هزینه فرودگاههای بدون مسافر بر اقتصاد کشور
اقتصاد ایران: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حسین پورفرزانه با انتقاد از ساخت برخی فرودگاهها بدون مطالعه و صرفاً بر اساس تصمیمهای غیرکارشناسی عنوان کرد که توسعه زیرساخت هوایی تنها زمانی موفق خواهد بود که منطبق با نیاز واقعی سفر و آمایش سرزمینی باشد.
او خاطرنشان کرد: در حالی که احداث فرودگاه میتواند نقشی حیاتی در توسعه حملونقل ایفا کند، اما این کار باید متناسب با جمعیت، تقاضای سفر و شرایط جغرافیایی باشد.در موارد محدودی ایجاد فرودگاه در کشور به دلایل استراتژیک اجتنابناپذیر بوده، اما بیشتر طرحهای اجرا شده بر اساس مطالعات کارشناسی پیش نرفته است.
پورفرزانه گفت: «به سرمایهگذاران خصوصی توصیه میکنیم قبل از ورود به ساخت فرودگاه یا راهاندازی ایرلاین، حتماً از منظر اقتصادی موضوع را بررسی کنند. سازمان نیز در این مسیر مشاورههای لازم را ارائه خواهد داد.»رئیس سازمان هواپیمایی به بحث تأمین ناوگان نیز پرداخت و یادآور شد که دولت توان خرید مستقیم هواپیما را ندارد.
به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، امارات و قطر مدل مشابهی را دنبال کردهاند و ایرلاینها بهجای مالکیت مستقیم، از طریق لیزینگ یا جذب سرمایه خرد هواپیما تأمین میکنند. باقری با لزوم حرکت ایران به همین سمت عنوان کرد که امسال سال سرمایهگذاری برای تولید است و باید فضای سرمایهگذاری در صنعت هوانوردی به گونهای بازطراحی شود که سرمایهگذارها چه کلان و چه خرد، توانایی ورود به این صنعت را داشته باشند.
رئیس سازمان هواپیمایی خطاب به مسئولان استانی هشدار داد: «اگر نتوانید حداقل نرخ اشغال صندلی را تضمین کنید، ورود به عرصه ایرلاینداری توجیهی ندارد.»
با این حال وی پیشنهاد کرد استانها میتوانند با خرید یا اجاره هواپیما، ایر کریر محلی تشکیل دهند و نیاز مسافران خود را پاسخ دهند.اجرای این سیاستها علاوه بر استفاده بهینه از فرودگاههای کوچک، سطح رضایت مردم را بالا خواهد برد. او همچنین به توسعه تاکسیهای هوایی اشاره کرد و گفت این خدمات میتواند بهویژه در شهرهای کوچک تحولی بزرگ در جابهجایی مسافر ایجاد کند.