ناوگان حمل‌ و نقل استان تهران یکپارچه می‌شود

اقتصاد ایران: در روزهای اخیر دبیر شورای‌عالی ترافیک، برخی از طرح‌های ترافیکی مهم در تهران و سایر کلانشهرهای کشور را تشریح کرد که در ادامه، مهم‌ترین موارد ذکرشده دراین‌باره توسط این مقام شورای‌عالی ترافیک را می‌خوانید.

طرح شهرداری تهران برای برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها موثر نیست

مجتبی شفیعی، دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور با اشاره به این‌که سهم موتورسیکلت‌ها در آلایندگی‌ها بسیار بالاست و فرسودگی در آن‌ها زیاد است، اظهار کرد: «در این حوزه کمی بی‌انضباطی اتفاق افتاده است. شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرده است تا موضوع برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها را دنبال کند. واقعیت این است که این پروژه ابهامات اجرایی زیادی دارد؛ این‌که قرار است در این وضعیت ناترازی، برق آن را چگونه تامین کنند و به چه صورت برقی‌سازی کنند و یا این‌که چه تسهیلاتی به موتورسواران تعلق می‌گیرد که به‌سراغ استفاده از موتورسیکلت برقی بروند؟ سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.»

وی ادامه داد: «مدل طراحی‌شده کارایی لازم را ندارد؛ اگر موتور بخرند و به‌مالک بدهند، ممکن است از آن موتور استفاده آن‌چنانی نشود؛ اما مدل موثر این است که دولت بخشی از هزینه جابه‌جایی موتورهای دیگر با موتورهای برقی را که کارهای تجاری انجام می‌دهند، متقبل شود. درنهایت روی جزئیات اجرایی این طرح بحث شده است و امیدواریم به‌نتیجه خوبی برسد. در غیر این صورت ممکن است سرمایه‌گذاری انجام شود و تعدادی موتور بیاید، اما کارایی لازم را نداشته باشد.»

دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور عنوان کرد: «یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری‌های کشور (از جمله تهران)، باید توسعه میکروموبیلی (حمل‌ونقل فوق سبک) باشد؛ ابزارهایی مثل اسکوتر و یا دوچرخه برقی ابزارهای سبک پاک هستند و می‌توان از آن‌ها به‌صورت اشتراکی استفاده کرد و این وسایل حمل‌ونقل در دنیا تا حد زیادی توسعه پیدا کرده‌اند. در کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز این ابزار درحال توسعه بوده و جای آن در تهران خالی است.»

وی ادامه داد: «شهرداری‌های همه کلانشهرها باید این مساله را در اولویت اول خود قرار دهند؛ برای مسافت‌های زیر ۹ کیلومتر استفاده از این ابزار مفید خواهد بود و بخش زیادی از رفت و آمد مردم در این چارچوب صورت می‌گیرد. مردم به‌راحتی می‌توانند از اسکوتر استفاده کنند؛ چراکه کم‌خطر و بدون آلایندگی است و از نظر روانشناسی لذت‌بخش و طبق گزارشات برای درمان اختلالات نیز مفید است.»

شفیعی اضافه کرد: «نباید از دنیا عقب بمانیم و می‌توانیم به‌سمت آن برویم؛ عرض زیادی از معابر را نمی‌گیرد و به‌سرعت می‌توان آن را اجرایی کرد؛ چراکه مانع خاصی پیش روی آن نیست.»

آغاز فرآیند یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل بین تهران و شهرهای اطراف پایتخت

دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور همچنین از آغاز فرآیند یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل بین تهران و شهرهای اطراف پایتخت خبر داد و گفت: «مقرر شده است تا بخشی از ناوگان جدید و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای به این امر اختصاص یابد تا رفت‌وآمدها نظم پیدا کرده و به الگویی برای سایر کلان‌شهرها تبدیل شود.»

مجتبی شفیعی دراین‌باره بیان کرد: «فاصله شهرها در برخی استان‌ها مانند تهران و اصفهان کم است و شهرهای اقماری با شهر مادر به‌صورت یکپارچه بوده و زندگی آن‌ها در هم آمیخته است؛ به‌طوری ‌که بخش زیادی از محل سکونت شهروندان تهران در شهرهای اطراف قرار دارد.»

وی با اشاره به رویکرد گذشته در مدیریت حمل‌ونقل افزود: «در گذشته، نگاه‌ها بر مطالعات متمرکز در حوزه یک شهر محدود می‌شد و انتقال مسافر به خارج از شهر طبق قانون برعهده وزارت راه و به‌عنوان حمل‌ونقل برون‌شهری محسوب می‌شد. هر شهر متولی مدیریت خود بود و ارتباطی با شهر مرکزی نداشت. اما در سال‌ها و ماه‌های اخیر، رویکرد جدیدی شکل گرفته که بر اساس آن، حمل‌ونقل مجموعه شهری به صورت واحد دیده شده و یک متولی مشخص دارد.»

وی ادامه داد: «در استان تهران مقرر شد شهرداری تهران در مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک، این مساله را یکپارچه ببیند. این مطالعات به‌طور ویژه رفت‌وآمدهای بین تهران و شهرهای اطراف را بررسی کرده و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ریلی، غیرریلی، اتوبوس، ون و تاکسی را تعیین کرده است.»

به گفته دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور، این موضوع به‌طور جدی در شورا مطرح شده و مباحث فنی آن انجام گرفته است. اجرای آن به‌استانداری تهران سپرده شده و تاکنون نزدیک به ۱۰ جلسه با حضور وزارت راه، راه‌آهن، متروی تهران، شهرداری تهران و شهرهای اقماری برگزار شده است.

افزایش «ریل‌باس‌»ها توسط وزارت راه

وی با بیان این‌که در مصوبات شورای‌عالی ترافیک بر تامین بخشی از امکانات حمل‌ونقل بین‌شهری از محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها تاکید شده است، گفت: «ملاحظات فنی از جمله ایمنی و نرخ‌گذاری خدمات نیز در حال بررسی است و جزئیات اجرایی آن در استانداری تنظیم می‌شود.»

شفیعی تصریح کرد: «اخیرا سه جلسه در این خصوص در شورای‌عالی ترافیک برگزار شده و یک بازدید میدانی نیز انجام گرفته است. شهرداری تهران نیز به‌طور جدی وارد این موضوع شده و مقرر شده است بخشی از امکانات خود را برای این طرح اختصاص دهد.»

وی با اشاره به حجم بالای مسافران بین تهران و شهرهای اطراف پایتخت گفت: «در گذشته، این امر پراکنده و بر اساس نیاز هر شهرداری انجام می‌شد که باعث بی‌انضباطی و نابسامانی می‌شد. با تصمیمات اخیر، این روند به‌نظم خواهد رسید و به‌الگویی برای سایر استان‌های مشابه تبدیل می‌شود.»

دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور در پایان به برنامه‌های بخش ریلی اشاره کرد و گفت: «وزارت راه درحال تقویت و افزایش تعداد ریل‌باس‌هاست و قرار است بین مترو و راه‌آهن برون‌شهری، برخی خطوط و اتصالات برقرار شود.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ