به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات، با توجه به اینکه آزار و اذیت سایبری در رابطه با کودکان و نوجوانان بهویژه دخترها، در حال افزایش است شبکههای اجتماعی که در دنیا بیشترین تعداد کاربران را دارند اقداماتی ترتیب دادهاند تا شاید بتوانند جلوی چنین سوء استفادههایی را بگیرند یا میزان آن را کاهش دهند.
بر اساس گزارشی از «جامعه ملی حمایت از کودکان در برابر خشونت» (NSPCC ) که مقر آن در انگلستان است و ویلز، ایرلند شمالی و چنِل ایلندز را نیز پوشش میدهد؛ مؤسسه Childlineبین آوریل ۲۰۱۴ و مارس ۲۰۱۵ حدود ۳۵ هزار مشاوره برای کمک به کودکان و نوجوانانی که احساس کمبود شخصیتی میکردند یا خواهان داشتن عزت نفس در اجتماع بودند، انجام داد.
نتیجهای که به دست آمد این بود که سه دلیل عمده در بروز احساس خودکمبینی در کودکان، آزار و اذیت سایبری، تأثیر رسانهها و میل خود کودکان به تقلید کردن از چهرههای مشهور هستند.
بیشتر سکوهای اجتماعی به دنبال این هستند که امنیت سیستم ارتباطی و اطلاعاتی خود را بالا ببرند.
شبکههای اجتماعی بیشتر از سایر سکوها در محتوا و فضایی که برای کاربرها فراهم میکنند باید مقصر دانسته شوند.
پژوهشگران معتقدند همانطور که این شبکهها از فناوری ردگیری برای ایجاد یا بالا بردن امنیت فضای مجازی و اطلاعات و عملکردهای شخصی کاربرها استفاده میکنند، باید اقدامی مشابه پیاده کنند تا افرادی را که از طریق اینترنت به آزار و اذیت و سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان میپردازند شناسایی شوند و راهکارهایی هم در این زمینه پیشنهاد دهند.طبق قوانین شبکههای اجتماعی که بیشترین تعداد کاربرها را دارند، افراد زیر ۱۳ سال اجازة sign upو ورود به آنها را ندارند ولی بر اساس آماری که به دست آوردهاند، نیمی از کودکان ۱۱ تا ۱۲ ساله در اروپا از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
برخی از شبکههای اجتماعی محتوای خود را با استفاده از گزارشهایی که از کاربرهای سراسر دنیا دریافت میکنند و برای بررسی در اختیار تیمهای حمایتی خود قرار میدهند کنترل میکنند.
آنها ادعا میکنند که در دریافت و بررسی گزارشها و انتقال نتیجه کار به کاربرها پیشرفت داشتهاند. بااینحال اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه تعداد از مشکلات گزارش شده حلوفصل شدهاند و چه تعداد از کاربرهای سوءاستفاده جو و صفحههای آسیبرسان حذف شدهاند ثبت نمیشود.
ولی برخی از شبکههای اجتماعی یک مرکز حمایت از امنیت خانواده دارند که به نوجوانان و والدین آنها اطلاع رسانی میکنند و همواره به کاربرها توصیه میکنند که اشخاص و سایتهای ناآشنا و تعدی کننده را مسدود کنند.
یکی از شبکههای اجتماعی که در این زمینه دست به اقداماتی زده، Twitterاست. این شرکت روند گزارش و اعلام آزار و اذیتهای اینترنتی و جرایم دیگر مانند جعل هویت و افشای هویت و اطلاعات شخصی دیگران را ساده کرده است.
بهعلاوه در عملکرد اجرایی خود نیز تغییراتی داده است که به دنبال آن هم از نیروی انسانی و هم اتوماتیک برای پاسخگویی و انجام بررسیهای لازم درباره موارد گزارش شده استفاده میکند و نسبت به هر کدام از آنها واکنشی مناسب نشان میدهد.
به گفته مسؤولان Twitterاین سایت با در نظر گرفتن شدت سوءاستفاده انجام شده نسبت به آن وارد عمل میشود که میتواند شامل حذف پیامهای ارسال شده مشخصی باشد یا اینکه بهطور دائم حساب فرد خاص را از این سایت حذف کنند و صفحه او را برای همیشه مسدود کنند.
در مورد Twitterنیز مانندبرخی دیگر از شبکههای اجتماعی دیگر نمیتوان از اینکه گزارشها و راهکارها تا چه حد تأثیر مثبتی داشتهاند آگاهی پیدا کرد؛ چون نتایج چنین عملکردهایی در جایی ثبت و نمایش داده نمیشوند.
در سالهای گذشته Twitterیک مرکز حفظ امنیت شخصی را راهاندازی کرده بود که کاربرها در آن میتوانستند بدون مواجه با مشکل در فضای مجازی حضور داشتهباشند.
در این مرکز مجازی بخشهایی جداگانه برای نوجوانان، والدین و مربیها ایجاد شدهاند. بهعلاوه با بنگاه خیریه Cycle Against Suicideکه برای حفظ سلامت روانی افراد فعالیت میکند همکاری داشت.
Snapchatیکی دیگر از شبکههای اجتماعی است که برای مواجهه با مشکلاتی که برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ایجاد میشود دست به اقداماتی زده است.
بر اساس گزارشی، Snapchatیکی از شبکههای اجتماعی است که کاربرهای گروه سنی ۱۱ تا ۱۶ ساله برای ارسال پیام و ارتباط با یکدیگر وارد آن میشوند. این سایت نیز راهبردهایی به نوجوانان میدهد و به آنها توصیه میکند مطالب و فایلهایی که آسیبرسان، تهدیدآمیز و غیراخلاقی هستند به یکدیگر ارسال نکنند و مواردی از این قبیل را مسدود و گزارش کنند.
این سایت نیز بخشی را به ارائه توصیههای امنیتی به کاربرها اختصاص داده که به دنبال همکاری با کارشناسهای iKeepSafe ، InternetUK Saferو Connect Safelyایجاد شده است.
علیرغم تلاشهایی که انجام شده بر اساس آمار NSPCC، ۶۴ درصد از نوجوانان در پاسخ به اینکه آیا Snapchatبه حد کافی امنیت دارد یا خیر گفتهاند که عضویت در آن مشکلساز است.
سرانجام اینکه Instagramنیز که از سال ۲۰۱۲ به بعد در اختیار Facebookقرار گرفته، راهنماییها و توصیههایی برای والدین نوجوانان ارائه داده است که با طرح پرسشهایی مانند «چه افرادی عکسهای دختر یا پسرم را میبینند؟ » توجه والدین را به خود جلب میکند.
مانند Facebookو برخی دیگر از شبکههای اجتماعی، کاربرهایی که قصد استفاده از Instagramرا دارند باید از ۱۳ سال به بالا باشند.
بااینحال کودکان و نوجوانان با وارد کردن سن غیرواقعی میتوانند وارد سایت شوند.
این سایت فرمی را در اختیار کاربرها گذاشته است تا موارد آزاررسانی و سوءاستفاده از نوجوانان را با پرکردن آن گزارش دهند که البته موارد دیگر نظیر جعل هویت را نیز شامل میشود.