هرآنچه در مورد کراس اوور متمایز هوندا در ایران باید بدانید
اقتصاد ایران: عصر خودرو- در دنیای پررقابت خودروهای کراساوور، هوندا ZR-V به عنوان یک گزینه جذاب و نوآورانه ظاهر شده است. این مدل، که بر پایه پلتفرم نسل یازدهم سیویک ساخته شده، بین HR-V کوچکتر و CR-V بزرگتر قرار میگیرد و هدفش جذب خانوادههای مدرن و رانندگانی است که به دنبال ترکیبی از کارایی هیبریدی، فناوری پیشرفته و رانندگی لذتبخش هستند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ZR-V هیبریدی، به ویژه مدل وارداتی از بازارهایی مانند آذربایجان در سال 2025، با موتور 1993 سیسی تنفس طبیعی و پاشش مستقیم سوخت، نمادی از تعهد هوندا به نوآوریهای زیستمحیطی بدون نیاز به شارژ خارجی است. آذریوردسال واردکننده این کراس اوور متمایز هوندا است که هویت ویژه نسل Z را یدک می کشد.
طراحی ظاهری جسورانه
هوندا ZR-V با طراحی مدرن و جسورانهای که الهامگرفته از زبان طراحی هوندا است، توجهها را جلب میکند. بدنه این کراساوور با طول 4568 میلیمتر، عرض 1840 میلیمتر و ارتفاع 1620 میلیمتر، ابعادی متعادل برای استفاده شهری و جادهای ارائه میدهد. چرخبازه 2655 میلیمتری آن، فضای داخلی جاداری ایجاد کرده و شعاع گردش مناسبی برای رانندگی در شهرهای شلوغ فراهم میکند. جلوپنجره عمودی و اسپرت، همراه با چراغهای LED باریک و تیز، ظاهری تهاجمی به خودرو میبخشد که Top Gear آن را "پر سر و صدا اما جذاب" توصیف کرده است.
رینگهای 18 اینچی آلومینیومی، که در مدلهای استاندارد نیز موجود است، به همراه خطوط بدنه کشیده، حس پویایی را القا میکنند. در مدلهای هیبریدی وارداتی، رنگهای متنوعی مانند Diamond Dust Pearl یا Still Night Pearl گزینههای جذابی هستند که بر اساس وبسایت رسمی هوندا در بریتانیا، مصرف سوخت را با WLTP بین 4.5 تا 7.3 لیتر در 100 کیلومتر و انتشار CO2 بین 102 تا 165 گرم در کیلومتر حفظ میکنند.
از نظر آیرودینامیک، ZR-V با ضریب درگ پایین، بهینهسازی شده تا کارایی هیبریدی را افزایش دهد. عقب خودرو با چراغهای LED متصل و درب صندوق برقی، کاربردی و مدرن است. منابع خارجی مانند CarExpert اشاره میکنند که این طراحی، ZR-V را از رقبایی مانند تویوتا RAV4 متمایز میکند، هرچند برخی منتقدان مانند Top Gear آن را "سنگینتر و کمتر جذاب از سیویک" میدانند، اما برای خانوادهها ایدهآل است. وزن خالص 1639 کیلوگرمی آن، تعادل خوبی بین استحکام و چابکی ایجاد کرده و آن را برای جادههای ناهموار مناسب میسازد.
قلب پاک و کارآمد
قلب تپنده هوندا ZR-V هیبریدی، یک موتور بنزینی 2.0 لیتری (1993 سیسی) تنفس طبیعی با پاشش مستقیم سوخت است که 143 اسببخار قدرت و 186 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور با یک موتور برقی 184 اسببخاری و 315 نیوتنمتر گشتاور جفت شده و از طریق گیربکس E-CVT، قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند. سیستم هیبریدی i-MMD هوندا، که در وبسایت رسمی هوندا توصیف شده، اجازه میدهد خودرو در حالت الکتریکی، بنزینی یا ترکیبی کار کند، بدون نیاز به شارژ خارجی – برخلاف مدلهای پلاگین هیبریدی.
این سیستم، که در مدلهای 2025 بهروزرسانی شده، مصرف سوخت را به حدود 5.0 لیتر در 100 کیلومتر در تستهای واقعی میرساند، که CarExpert آن را "عالی برای شهرنشینی" مینامد.
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 8 ثانیه، برای یک کراساوور 1639 کیلوگرمی کاملاً راضیکننده است و حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت را ارائه میدهد. در تستهای Auto-Data، قدرت کل سیستم 184 اسببخار و گشتاور 314 نیوتنمتر ثبت شده که عملکردی نرم و بدون لرزش فراهم میکند.
چهار حالت رانندگی (اقتصادی، نرمال، اسپرت و برفی) اجازه میدهد راننده بر اساس شرایط، تنظیمات را تغییر دهد. در حالت اسپرت، شتابگیری سریعتر و پاسخدهی موتور برقی برجسته است. منابع خارجی مانند YallaMotor تأکید میکنند که این پیشرانه، تعادلی بین قدرت و اقتصاد سوخت ایجاد کرده و برای بازارهای مانند خاورمیانه مناسب است.
در مقایسه با نسخههای بنزینی 1.5 لیتری توربو (180 اسببخار)، مدل هیبریدی کارآمدتر و کمصداتر است، هرچند در بازارهایی مانند استرالیا، هر دو گزینه موجود است.
امکانات رفاهی
داخل کابین ZR-V، فضایی مدرن و جادار با مواد باکیفیت ایجاد شده است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، همراه با تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت با حافظه و صندلی سرنشین در 4 جهت، راحتی را تضمین میکند. گرمکن صندلیهای جلو و عقب، گرمکن فرمان و سیستم تهویه دوکاناله اتوماتیک با سنسور باران و نور، برای آب و هوای متنوع ایدهآل هستند. مالتیمدیا 9 اینچی لمسی با اندروید اتو و اپل کارپلی، همراه با هدآپ دیسپلی، ناوبری Honda CONNECT و سیستم صوتی BOSE با 12 بلندگو، تجربهای سرگرمکننده ارائه میدهد.
شارژر وایرلس، نورپردازی داخلی و آینه الکتروکرومیک، جزئیات لوکسی اضافه میکنند.فضای عقب برای سه سرنشین بزرگسال مناسب است، هرچند CarExpert اشاره میکند که نسبت به RAV4 کمی محدودتر است.
صندوق عقب 380 تا 392 لیتر حجم دارد که با صندلیهای تاشو به 1312 لیتر افزایش مییابد و کیت تعمیر لاستیک و سنسورهای پارک جلو و عقب، کاربردی بودن را افزایش میدهند. سقف پانورامیک و درب صندوق برقی، حس لوکس بودن را القا میکنند. وبسایت هوندا در استرالیا، این امکانات را برای خانوادهها مناسب میداند.
ایمنی در سطح بالا
ایمنی یکی از نقاط قوت ZR-V است. این خودرو به 11 کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و عقب، پردهای، زانویی و مرکزی) مجهز شده که فراتر از استانداردهای معمول است. سیستمهای ESC (کنترل پایداری الکترونیکی)، HAC (کمک شروع در سربالایی) و HDC (کنترل سرعت در سرازیری) پایهای محکم فراهم میکنند. دستیار سرعت هوشمند، کنترل هوشمند چراغهای جلو و تشخیص خوابآلودگی، رانندگی ایمن را تضمین میکنند.سیستم ADAS سطح 2.5 هوندا شامل هشدار برخورد از جلو، حفظ خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی و رادار نقطه کور است. فناوری Agile Handling Assist (AHA)، با ترمز چرخ داخل پیچ، شعاع گردش و پایداری را افزایش میدهد – ویژگیای که سایت خبری مانند DriveMeOnline آن را "نوآورانه برای پیچهای تند" توصیف میکنند.
Honda Sensing، استاندارد در همه مدلها، شامل lane-keeping assist و adaptive cruise control است. ANCAP و Euro NCAP امتیاز 4 ستاره به مدل هیبریدی دادهاند، هرچند What Car? انتظار 5 ستاره را دارد.
قیمت هوندا ZR-V در بازار این روزها به 6.4 میلیارد تومان می رسد که حدود 3 میلیارد تومان کمتر از هوندا CR-V است و به دلیل داشتن سطح مشابه امکانات ایمنی، رفاهی و قوای محرکه به نظر می رسد آن را به گزینه ای مناسب برای متقاضیانی که به دنبال یک خودرو شخصی هستند بدل می کند.