بزرگسالان، قاعده بازار اسباب‌بازی را بر هم زدند

اقتصاد ایران: بازار جهانی اسباب‌ بازی در حالی طی شش ماه نخست اخیر رشد بی‌سایقه‌ای را تجربه کرد که بیشترین میزان فروش به اقلام مربوط به نوجوانان و بزرگسالان اختصاص داشت.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بازار جهانی اسباب‌ بازی در نیمه نخست سال 2025 رونق چشمگیری را تجربه کرد. آمار عملکرد فروش اسباب‌بازی در این بازه زمانی در 12 بازار جهانی شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، مکزیک، هلند، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده نشان می‌دهد که مجموع فروش کشورهای G12، به 27.5 میلیارد دلار رسیده که این امر نشان‌دهنده افزایش هفت درصدی نیست به دوره مشابه در سال گذشته است.

براساس آمار منتشر شده توسط Circana، تعداد اسباب‌بازی‌های فروخته شده در این مدت 4 درصد و میانگین قیمت فروش نیز سه درصد رشد داشته است. این در حالی است که معمولاً فروش اسباب‌بازی‌ها در نیمه دوم سال، همزمان با جشن کریسمس، به اوج خود می‌رسد و عموماً 60 درصد از فروش سالانه اسباب‌بازی به این برهه زمانی اختصاص دارد. تولیدکنندگان و فعالان بازار اسباب‌بازی امیدوارند که رشد میزان فروش اسباب‌بازی در نیمه دوم سال نیز همانند سال‌های گذشته، رشد خود را حفظ کند.

 

این اولین‌بار است که در تمامی 12 بازار جهانی اسباب‌بازی، رشد قابل توجهی در نیمه نخست سال اعلام شده است؛ رشدی که حتی دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی را نیز غافل‌گیر کرده است. جالب‌تر آنکه، رشد صورت گرفته تا حدود زیادی مدیون اسباب‌بازی‌هایی است که ویژه نوجوانان و بزرگسالان تولید شده است. در شش ماه نخست سال جاری میلادی، اقبال به این دست از محصولات از جمله مجموعه‌های ساخت و ساز، پازل‌ها و کارت‌های بازی کلکسیونی رشد قابل توجهی داشته است.

طبق آمارهای منتشر شده، بازی‌ها و پازل‌ها با 36 درصد رشد، بیشترین اقبال را داشته‌اند. پس از آن، مجموعه‌های ساخت و ساز با 12 درصد قرار دارد. پنج بخش برتر دیگر شامل بازی‌های استراتژیک کارت کلکسیونی، مجموعه‌های استاندارد ساخت و ساز، بازی‌های غیر استراتژیک کارت کلکسیونی، اکشن فیگورهای کلکسیونی و اکشن فیگورها هستند که همگی نشان‌دهنده علاقه شدید مصرف‌کنندگان به اقلام کلکسیونی است.

گفته می‌شود اقلام کلکسیونی، نیروی محرکه بازار اسباب‌بازی هستند؛ به طوری که فروش نیمه اول سال با 35 درصد رشد جهانی همراه بوده است.

در میان شخصیت‌های محبوب در این بازه زمانی نیز «پوکمون» در صدر قرار دارد. این شخصیت برای چهارمین سال متوالی است که همچنان پرفروش‌ترین برند را از آن خود کرده و میزان فروشش نسبت به سال گذشته با دو برابر رشد همراه بوده است. از دیگر برندهای پیشرو می‌توان به جنگ ستارگان، مارول و ... اشاره کرد.

رشد فروش اسباب‌بازی در شش ماه نخست سال در حالی رخ داده است که جنگ تعرفه‌ها میان چین و آمریکا به یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان این صنعت تبدیل شده بود. در نتیجه تکانه‌های این تعرفه‌ها، اتفاقات جدیدی در صنعت اسباب‌بازی جهان در حال رخ دادن است که از این جمله می‌توان به خروج شرکت‌های بزرگ سازنده اسباب‌بازی آمریکا از چین و سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها اشاره کرد.

با وجود این، آتش‌بس میان چین و آمریکا در این زمینه برای مدت معینی، فعلاً سیگنال مثبتی به بازار اسباب‌بازی جهان داده است. هرچند فعالان این صنعت هشدار داده‌اند که باید نسبت به عدم قطعیت‌های مربوط به تعرفه‌های ایالات متحده و تأثیر آنها بر قیمت‌گذاری و زنجیره‌های تأمین هشیارانه عمل کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ