اختصاص زمان ویژه و بستههای یادگیری متنوع در طرح تحول برنامه درسی مدارس
اقتصاد ایران: رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: در طرحواره تحول در برنامه درسی بخشی از ساعات آموزشی مدارس به فعالیتهای مدرسهای اختصاص یافته و همزمان بستههای تربیت و یادگیری متنوعی در اختیار مدارس قرار میگیرد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در جدول زمانی فعالیتهای مدرسهای اظهار کرد: در این برنامه تحولی بخشی از ساعات رسمی مدارس به فعالیتهایی اختصاص داده شده است که مدرسه باید در چارچوب مشخص برای آن برنامهریزی کند. این فعالیتها با هدف پرورش شایستگیهای پایه دانشآموزان طراحی شده و نسبت مستقیم با فعالیتهای کلاسی دارند تا یکپارچگی تربیتی در مدرسه محقق شود.
وی افزود: اگر حدود 30 تا 32 هفته آموزشی در مدارس داشته باشیم، معادل پنج تا هفت هفته از این مدت برای تدارک فرصتهای متنوع تربیتی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب پیشبینی میشود که مدارس فعالتر شوند و نقش پررنگتری در تربیت همهجانبه دانشآموزان ایفا کنند.
سه خدمت اصلی برای تحقق تحول در مدارس
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ادامه سخنانش به سه خدمت اصلی سازمان برای تحقق طرحواره تحول در برنامه درسی اشاره کرد و گفت: خدمت اول، ارائه برنامه درسی مدرسهای است که چارچوب آن در سطح ملی طراحی میشود اما هر مدرسه باید نسخه متناسب با شرایط خود را تدوین کند.
وی ادامه داد: خدمت دوم، بستههای تربیت و یادگیری است که تنها محدود به کتابهای درسی نیست. این بستهها شامل منابع متنوعی مانند پادپخشها (پادکستها)، فایلهای ویدیویی و بازیهای آموزشی است. زیرا یادگیری نسل جدید صرفاً از طریق کتاب و متن اتفاق نمیافتد؛ کودکان از طریق شنیدن، دیدن و بازی کردن نیز میآموزند. برای پایه اول ابتدایی این بستهها آماده شده و در هشت مدرسه بهصورت آزمایشی در حال اجراست.
لطیفی درباره خدمت سوم توضیح داد: ضلع سوم این طرح، نظام پشتیبانی علمی از اجرای برنامه درسی در مدرسه است. همانطور که هر محصولی خدمات پس از فروش دارد، ما نیز سازوکارهایی برای اطمینان از استقرار برنامه در مدارس پیشبینی کردهایم. این سازوکارها هم کمک میکنند عوامل مدرسه و منطقه فهم درستی از برنامه داشته باشند و هم امکان بازخوردگیری فراهم شود تا بدانیم برنامه تا چه اندازه به نیاز دانشآموزان پاسخ داده، چه بخشهایی قابل تغییر است و چه بخشهایی نیاز به اصلاح دارد.
وی خاطرنشان کرد: این نظام پشتیبانی علمی علاوه بر پایش دقیق اجرای برنامهها، زمینه اصلاح مداوم و ارتقای کیفیت برنامه درسی را فراهم میکند.
انتهای پیام/