحی اتوبوس کینگ لانگ آسا خودروسازی اسنا، شیشه بلندتر است که منجربه بهبود آیرودینامیک و میدان دید میشود که با ترکیب رنگ مشکی پیانویی جذابیت را دوچندان میسازد.
کابین این اتوبوس ۱۲ متری برون شهری کاملا مدرن و بر اساس ترند روز بوده که مشابه محصولات اروپایی است. آنچه سبب شده که کینگ لانگ آسا متمایز شود، سطح امکانات رفاهی و ایمنی آن است، زیرا دارای سیستم هشدار حرکت بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه و پوشش نقاط کور، هشدار دنده عقب، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم آغاز حرکت در سربالایی، سیستم اتوماتیک تشخیص اطفای حریق، سیستم بازیابی برق هنگام ترمزگیری، سیستم ترمز پارک، سیستم ترمز اتوماتیک ضدقفل هوشمند WABCO ۳EBS، سیستم کنترل الکترونیکی ترمز و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری است.
از نظر مشخصات فنی کینگ لانگ آسا خودروسازی اسنا یک موتور ۶سیلندر با حجم ۱۰ لیتری مزین به تکنولوژی توربوشارژ و کامن ریل را در خود جا داده است. بر این اساس حداکثر ۴۰۰ اسببخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.
گیربکس ۶ سرعته ZF ۶AP۲۰۲۰C وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به چرخهای عقب را برعهده دارد. همچنین این اتوبوس برون شهری VIP دارای سیستم تعلیق بادی است که سواری آن را بسیار باکیفیت میکند.
صفآرایی سایپا در تبریز؛ از آریا تا سیتروئن C۵
در سوی دیگر نمایشگاه، گروه خودروسازی سایپا نیز با ترکیبی چشمگیر از خودروهای سواری و تجاری در سالن امیرکبیر حضور یافته است. شرکتهای زیرمجموعه سایپا از جمله پارسخودرو، زامیاد، سایپاسیتروئن و سایپاآذربایجان، تازهترین محصولات خود را به نمایش گذاشتهاند.
در بخش سواری، خودروهایی چون آریا، اطلس اتوماتیک، سیتروئن C۳-XR، C۵ و C۵ ایرکراس، پارسنوآ، رووی ERX۵، سهند اتوماتیک، چانگان Uni-K و ۴۲۱P توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند. ترکیب متنوع محصولات، از کراساوورهای مدرن تا سدانهای شهری، نشاندهنده تلاش سایپا برای پاسخگویی به سلایق مختلف بازار است.
ویژگی قابلتوجه غرفه سایپا، فراهمکردن امکان تست رانندگی برای محصولات جدید مانند پارسنوآ و سیتروئن C۳-XR بود؛ اقدامی که بازدیدکنندگان را با کیفیت ساخت و فناوری خودروها بهصورت ملموس آشنا کرد. همچنین، با راهاندازی کلینیک نظرسنجی مشتریان و کارگاه مدیریت تجربه مشتری، سایپا نشان داد نگاه خود را از تولید صرف، به سمت بهبود ارتباط با مصرفکننده نهایی معطوف کرده است.
محصولات تجاری سایپا؛ از زامیاد اکستند تا کامیونت باراد
در حوزه خودروهای کار و تجاری، سایپا نیز محصولات جدیدی چون وانت زامیاد اکستند (EX)، کامیونت باراد ۶ تن یخچالدار، کمپرسی گندمبر و کفی سهمحور ۱۳×۶۰ را معرفی کرده است. این خودروها با تمرکز بر افزایش دوام، بهرهوری و استانداردهای ایمنی، جایگاه سایپا را در بخش تجاری کشور تقویت میکنند.
به گفته کارشناسان حاضر در نمایشگاه، حضور همزمان محصولات سواری و تجاری سایپا در تبریز، تصویر روشنی از تنوع سبد تولیدی این گروه خودروسازی و ظرفیت بالای آن برای توسعه صادرات منطقهای ارائه میدهد.