رقابت در زمین خودی
اقتصاد ایران: جنرالموتورز با فروش ۷۴۶ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو در سهماهه دوم سال جاری میلادی در آمریکا، با اختلاف بالاتر از فورد و تویوتا قرار گرفته است.
این شرکت در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ عملکردی درخشان داشته است. هرچند فورد با رشد سالانه ۱۴.۲ درصدی بیشترین افزایش فروش را ثبت کرد و تویوتا با ۷.۲ درصد در رتبه بعدی قرار گرفت، اما جنرالموتورز با فروش ۷۴۶ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو در آمریکا، از هر دو شرکت پیشی گرفت. تویوتا با ۶۶۶ هزار و ۴۶۹ دستگاه و فورد با ۶۱۲ هزار و ۹۵ دستگاه در رتبههای بعدی قرار گرفتند. بر این اساس فروش خودروهای الکتریکی جنرالموتورز در سهماهه دوم امسال بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.
کادیلاک نیز در بازار خودروهای الکتریکی لوکس در سهماهه دوم پیشتاز بوده و به رقیبی جدی برای تسلا تبدیل شده است. فروش کراساوورهای جنرالموتورز رشد بیسابقه ۱۶ درصدی در سهماهه دوم و ۲۳ درصدی در ۶ ماه نخست سال را تجربه کرده است.
موفقیت در تمامی برندها
این خودروساز همچنین رشد ۱۲ درصدی فروش سالانه را در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ گزارش کرد. برند بیوک با رشد ۲۹ درصدی در فروش کراساوورهای خود، بزرگترین افزایش فروش را در میان برندهای جنرالموتورز ثبت کرد.
فروش شورولت در نیمه اول سال ۲۰۲۵ با ۹ درصد افزایش همراه بود و شاسیبلند اکوئناکس پیشتاز آن بود. برند جیامسی نیز با شکستن رکورد فروش وانت سییرا، جنرالموتورز را برای ششمین سال متوالی به پرچمدار فروش پیکاپهای فولسایز بازار آمریکا تبدیل کرد.
درمجموع، جنرالموتورز در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۵ تعداد ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو فروخت و با سهم بازار ۱۷ درصدی، بزرگترین افزایش سالانه را در بین تمام خودروسازان حاضر در بازار آمریکا ثبت کرد.
فرصتی برای جهش بیشتر
سهماهه سوم میتواند فرصت بیشتری برای رشد فروش خودروهای الکتریکی جنرالموتورز فراهم کند؛ زیرا مصرفکنندگان برای استفاده از اعتبار مالیاتی فدرال که تا ۳۰ سپتامبر معتبر است، عجله دارند. افزایش فروش خودروهای الکتریکی جنرالموتورز در سهماهه دوم سال اتفاق قابلتوجهی محسوب میشود؛ زیرا فروش کل این بخش ۶ درصد کاهش یافته است.
استفانی والدز استریتی، تحلیلگر حوزه خودرو اظهار داشت: «افزایش فروش خودروهای الکتریکی نسبت به سهماهه اول ممکن است شروعی برای هجوم خرید پیش از پایان اعتبار مالیاتی فدرال باشد که در شرایط عدم قطعیت بازار، رشد تقاضای کوتاهمدتی ایجاد میکند.»
جنرالموتورز همچنین در ماه ژوئن اعلام کرد که ۴ میلیارد دلار در گسترش تولید وانتها و شاسیبلندهای بنزینی سرمایهگذاری میکند تا بهتر بتواند تقاضای متنوع مصرفکنندگان بین موتورهای احتراقداخلی و رانندگی الکتریکی را برآورده کند.
تمامی آسیاییها نگران هستند
در کنار تویوتا، سایر برندهای مطرح ژاپنی نیز با نگرانی بهرشد چشمگیر فروش جنرالموتورز در بازار آمریکا مینگرند. نیسان، هوندا، سوبارو و مزدا از جمله خودروسازانی هستند که طی سالهای اخیر تلاش کردهاند سهم خود را در بازار ایالاتمتحده حفظ کنند؛ اما با جهش فروش جنرالموتورز در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵، این هدف با چالشهای جدی مواجه شده است.
نیسان که بهتازگی اعلام کرده مدل محبوب اکسترا (رونیز) را با پیشرانه هیبریدی در سال ۲۰۲۸ بازمیگرداند، بهوضوح در تلاش است جایگاه خود را در رقابت با برندهای آمریکایی تثبیت کند.
هوندا نیز با تمرکز بر خودروهای کممصرف و قابلاعتماد، سعی دارد در برابر موج استقبال از شاسیبلندها و وانتهای قدرتمند جنرالموتورز مقاومت کند. سوبارو که در نظرسنجیهای اخیر بهعنوان یکی از محبوبترین برندهای خودرویی شناخته شده، با وجود وفاداری مشتریان، نگران کاهش سهم بازار در برابر رشد سریع کراساوورها و خودروهای الکتریکی جنرالموتورز است.
مزدا نیز با طراحیهای اسپرت و تمرکز بر تجربه رانندگی، در تلاش است تا در این رقابت نابرابر باقی بماند. درمجموع، برندهای ژاپنی با وجود سابقه درخشان در بازار آمریکا، اکنون با تهدیدی جدی از سوی جنرالموتورز مواجهاند که با تنوع محصول، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین و تبلیغات گسترده، بهسرعت در حال افزایش سهم بازار خود است.
فرصتی برای رقابت بیشتر
در مجموع، جهش فروش جنرالموتورز در سال ۲۰۲۵ نهتنها فورد و تویوتا، بلکه بسیاری از خودروسازان ژاپنی و بینالمللی را در موقعیتی حساس قرار داده است. این شرکت با فروش ۷۴۶ هزار و ۵۸۸ دستگاه در سهماهه دوم و رشد چشمگیر در بخش خودروهای الکتریکی، کراساوورها و پیکاپهای فولسایز، توانسته سهم بازار خود را به ۱۷ درصد برساند و بزرگترین افزایش سالانه را در میان تمام خودروسازان حاضر در آمریکا ثبت کند.
سرمایهگذاری همزمان در تولید مدلهای بنزینی و الکتریکی، به جنرالموتورز این امکان را داده تا طیف گستردهای از سلایق و نیازهای مشتریان را پوشش دهد. در مقابل، برندهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوبارو و مزدا با وجود سابقه طولانی در بازار آمریکا، اکنون با چالشی جدی برای حفظ جایگاه خود روبهرو هستند و ناچارند با نوآوری، بهبود کیفیت و توسعه فناوریهای نوین، پاسخ این رقابت فشرده را بدهند.
ادامه این روند میتواند ساختار رقابت در بازار خودرو آمریکا را دگرگون کند و حتی بر استراتژیهای جهانی خودروسازان تاثیر بگذارد. سهماهه سوم، با فرصت بهرهمندی مشتریان از اعتبار مالیاتی فدرال برای خودروهای برقی، میتواند نقطه عطف دیگری برای جنرالموتورز باشد و فاصله آن را با رقبا بیش از پیش افزایش دهد.