حذف کروکی در تصادفات تا سقف ۵۳ میلیونتومان
اقتصاد ایران: این روزها کروکی تصادفات رانندگی به صورت آنلاین ترسیم میشود و برای دریافت کروکی آنلاین پلیس راهور باید از اپلیکیشن «پلیس من» استفاده کنید. در صورت ثبت کروکی الکترونیکی توسط افسر پلیس در محل حادثه، پس از دریافت پیامک حاوی شماره سریال یا کد رهگیری، میتوانید با ورود به اپلیکیشن «پلیس من»، بخش خدمات راهور و سپس انتخاب گزینه «دریافت کروکی»، کروکی را مشاهده و استعلام کنید.
روز گذشته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، توضیحاتی درباره تصادفات رانندگی، ترسیم کروکی و دریافت خسارت بیان کرد که در ادامه بخشهایی از آن را میخوانید.
روزانه ۱۷۲۰ فقره تصادف خسارتی و ۷۵ تصادف جرحی در تهران ثبت میشود
سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره بهحجم بالای تماسهای شهروندان با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ گفت: «از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون، در مجموع ۸۶۳ هزار و ۴۶۱ تماس از سوی شهروندان تهرانی با سامانه ۱۱۰ برقرار شده است که بخش قابل توجهی از آنها مربوط به حوزه تصادفات رانندگی بوده است. از این تعداد، ۲۷۸ هزار و ۳۲۹ تماس بهطور مستقیم بهگزارش تصادفات اختصاص داشته که نشاندهنده حساسیت بالای شهروندان نسبت به حوادث ترافیکی در سطح شهر است. در میان این موارد، ۲۶۶ هزار و ۶۲۳ تصادف خسارتی و ۱۱ هزار و ۵۵۳ تصادف جرحی ثبت شده که توسط ماموران پلیس راهور مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفتهاند.»
سرهنگ جوانبخت اظهار داشت: «میانگین روزانه تماسها 5 هزار و ۵۷۱ مورد بوده که یکهزار و ۷۹۶ تماس مربوط به تصادفات است؛ بر این اساس روزانه حدود یکهزار و ۷۲۰ فقره تصادف خسارتی و ۷۵ تصادف جرحی در تهران ثبت میشود.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: «کروکی تصادف، سندی رسمی شامل جزئیات نوشتاری و تصویری است که توسط افسر پلیس راهنمایی و رانندگی در محل وقوع حادثه تهیه میشود. این گزارش بهشناسایی مقصر، تعیین میزان خسارتها و تسهیل پیگیریهای قانونی و اداری کمک میکند. کروکی معمولا شامل اطلاعاتی نظیر زمان و مکان حادثه، مشخصات خودروها، نحوه برخورد، جهت حرکت وسایلنقلیه و وضعیت صحنه تصادف است.»
سرهنگ جوانبخت در ادامه گفت: «از سال ۱۴۰۳ به بعد، کروکیهای کاغذی جمعآوری و کروکیهای الکترونیکی جایگزین آنها شدهاند؛ این فرآیند توسط پلیس راهور تهران بزرگ اجرا شده و هدف آن افزایش دقت، سرعت و سهولت در رسیدگی به پروندههای تصادف و خدمات بیمهای است.»
چگونگی پرداخت خسارت به خودروهای متعارف و نامتعارف
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ضوابط بیمهای در تصادفات رانندگی گفت: «بر اساس مقررات جاری، خودرویی که ارزش معاملاتی آن در زمان وقوع حادثه برابر یا کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل در ماه حرام باشد، خودرو متعارف محسوب میشود. در این موارد، شرکتهای بیمه موظف بهپرداخت خسارت تا سقف تعهدات قانونی هستند.»
وی افزود: «در مقابل، خودرو نامتعارف به خودرویی اطلاق میشود که ارزش آن بیش از ۵۰ درصد سقف تعهدات بیمهگر در قبال خسارت جانی باشد. در چنین شرایطی، بیمه تنها تا سقف قانونی خسارت را پرداخت میکند و مازاد آن برعهده شخص مقصر خواهد بود.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ضوابط جدید پرداخت خسارت در تصادفات خسارتی گفت: «بر اساس دستورالعملهای بیمهای، در تصادفاتی که طرفین حادثه دارای بیمهنامه معتبر شخصثالث هستند، گواهینامه دارند و اختلافی میان آنها وجود ندارد، امکان دریافت خسارت بدون نیاز به کروکی پلیس تا سقف ۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فراهم شده است.»
سرهنگ جوانبخت با اشاره به یکی از رایجترین نوع تصادفات شهری گفت: «در مواردی که خودرو با موانع یا اشیای ثابت مانند نیوجرسی، گاردریل، تیر چراغ برق یا تابلوهای راهنماییورانندگی برخورد کند، راننده بهعنوان مقصر حادثه شناخته میشود. درچنین شرایطی، اگر مالک خودرو دارای بیمه بدنه باشد، شرکت بیمه موظف است خسارت وارده بهخودرو را طبق شرایط بیمهنامه پرداخت کند.»
در تصادفات جرحی یا فوتی، حضور پلیس الزامی است
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ همچنین تاکید کرد: «اگر در تصادف دچار جراحت شدید، به هیچوجه صحنه حادثه را ترک نکنید و در اولین فرصت با پلیس ۱۱۰ و اورژانس تماس بگیرید. ثبت کروکی توسط ماموران پلیس راهنماییورانندگی، در تمامی مراحل قضایی و بیمهای نقش تعیینکنندهای در اثبات حق و دریافت خسارت دارد.»
وی درخصوص اینکه شهروندان پس از وقوع تصادف باید چه کارهایی انجام دهند نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: «در صورت وقوع تصادف، خونسردی خودتان را حفظ کنید. اولین اقدام هم گرفتن عکس و تهیه فیلم کوتاه از خودروها و صحنه تصادف است. این عکس و فیلم هم به طرفین تصادف و هم به پلیس برای تصمیمهای بعدی کمک میکند.»
سرهنگ جوانبخت در ادامه گفت: «پس از تهیه عکس و فیلم، خودرو خود را به منتهی الیه جاده منتقل کنید تا با تصادف خود باعث ایجاد ترافیکهای سنگین نشوید.»
رئیس اداره تصادفات و کارشناس تصادفات راهور تهران بزرگ افزود: «نکته بعدی این است که تصادفات به ۳ دسته کلی تقسیمبندی میشوند که فرآیند رسیدگی آنها کاملا متفاوت از یکدیگر است. ما در تعریف تصادفات، فوتی، جرحی و خسارتی داریم. تصادف فوتی، تصادفی است که فرد یا افرادی جان خود را در سانحه از دست میدهند. در تصادف جرحی یک یا چندین نفر دچار جراحت یا مجروحیت میشوند و آمبولانس بهمحل اعزام میشود. بر این اساس تصادفات جرحی یا فوتی موارد مهمی هستند و بر این اساس ضمن برقراری تماس با پلیس ۱۱۰، همکاران بنده بلافاصله در سر صحنه حضور پیدا میکنند؛ زیرا برای پیگیری کارهای قضایی، خسارت، دیه و ... لازم است کروکی توسط پلیس ثبت شود.»
سرهنگ جوانبخت در پایان تاکید کرد: «در صورتی که طرفین تصادف، نظر مامور پلیس راهور را قبول نداشته باشند، کروکی شورای حل اختلاف برای آنها ترسیم میشود و ادامه فرآیند رسیدگی در شورای حل اختلاف بررسی میشود و سهم تقصیر برای هر کدام از طرفین در نظر گرفته خواهد شد.»