کراس اوورهای وارداتی جدیدی که به مرور در بازار ایران محبوب شدند

اقتصاد ایران: عصر خودرو- بازار خودرو ایران اتکای سنگینی به باورهای گذشته و برند های محبوبش دارد و به سادگی یک برند جدید در هر زمینه ای را نمی پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  در حقیقت اگر خودروهای آمریکایی در دهه 70 مطرح و محبوب بودند، این باور که خودروهای آمریکایی هنوز همان کیفیت و مشخصات و هویت را دارند در ذهن مشتریان ایرانی نقشی پایدار دارد و این موضوع در مورد برند های ژاپنی و کره ای نیز در طول زمان ثابت شده لذا در دور جدید واردات خودرو به ایران، برند های مطرح از ژاپن و کره و آلمان چشم بسته نخستین گزینه های موفق بودند و چندان به جلب اعتماد مشتریان نیاز نداشتند اما در این میان بخش زیادی از خودروهای جدید وارداتی از مبدا چین و بعضا از برند های جدیدی بودند که راه سختی برای جلب اعتمد مشتریان ایران را پیش رو داشتند. در نهایت الزاما همه برند های چینی وارداتی موفق نشدند تا در میان گزینه هایی مانند کیا، هیوندای، مزدا، فولکس واگن و ... سر بر آورند و موفق شوند و بازار خرید و فروششان کمی رونق بگیرد اما برخی از این مدل ها در دل مشتریان جا باز کردند و این در حالی بود که حتی این خودروها از برخی رقبایشان امکانات کمتری داشتند اما لمس کیفیت آن ها پس از ورود به خیابان ها و ایجاد اطمینان خاطر باعث شد تا از بین ده ها گزینه وارداتی چینی، این خودروها بتوانند تا حد قابل توجهی اعتماد عمومی بازار را جلب کنند. در این مطلب نگاهی به 4 خودرو که در رقابت پربرند وارداتی موفق شدند خواهیم داشت:

چانگان CS55پلاس
چانگان برندی شناخته شده از مبدا چین در بازار ایران بود که تنها سه محصولش تا کنون روانه خیابان های ایران شده اما هویت تازه ای که از این برند در دور جدید واردات به نمایش گذاشته شد، طراحی به مراتب مدرن تر، ابعاد بزرگتر ، قوای محرکه به مراتب قوی تر و امکانات بیشتری بود که هیچ شباهتی به دور قبل ورود این برند به بازار ایران نداشت. پیش زمینه نسبتا روشن این برند در کنار کیفیت قابل لمس چانگان CS55پلاس این کراس اوور را به یکی از محبوب ترین خودروهای وارداتی بدل کرد که تیراز بالای واردات آن در کنار ارائه خدمات پس از فروش توسط سایپا موجب موفقیت آن شد. این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که همزمان با عرضه این کراس اوور چانگان، گزینه های متعددی از برند های دیگر نیز در فهرست وارداتی ها بودند که بعضا آپشن بیشتری از چانگان داشتند اما استقبال بازار نشان داد که لمس کیفیت، تعداد بالای واردات و شبکه خدمات و تامین قطعات اهمیت بیشتری دارد.

جتا VS5 و VS7
ماموت خودرو با سابقه واردات و عرضه محصولات فولکس واگن راه سختی را در دور جدید واردات پیش رو داشت. در سال نخست، تامین خودروهای وارداتی با برند فولکس واگن امری سخت و تقریبا غیرممکن یا زمان بر بود و از طرف دیگر ماموت خودرو نمی توانست به راحتی با هر برند چینی ریسک هویتی که با همراهی فولکس واگن ساخته بود را بکند لذا به سراغ برندی در چین رفت که توسط فولکس واگن با همراهی جوینت ونچرش در چین یعنی FAW ساخته شده بود تا خودرویی با حداکثر DNA مشابه محصولات فولکس واگن را وارد بازار ایران کند. جتا در نخستین ماه های ورود نامی ناشناخته بود که به سختی می توانست اعتماد ها را به خود جلب کند و از جمله اولین خودروهای بازار ایران بود که نام برند بزرگ و معتبری در پس آن و حتی روی قطعات مهم فنی اش دیده می شد اما مشتریان نمی توانستند بپذیرند که با همان برندی که می شناسند و به آن اعتماد دارند طرف هستند اما به مرور زمان و واردات جتا در دو مدل VS5 و VS7 در تیراژ بسیار گسترده، در گام نخست اعتماد به واردات در تعداد بالا شکل گرفت و سپس نوبت به آزمایش واقعی کیفیت و عملکرد خودرو در خیابان ها بود که منجر به جذب ذائقه تعداد قابل توجهی از مشتریان خودروهای وارداتی شد و این خودرو به مرور به چرخه خرید و فروش زنده در بازار خودرو کشور پیوست. جتا همچنین از پشتیبانی نام معتبر و شبکه گسترده نمایندگان ماموت بهره می برد که تاثیر قابل توجهی در استقبال از این برند داشت. جتا در همه بخش ها عوامل محجبوبیت و موفقیتی مشابه چانگان داشت اما نکته قابل توجه آن است که این خودرو از نخستین وارداتی هایی بود که از حالت سرمایه ای خارج شد و در خیبان ها نوید دور جدید واردات را داد و مشتریان آن را برای استفاده روزمره انتخاب کردند که نشان از اعتماد سریع به این خودرو داشت.

BYD SONG PLUS
واردات خودرو به ایران پس از حدود 7 سال وقفه در شرایطی آغاز شد که مشتریان بازار خودرو ایران از غار تنهایی پس از 7 سال بیرون آمده بودند و هنوز در تصوراتشان جهان خودرو روی انگشت تویوتا می چرخید اما در این 7 سال، BYD به یکی از غول های جهان خودرو بدل شده بود که هیچ جایگاهی در تصورات سنتی بازار ایران نداشت اما یکی از پرفروش ترین محصولاتش این باور را تا حد زیادی تغییر داد. برند BYD (Build Your Dreams)، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی (EV) و هیبریدی در جهان، از سال 2018 تا 2024 رشد چشمگیری را تجربه کرده است. این شرکت چینی که در ابتدا بر باتری‌های الکترونیکی تمرکز داشت، از سال 2020 به بعد با سرمایه‌گذاری سنگین در خودروهای انرژی جدید شامل : (NEV ،EV  و PHEV) به یکی از رهبران بازار جهانی تبدیل شد. طی هفت سالی که بازار خودرو ایران خبری از جهان نداشت، فروش BYD بیش از 8 برابر شد. در 2024، BYD از تسلا در فروش کل NEV پیشی گرفت.

BYD Song Plus، کراس‌اوور کامپکت پلاگین-هیبرید و الکتریکی، از سپتامبر 2020 در چین عرضه و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین SUVهای چینی تبدیل شد. در سال 2023، فروش آن 390,213 دستگاه بود که رتبه دوم در فروش کلی SUVها و رتبه اول در SUVهای پلاگین-هیبرید را کسب کرد. در 2024، فروش به حدود 574,000 دستگاه رسید (شامل سری Song)، با رشد 45.3٪ و رتبه1 در میان مدل‌های چینی را به دست آورد.فروش تجمیعی این خودرو در سال 2024 به بیش از 1 میلیون دستگاه رسید، که اولین SUV  با انرژی نوین چینی با این دستاورد است. در نوامبر 2024، در بین 20 خودرو پر فروش ماهانه قرار گرفت و سهم BYD را در بازار NEV چین به 32٪ رساند.از نظر عرضه جهانی، Song Plus در 88 کشور و 400 شهر عرضه می شود. در اروپا، از 2023 و از 2024 در آلمان، فرانسه، بریتانیا و هلند عرضه شد. BYD تولیدش در اروپا را در کشور مجارستان دنبال می کند. با وجود تعرفه‌ بالای کشور های اروپایی پیش بینی می شود که فروش این برند در اروپا در سال 2025 به 200,000 دستگاه برسد.

BYD SONG PLUS با نام معغتبر گروه بهمن قدم به خیابان ها گذاشت و سپس تیگارد نیز این خودرو را وارد کرد. چند شرکت دیگر نیز برنامه واردات و عرضه این خودرو را دارند اما زمینه سازی بهمن موتور به عنوان نامی قابل اعتماد و اعتبار بالای برند BYD منجر به موفقیت این برند و این مدل در نگاه عمومی بازار خودرو ایران شد. نکته حائز اهمیت آن است که BYD در جهان به مراتب موفق تر از چانگان و جتا یعنی دو گزینه قبلی این مطلب عمل کرده اما در بازار ایران از نظر موفقیت در رتبه پایینتری از این دو برند قرار دارد که بخش مهم آن به تیراژ واردات و قیمت کمی بالاتر از دو گزینه پیشین است. اما به هر حال BYD در ایران نیز به مرور در حال بدل شدن به برندی قابل اعتماد و اتکا است.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ