کرهایها هم به برقیها بی اعتماد شدند
اقتصاد ایران: جنسیس فروش سدان الکتریکی G۸۰ را در آمریکا بهدلیل تقاضای ضعیف و فروش تنها ۷۷ دستگاه در نیمه اول سال ۲۰۲۵ متوقف کرد. جنسیس G۸۰ الکتریکی تنها سدان الکتریکی این برند لوکس در آمریکا بود.
این مدل دومین خودرو الکتریکی جنسیس در بازار آمریکا پس از شاسیبلند کوچکتر GV۶۰ به شمار میرفت اما برخلاف کراساوور مذکور، G۸۰ الکتریکی هرگز در میان خریداران آمریکایی محبوبیت چندانی پیدا نکرد. با وجود طراحی زیبا و پرفورمنس قابلقبول، جنسیس تنها توانست ۷۷ دستگاه از G۸۰ الکتریکی را در نیمه اول ۲۰۲۵ بفروشد.
درنتیجه، نگاهی به وبسایت جنسیس نشان میدهد که G۸۰ الکتریکی بیسروصدا از فهرست محصولات حذف شده است. این شرکت همچنین رسما خاتمه عرضه G۸۰ الکتریکی در آمریکا را اعلام کرده است.
بازار در شرایط شفاف قرار ندارد
جنسیس دلیل توقف عرضه G۸۰ الکتریکی را شرایط متغیر بازار و تغییر سلیقه خریداران اعلام کرده است. تقاضا برای سدانهای الکتریکی بهویژه در بخش لوکس همچنان ضعیف است زیرا خریداران خودروهای الکتریکی به سمت شاسیبلندها و کراساوورها گرایش دارند.
عامل احتمالی دیگر، محل تولید این خودرو بود. برخلاف GV۷۰ الکتریکی که بخشی از آن در آلاباما مونتاژ شده و مشمول اعتبارات مالیاتی فدرال است، G۸۰ الکتریکی کاملا در اولسان کره جنوبی ساخته میشد و درنتیجه مشمول تعرفههای دولت ترامپ میشد.
اگرچه G۸۰ الکتریکی بر پایه پلتفرم بنزینی ساخته شده بود اما پرفورمنس قابلتوجهی ارائه میداد. این خودرو با قوای محرکه دوموتوره ۳۶۵ اسببخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد و به لطف باتری ۸۷.۲ کیلووات ساعتی، برد ۴۵۵ کیلومتری ارائه میداد. توقف تولید جنسیس G۸۰ الکتریکی در بازار آمریکا، زنگ خطری برای آینده دیگر محصولات الکتریکی این برند کرهای محسوب میشود.
فروش تنها ۷۷ دستگاه از این سدان لوکس در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ نشاندهنده استقبال پایین مشتریان از این محصول خاص بوده، هرچند طراحی جذاب و عملکرد قابلقبول، ویژگیهای مثبت آن بودند.
اما چالشهایی مانند نبود مشوقهای مالیاتی، تولید خارج از خاک آمریکا و گرایش خریداران به سمت کراساوورها موجب شدند این خودرو نتواند جایگاهی در بازار رقابتی آمریکا پیدا کند. حالا این سؤال مطرح میشود که آیا مدلهایی چون GV۶۰ و GV۷۰ الکتریکی نیز در خطر توقف تولید هستند؟
GV۶۰ که در کرهجنوبی تولید میشود، فاقد امتیازات مالیاتی مشابه مدلهای مونتاژ شده در آمریکا است و اگرچه عملکرد تجاری بهتری نسبت به G۸۰ داشته، ولی در رقابت با برندهایی چون تسلا و فورد همچنان آسیبپذیر است. GV۷۰الکتریکی با بخشی از تولید در آلاباما از مزیتهای داخلی برخوردار بوده، اما تداوم موفقیت آن وابسته به حفظ علاقه مشتریان و سیاستهای دولت است. بنابراین، آینده محصولات الکتریکی جنسیس مستقیما با عوامل خارجی، قوانین مالیاتی و جهتگیری بازار مرتبط است.
احتمالاتی درباره سایر برندهای کرهای
میتوان ادعا کرد که پس از اعلام توقف تولید جنسیس G۸۰ الکتریکی در آمریکا، توجهها به سمت دیگر محصولات گروه هیوندای معطوف شده است؛ بهویژه مدلهای الکتریکی این برند که در بازار آمریکا حضور دارند. هیوندای در سالهای اخیر با ارائه مدلهایی چون IONIQ ۵ و IONIQ ۶ تلاش کرده جایگاه خود را در بازار خودروهای الکتریکی تثبیت کند.
IONIQ ۵ بهعنوان کراساووری با طراحی آیندهنگر و تکنولوژی شارژ سریع، توانسته توجه مخاطبان آمریکایی را جلب کند و آمار فروش خوبی داشته باشد. در مقابل، IONIQ ۶ که با فرم بدنه سدان به بازار عرضه شده، با چالشهای مشابه جنسیس G۸۰ مواجه است: تقاضای پایین برای سدانهای الکتریکی، نبود مشوقهای کافی و رقابت شدید با برندهایی چون تسلا مدل ۳.
این روند نگرانیهایی را درباره ادامه تولید IONIQ ۶ در آمریکا ایجاد کرده است، زیرا خریداران در حالحاضر تمایل بیشتری به خرید شاسیبلندهای الکتریکی دارند. اگرچه هیوندای همچنان سیاست توسعه محصولات الکتریکی را دنبال میکند و به سرمایهگذاری در تولید داخلی آمریکا ادامه میدهد، اما آینده محصولات سدان الکتریکی این برند در بازار آمریکا نیازمند بازنگری است تا با سلیقه خریداران و تغییرات قانونی هماهنگتر باشد.
کیا در سالهای اخیر با معرفی EV۶، خود را بهعنوان بازیگری جدی در بازار خودروهای الکتریکی مطرح کرده است. طراحی خاص، پرفورمنس بالا و زیرساخت شارژ سریع این مدل نقاط قوتی هستند که در تبلیغات بسیار برجسته شدهاند. با این حال، EV۶ نیز مانند بسیاری از محصولات سداننما در بازار آمریکا، تحت فشار علاقه فزاینده مشتریان به شاسیبلندهای الکتریکی قرار دارد.
علاوهبر این، عدم بهرهمندی از مشوقهای مالیاتی برای نسخههای وارداتی نیز میتواند بر میزان تقاضا اثر منفی بگذارد. کیا قصد دارد مدل EV۹ شاسیبلند را نیز عرضه کند که بهنظر میرسد پتانسیل بیشتری برای جذب مخاطب آمریکایی دارد.
در مجموع، محصولات الکتریکی کیا اگرچه از لحاظ فنی و طراحی موفق عمل کردهاند، اما ادامه موفقیت آنها در گروی تولید داخلی، بهرهمندی از سیاستهای تشویقی و تطبیق بهتر با سلیقه بازار آمریکاست؛ زیرا همانند G۸۰ جنسیس، حتی محصولات خوشساخت نیز بدون هماهنگی با فاکتورهای بازار ممکن است با خطر توقف تولید مواجه شوند.
تغییراتی برای آینده
هرچند بازار آمریکا با G۸۰ الکتریکی خداحافظی میکند اما جنسیس نسخه بهروز شده آن را در کرهجنوبی معرفی کرده است. این فیسلیفت بدنهای کشیدهتر و کابین لوکستر دارد و بهبودهای فنی را تجربه کرده است.
با این حال، جنسیس اعلام کرد هیچ برنامهای برای عرضه این مدل در آمریکا ندارد. در حالحاضر، تنها تعداد محدودی از G۸۰ الکتریکی در نمایندگیها باقیمانده است و پس از فروش این موجودی، خریدارانی که بهدنبال سدان تمام الکتریکی جنسیس هستند گزینهای نخواهند داشت.