به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،بنادر به عنوان شاهراههای ارتباطی و دروازههای تجارت بین المللی، نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها دارند.کشورهایی که از موقعیت جغرافیایی راهبردی و دسترسی به آب های آزاد برخوردارند، توانستهاند با توسعه بنادر خود، به بازیگران اصلی در زنجیره تامین منطقه ای و جهانی تبدیل شوند.در این میان، ایران با موقعیتی منحصر به فرد در تقاطع کریدورهای تجاری شرق-غرب و شمال-جنوب، از ظرفیتهای قابلتوجهی برای ایفای نقشی کلیدی در تجارت جهانی برخوردار است.دسترسی ایران به آب های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، موقعیت ویژهای برای تعامل با بازارهای جهانی و منطقهای فراهم کرده است.از طرفی حوضه های دریایی خزر، سیاه و مدیترانه در پیرامون کشور قرار دارند که وزن ژئوپلیتیکی (جغراسیاسی) کشور را ارتقا بخشیدهاند.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سعید رسولی اعلام کرد که در هفته دولت، ۱۷۰ همت سرمایهگذاری در طرحهای دریایی و بندری به بهرهبرداری خواهد رسید. این سرمایهگذاریها شامل پروژههای گستردهای از جمله توسعه اسکلهها، تجهیز بنادر و ساخت شناورهای امدادی و راهنما است. هدف از این پروژهها، ارتقای ظرفیتهای بندری و تسهیل ترافیک در مسیرهای منتهی به بنادر شمالی و جنوبی کشور میباشد.به گفته رسولی، بسیاری از شناورهای مورد استفاده در این پروژهها با توان متخصصان داخلی ساخته شدهاند. این امر نشاندهنده رشد و توانمندی صنایع دریایی کشور است و به کاهش وابستگی به واردات تجهیزات کمک میکند.
با اجرای این طرحها، انتظار میرود که مشکلات ترافیکی درون بنادر و محورهای منتهی به آنها که از چالشهای اصلی بودند، کاهش یابد و از تاخیرهای بعضا چند هفتهای ورود کشتی به بندر جلوگیری کند.پروژههای حاضر در این دوره نهتنها به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کمک میکند، بلکه میتواند به عنوان یک محرک برای توسعه اقتصادی کشور عمل کند. به گفته رسولی، از ۱۷۰ همت سرمایهگذاری در حال اجرا، بخش عمدهای از آن مربوط به طرحهای بخش خصوصی و دولتی است که قرار است در هفته دولت به بهرهبرداری برسند.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به بازنگری و تسهیل فرآیندهای سرمایهگذاری غیردولتی در دولت اشاره کرد. این اقدامات به منظور احیای طرحهای بزرگ متوقفشده و جذب سرمایهگذاران خارجی صورت گرفته است. از طرفی، مذاکرات با چندین کشور همسایه، به ویژه کشورهای محصور در خشکی، برای بهرهبرداری از ظرفیتهای آبهای آزاد ایران در حال انجام است.رسولی به نقش کلیدی بخش غیردولتی در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: «اگر دولتیها فقط نقش پشتیبانی داشته باشند و اجازه فعالیت به بخش غیردولتی را بدهند، قطعاً نتایج سریعتری خواهیم دید.» این رویکرد نشاندهنده عزم جدی سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه همکاریها و بهبود شرایط تجاری در کشور است.از سوی دیگر، توسعه ترانزیت به عنوان یکی از اولویتهای برنامه هفتم توسعه کشور در دستور کار دولت قرار دارد. رسولی تأکید کرد که باید با نگاهی لجستیکی به مأموریتهای خود بنگریم و بنادر، ریل، جاده و انبارداری را بهصورت یکپارچه مدیریت کنیم. این رویکرد میتواند به تبدیل ظرفیتهای اسمی به عملکرد واقعی کمک کند و ایران را به عنوان یک هاب مهم ترانزیتی در منطقه معرفی نماید.
در نهایت، سرمایهگذاری ۱۷۰ همتی در بنادر ایران، فرصتی بینظیر برای تقویت زیرساختها و افزایش نقش کشور در تجارت خارجی و ترانزیت است. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، این سرمایهگذاریها میتوانند به بهبود شرایط اقتصادی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی کمک شایانی کنند. بنادر ایران به عنوان دروازههای تجارت بینالمللی، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ارتقای سطح زندگی مردم خواهند داشت. همان طور که امارات با استفاده از بنادر خود بهخصوص جبلعلی، نقش بنادر ایران در ترانزیت منطقه را ربوده و ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی (GDP) خود را از این طریق تامین میکند.