بررسی مهمترین تفاوتهای تویوتا RAV۴ مونتاژ چین و ژاپن
اقتصاد ایران: عصر خودرو- تویوتا RAV۴، یکی از محبوبترین کراساوورهای جهان، در بازار ایران به دلیل طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا و عملکرد قابل اعتماد، جایگاه ویژهای در میان خریداران دارد. این خودرو در دو نسخه مونتاژ چین و ژاپن توسط شرکتهایی مانند ره نیاز ایستا وارد بازار ایران شده و هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نسخه چینی RAV4 با امکانات بیشتر اما قوای محرکه ضعیفتر و تکدیفرانسیل، قیمتی مقرونبهصرفهتر از نسخه ژاپنی ارائه میدهد که مجهز به سیستم چهارچرخ محرک (4WD) و موتور قویتر است. این تفاوت قیمتی تا حدی به بار روانی بازار نسبت به محصولات چینی و ژاپنی بازمیگردد. در این مقاله، با بررسی دقیق طراحی ظاهری، قوای محرکه، امکانات رفاهی و ایمنی، کیفیت ساخت و ارزش خرید، به مقایسه این دو نسخه از نسل پنجم RAV4 کد اتاق XA50 میپردازیم.
تفاوت در جزئیات ظاهری
نسل پنجم تویوتا RAV4 که از سال 2019 در بازارهای جهانی عرضه شده، در هر دو نسخه چینی و ژاپنی طراحی کلی مشابهی دارد، اما تفاوتهای جزئی در نمای جلو و عقب، آنها را از یکدیگر متمایز میکند.
در نسخه ژاپنی، جلوپنجره مشکی با طراحی کلاسیک و عضلانی، همراه با چراغهای جلوی سادهتر و سپری با خطوط تیز، ظاهری محافظهکارانه و اصیل را به نمایش میگذارد. این طراحی برای طرفداران سبک سنتی تویوتا جذاب است و حس دوام و استحکام را منتقل میکند.
در مقابل، نسخه چینی با چراغهای روشنایی روز (DRL) جذابتر، جلوپنجرهای متفاوت و طراحی مدرنتر سپر، ظاهری امروزیتر و جوانپسند ارائه میدهد که با روند طراحیهای جدیدتر همخوانی دارد.در نمای عقب، نسخه چینی با چراغهای LED با نور یکنواخت و کیفیت بالا، قطعات کرومی براق و سپری ساده و تخت، جلوهای لوکستر دارد.
تزئینات مشکی پیانویی روی بدنه این مدل براق است که به جذابیت بصری آن میافزاید. در نسخه ژاپنی، چراغهای عقب LED طراحی سادهتری دارند و فاقد قطعات کرومی در بین آن ها هستند. دیفیوزر عقب در این مدل کرومی اما سادهتر از نسخه چینی است و تزئینات مشکی بدنه بهصورت مات طراحی شدهاند. هر دو نسخه از صندوق عقب برقی بهره میبرند که برای استفاده روزمره کاربردی است.
این تفاوتها نشان میدهد که نسخه چینی در طراحی ظاهری تلاش کرده تا با جزئیات مدرنتر، رقابتیتر عمل کند، در حالی که نسخه ژاپنی به سبک کلاسیک و اصیل تویوتا وفادار مانده است.
قوای محرکه: قدرت در برابر اقتصادی بودن
تفاوتهای اصلی بین دو نسخه RAV4 در بخش قوای محرکه مشهود است. نسخه ژاپنی مجهز به موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی است که 200 اسب بخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور با سیستم چهارچرخ محرک(4WD) و گیربکس اتوماتیک CVT عرضه میشود که عملکرد قوی و پایداری را در مسیرهای متنوع، از جادههای شهری تا مسیرهای ناهموار، فراهم میکند. سیستم چهارچرخ محرک این مدل از نوع Dynamic Torque Vectoring AWD است که گشتاور را بهصورت هوشمند بین چرخهای عقب توزیع کرده و در شرایط غیرضروری، نیروی محرکه را به چرخهای جلو محدود میکند تا مصرف سوخت بهینه شود.
برخی مدلهای ژاپنی نیز از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک AWF8F35/UA80E "Direct Shift" استفاده میکنند که پاسخگویی سریعتری نسبت به CVT ارائه میدهد.
در مقابل، نسخه چینی RAV4 از موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با 170 اسب بخار قدرت و حدود 200 نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد.
این مدل تکدیفرانسیل (FWD) است و از گیربکس CVT نوع K120 با دنده اول فیزیکی استفاده میکند که برای رانندگی نرم و اقتصادی در محیطهای شهری طراحی شده است. اگرچه این موتور عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره ارائه میدهد، اما در مقایسه با نسخه ژاپنی، از نظر قدرت و توانایی در مسیرهای چالشبرانگیز ضعیفتر عمل میکند. در آینده نزدیک، انتظار میرود نسخههای هیبریدی 2.5 لیتری با ترکیب دو موتور برقی و یک موتور بنزینی به بازار ایران وارد شوند که 220 اسب بخار قدرت و 280 نیوتنمتر گشتاور تولید کرده و با سیستم E-Four/AWD-i چهارچرخ محرک عرضه میشوند. این سیستم هیبریدی گشتاور بیشتری به چرخهای عقب منتقل میکند و توزیع گشتاور بین محورهای جلو و عقب از 100:0 تا 20:80 قابل تنظیم است.
امکانات رفاهی و ایمنی: برتری نسخه چینی
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، نسخه چینی RAV4 در مقایسه با نسخه ژاپنی برتری قابلتوجهی دارد. این مدل مجهز به نمایشگر لمسی بزرگتر (معمولاً 10.25 اینچی)، نمایشگر تمام دیجیتال پشت فرمان، رادارهای حرکتی مانند کروز کنترل تطبیقی و سیستم حرکت بین خطوط (LTA)، تنظیم برقی هر دو صندلی جلو، گرمکن صندلیها، پورت USB Type-C، سقف پانورامیک، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و 6 کیسه هوا است. این امکانات، نسخه چینی را به گزینهای مدرنتر و مجهزتر تبدیل کرده که با نیازهای بازارهای رقابتی همخوانی دارد.
نسخه ژاپنی RAV4 امکانات کمتری ارائه میدهد، از جمله نمایشگر لمسی کوچکتر، نمایشگر ترکیبی دیجیتال و آنالوگ پشت فرمان، تنظیم برقی فقط برای صندلی راننده، سقف پانورامیک، تهویه مطبوع دوگانه، شارژر وایرلس و 6 کیسه هوا. مدل بررسیشده در شوروم ره نیاز ایستا دارای تزئینات نارنجی کابین به سبک تیپ GR تویوتا و رینگهای 19 اینچی مشکی بود که حس اسپرتتری به آن میبخشد.
با این حال، فقدان امکاناتی مانند رادارهای حرکتی و پورت Type-C در مقایسه با نسخه چینی احساس میشود. نسخههای هیبریدی آینده احتمالاً سطح آپشنهای مشابه نسخه چینی خواهند داشت که میتواند جذابیت آنها را افزایش دهد.
کیفیت ساخت: شباهتهای غیرمنتظره
یکی از نگرانیهای اصلی خریداران ایرانی، کیفیت ساخت نسخه چینی در مقایسه با نسخه ژاپنی است، بهویژه به دلیل تصورات منفی درباره محصولات چینی. با این حال، بررسیهای انجامشده در شوروم ره نیاز ایستا نشان میدهد که کیفیت متریال و مونتاژ در هر دو نسخه بسیار نزدیک است.
هر دو مدل از متریال سافتتاچ باکیفیت در کابین استفاده میکنند و هیچ اختلاف کیفیتی قابلتوجهی احساس نمیشود. حتی فرم و کیفیت صندلیها در نسخه چینی حس بهتری القا میکند که نشاندهنده توجه تویوتا به استانداردهای کیفی در فرآیند تولید جهانی است. این شباهت کیفیتی نتیجه استانداردسازی فرآیندهای تولید تویوتا است که حتی در کارخانههای چین نیز از استانداردهای ژاپنی پیروی میکند.
شاسی و تعلیق: مهندسی پیشرفته
هر دو نسخه RAV4 بر پایه پلتفرم GA-K تویوتا ساخته شدهاند که نسبت به نسلهای قبلی 57 درصد استحکام بیشتری دارد. این شاسی یکپارچه، همراه با سیستم تعلیق عقب چنداتصالی (Multi-Link)، تعادل خوبی بین هندلینگ، کاهش نویز کابین و راحتی سواری ارائه میدهد. برای بهبود دید راننده، آینههای جانبی در هر دو نسخه پایینتر روی درها قرار گرفتهاند و خط کمربندی پایینتر و شیشههای عقب بزرگتر، دید جانبی را بهبود بخشیدهاند. برفپاککنهای مخفی و طراحی پایینتر داشبورد نیز به دید بهتر روبهرو کمک کردهاند.