هنسی ونوم F۵ LF با بیش از ۲ هزار اسب بخار قدرت
اقتصاد ایران: شرکت Hennessey در جدیدترین شاهکار خود به سراغ نسخه جدیدی از ابرخودرو هنسی ونوم F۵ با نام LF رفته تا یکی از عجیبترین شاهکارهای آمریکایی را با بیش از ۲ هزار اسب بخار قدرت و گیربکس دستی به نمایش بگذارد.
گجت نیوز: در دنیای هایپرکارها، جایی برای معمولی بودن وجود ندارد، اما حتی در این دنیای افراطی، برخی خودروها قواعد بازی را بازنویسی میکنند. شرکت آمریکایی هنسی (Hennessey) در جریان هفته خودرویی مونتری ۲۰۲۵ و در رویداد معتبر The Quail، با رونمایی از یک هایپرکار کاملا تک ساخت و منحصربهفرد، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان یکی از جسورترین خودروسازان جهان تثبیت کرد. هنسی ونوم F۵ LF نه تنها یک خودرو، بلکه یک اثر هنری مکانیکی است که به عنوان اولین محصول بخش جدید و فوق سفارشی هنسی با نام Maverick و برای یک مشتری خاص به نام لویی فلوری (Louis Florey) ساخته شده است.
این هیولا که به یک گیربکس شش سرعته دستی مجهز شده، با قیمتی وحشتناک که در آخرین مطلب از اخبار خودرو گجت نیوز به جزئیات آن اشاره میکنیم، لقب گرانترین و از نظر مکانیکی، آوانگاردترین هایپرکار آمریکایی را به خود اختصاص داده است.
مشخصات فنی هنسی ونوم F5 LF
هنسی ونوم F5 LF بر روی یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی کاملا جدید با نام XCell 2 ساخته شده است. این شاسی جدید نه تنها استحکام پیچشی بیشتری دارد، بلکه ارگونومی صندلیها را بهبود بخشیده و فضای کافی را در قسمت پاها برای تعبیه پدال سوم یعنی کلاچ و گیربکس دستی، بدون ایجاد هیچگونه مصالحهای، فراهم کرده است.
قلب تپنده این هایپرکار، همان موتور ۶.۶ لیتری V۸ تویین توربوی هنسی با نام Fury است، اما با دریافت پکیج ارتقای Evolution، قدرت آن به عدد باورنکردنی ۲۰۳۱ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۹۶۰ نیوتن متر رسیده است. این افزایش قدرت، آن را به یکی از قدرتمندترین خودروهای احتراق داخلی جهان تبدیل میکند. اما نکته شگفت انگیز این است که تمام این قدرت از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود تا راننده ارتباطی کاملا مستقیم و بدون فیلتر با هر یک از این ۲۰۳۱ اسب بخار داشته باشد.
این خودرو همچنین به عنوان پیش نمایشی از پکیج تولیدی Evolution عمل میکند که در آینده به صورت استاندارد روی تمام مدلهای F۵ عرضه خواهد شد. این پکیج شامل ارتقای قدرت، آیرودینامیک بازنگری شده، سیستم تعلیق تطبیقی با حالتهای مختلف و بهبودهای داخلی میشود و حتی برای ۳۲ دستگاه F۵ که قبلا تحویل داده شدهاند نیز قابل سفارش است.
طراحی ظاهری
طراحی بیرونی هنسی ونوم F5 LF بر پایه نسخه Stealth Series شکل گرفته و تمام بدنه آن از فیبر کربن ساخته شده است. اما چیزی که آن را منحصر به فرد میکند، رنگآمیزی خاص و سفارشی آن است. بخش عمدهای از بدنه با فیبر کربن دودی به رنگ قهوهای کاکائویی (Cocoa Brown) پوشانده شده که بافتی عمیق و خیره کننده دارد. این رنگ تیره با نوارهای مسابقهای و هایلایتهایی به رنگ متالیک شن رودخانه (River Sand Metallic) ترکیب شده تا تضادی زیبا و در عین حال تهاجمی ایجاد کند.
هر سطح آیرودینامیکی در این خودرو مورد بازنگری قرار گرفته و به پکیج آیرودینامیکی Evolution مجهز شده است. این پکیج شامل یک اسپلیتر جلوی عمیقتر، کاناردهای (Dive Planes) بازطراحی شده، دریچههای هوای جدید روی گلگیرها (Louvres)، یک بخش انتهایی کاملا جدید با یک اسپویلر لبهای یکپارچه و از همه مهمتر، یک باله عقب غولپیکر به ارتفاع 290 میلی متر است. این ترکیب مهندسی شده، پایداری خودرو را چه با سقف باز و چه با سقف بسته، در سرعتهای بالا تضمین میکند.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
هنسی ونوم F5 LF بر روی یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی کاملا جدید با نام XCell 2 ساخته شده است. این شاسی جدید نه تنها استحکام پیچشی بیشتری دارد، بلکه ارگونومی صندلیها را بهبود بخشیده و فضای کافی را در قسمت پاها برای تعبیه پدال سوم یعنی کلاچ و گیربکس دستی، بدون ایجاد هیچگونه مصالحهای، فراهم کرده است.
کابین هنسی ونوم F5 LF یک بیانیه قدرتمند علیه دیجیتالی شدن افراطی و بازگشتی به تجربه رانندگی آنالوگ و لمسی است. محور اصلی این کابین، یک دسته دنده شش سرعته دستی با مکانیزم باز (Gated Shifter) است که از یک بلوک آلومینیوم تراشیده شده و در مرکز کنسول خودنمایی میکند. این تنها آغاز ماجراست و تمام کلیدها و سوئیچها با دقتی الهام گرفته از هنر ساعتسازی (Horology) بازطراحی شدهاند. کلیدهای فیزیکی نیز دارای یک ماده شب تاب هستند که نور روز را جذب کرده و در شب به آرامی میدرخشند. حتی اهرم ترمز دستی نیز حسی شبیه به گلنگدن یک تفنگ تکتیرانداز را القا میکند.
کنسول مرکزی با طراحی جدید، میزبان دسته دنده، دریچههای تهویه در بالا و یک جایگاه مخصوص برای قرار دادن کلید خودرو در پایین است. برای هماهنگی با ظاهر بیرونی، تمام کابین با چرم قهوهای شکلاتی پوشانده شده است. به گفته نیتن مالینیک، مدیر طراحی هنسی، هدف از این طراحی، عمیقتر کردن ارتباط فیزیکی و حسی میان راننده و خودرو بوده است.
قیمت هنسی ونوم F۵ LF
قیمت هنسی ونوم F5 LF در محدوده 3 میلیون دلار اعلام شده که آن را به گرانترین محصول تاریخ هنسی و گرانترین هایپرکار فعلی آمریکا تبدیل میکند. این قیمت به وضوح بالاتر از نسخه 2.7 میلیون دلاری Revolution کوپه و نسخههای حدود 3 میلیون دلاری رودستر است.
این خودروی تک ساخت، به عنوان اولین محصول بخش جدید و کاملا سفارشی هنسی یعنی Maverick معرفی شده است. این بخش به مشتریان ثروتمند و خاص هنسی اجازه میدهد تا هایپرکار رویایی خود را فراتر از آپشنهای استاندارد و به صورت کاملاً منحصر به فرد، از رنگآمیزی گرفته تا جزئیات مکانیکی، سفارش دهند. جان هنسی، بنیانگذار این شرکت، بخش Maverick را تجلی نهایی رویای آمریکایی مینامد
. یعنی جایی که مهندسی با تخیل و طراحی با اشتیاق ترکیب میشود. لویی فلوری، مالک این خودرو، میگوید که من چیزی میخواستم که از هر نظر با من صحبت کند. خودرو باید زیبا، افراطی و مهمتر از همه، کاملا متعلق به من باشد.