از این خودرو فقط ۲۴ دستگاه در جهان موجود است
اقتصاد ایران: شرکت Gordon Murray در آخرین ادای احترام خود به دنیای خودروهای کلکسیونی، از گوردون موری لمانز جی تی آر – Le Mans GTR رونمایی کرده است.
گجت نیوز: گوردون موری اتوموتیو (GMA)، شرکت خودروسازی بوتیک که توسط نابغه طراحی، گوردون موری، تاسیس شده، با معرفی جدیدترین و انحصاریترین محصول خود، بار دیگر دنیای ابرخودروها را به سکوت واداشته است. گوردون موری Le Mans GTR، یک ابرخودروی جدید با موتور V۱۲ تنفس طبیعی و گیربکس دستی است که به عنوان ادای احترامی مستقیم به پیروزی تاریخی مک لارن F۱ GTR در مسابقه ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۹۵ یعنی خودرویی که آن هم توسط شخص گوردون موری طراحی شده بود، خلق شده است. برای تاکید بر این ارتباط، تولید این خودرو به تنها ۲۴ دستگاه در سراسر جهان محدود شده است.
یعنی یک دستگاه به ازای هر ساعت از این مسابقه استقامت افسانهای. این خودرو که در آخرین مطلب از اخبار خودرو گجت نیوز به سراغ آن میرویم و بر پایه قوای محرکه بینظیر مدل T.۵۰ ساخته شده، با بدنهای کاملا جدید و تمرکزی بیرحمانه بر روی آیرودینامیک، تجربهای حتی خالصتر و هیجان انگیزتر از رانندگی را نوید میدهد.
مشخصات فنی گوردون موری Le Mans GTR
قلب تپنده گوردون موری Le Mans GTR همان پیشرانه V12 تنفس طبیعی و گیربکس دستی مدل T.50 است که به خودی خود یک شاهکار مهندسی محسوب میشود. این موتور همچنان قادر است تا دور موتور سرسامآور 12100 دور در دقیقه غرش کند و تجربهای شنیداری و مکانیکی را ارائه دهد که در دنیای مدرن تقریبا منقرض شده است. GMA توجه ویژهای به صدای این مدل داشته و با طراحی یک سیستم اگزوز دو خروجی جدید، یک موسیقی متن عمیق و متعادل را برای آن تنظیم کرده است. این صدا با غرش ورودی هوای Ram Air که مستقیما روی سقف و بالای سر راننده قرار دارد، ترکیب شده و تجربهای بینظیر را خلق میکند.
در بخش شاسی، این خودرو از یک سیستم تعلیق سفتتر و سبکتر، فاصله عرضی بیشتر بین چرخها (Wider Track) و تایرهای بزرگتر Michelin Sport Cup 2 بهره میبرد تا بهترین عملکرد ممکن را در پیست ارائه دهد.
آپشن و امکانات
یکی از نوآوریهای مهندسی کلیدی در گوردون موری لمانز GTR، روش جدیدی است که GMA برای اتصال مستقیم و صلب موتور به شاسی ابداع کرده است. این تکنیک که معمولا در خودروهای مسابقهای باعث انتقال شدید نویز و لرزش به کابین میشود، در این مدل به گونهای پیاده سازی شده که بدون این عوارض جانبی، به افزایش استحکام شاسی و بهبود بازخورد راننده کمک میکند.
با وجود اینکه Le Mans GTR نسخهای به مراتب هاردکورتر از T.50 است، شرکت سازنده تاکید کرده که قابلیت استفاده روزمره آن فدا نشده است. برای دستیابی به این هدف، فضای داخلی به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته است. داشبورد، کلیدهای کنترلی، لایه گذاری و بالشتکهای صندلیها و حتی پدالها، همگی با قطعات جدیدی جایگزین یا بازطراحی شدهاند تا تجربهای حتی متمرکزتر و در عین حال راحتتر را برای راننده فراهم کنند. این کابین، فضایی برای تمرکز کامل بر روی لذت خالص رانندگی و ارتباط بیواسطه با ماشین است.
طراحی ظاهری
اگرچه گوردون موری Le Mans GTR از موتور و گیربکس T.50 استفاده میکند، اما به گفته GMA، تقریبا تمام بخشهای دیگر آن کاملا جدید هستند. مهمترین این تغییرات، بدنه کاملا جدید با طراحی لانگ تیل یا به اصطلاح دم بلند و ضریب درگ پایین است. گوردون موری برای طراحی این بدنه، از خودروهای مسابقهای نمادین دهههای 1970، 80 و 90 میلادی مانند ماترا سیمکا MS660، پورشه 917 و آلفارومئو Tipo 33/3 الهام گرفته است. نتیجه، یک طراحی روان، زیبا و در عین حال کاملا مهندسی شده است که تعادل بینظیری بین زیباییشناسی و عملکرد آیرودینامیکی ایجاد میکند.
تمرکز اصلی در این بخش بر روی آیرودینامیک اثر زمین (Ground-effects) بوده است. با استفاده از یک اسپلیتر جلوی بزرگ، رکابهای جانبی مهندسی شده، یک باله عقب تمام عرض و یک دیفیوزر دو کاناله عظیم در عقب، این خودرو نیروی رو به پایین فوقالعادهای را تولید میکند. این سیستم آیرودینامیکی آنقدر کارآمد است که GMA توانسته یکی از نمادینترین ویژگیهای مدل T.50، یعنی فن بزرگ عقب، را به طور کامل حذف کند. ورودیهای هوای بزرگتر در جلو و ورودیهای جانبی نیز وظیفه خنک کاری بهتر قوای محرکه قدرتمند آن را بر عهده دارند.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
در بخش طراحی داخلی، گوردون موری با وجود تمرکز بیشتر بر روی عملکرد پیست، قابلیت استفاده روزمره را فدا نکرده است. کابین گوردون موری Le Mans GTR به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته تا تجربهای حتی متمرکزتر و در عین حال باکیفیتتر را ارائه دهد. داشبورد، کلیدهای کنترلی، لایهگذاری و بالشتکهای صندلیها و حتی پدالها، همگی با قطعات جدیدی جایگزین یا بازطراحی شدهاند. هدف از این تغییرات، تقویت ارتباط بیواسطه بین راننده و ماشین و ایجاد یک محیط کاملا هدفمند و مهندسی شده است که در آن، هر جزئیاتی برای نهایت لذت از رانندگی خالص بهینه شده باشد.
قیمت گوردون موری Le Mans GTR
گوردون موری Le Mans GTR نهایت انحصار را تعریف میکند. تولید این ابرخودرو به تنها 24 دستگاه در سراسر جهان محدود شده و همانطور که انتظار میرفت، تمام 24 دستگاه آن پیش از رونمایی رسمی، به کلکسیونرهای وفادار و ثروتمند فروخته شده است. شرکت GMA هنوز قیمت رسمی این مدل را اعلام نکرده، اما با در نظر گرفتن اینکه قیمت مدل استاندارد T.50 حدود 3.5 میلیون دلار بود، بدون شک قیمت این نسخه بسیار خاصتر و کمیابتر، به مراتب بالاتر خواهد بود. تولید این شاهکار مهندسی از سال 2026 آغاز خواهد شد و بدون شک، هر یک از این 24 دستگاه به یکی از ارزشمندترین و خواستنیترین خودروهای تاریخ تبدیل خواهند شد.