رشد بهای خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار آزاد
اقتصاد ایران: بررسی آماری ثبتنام دور جدید خودروهای داخلی و خارجی نشاندهنده ریزش تقاضا در بازار خودرو ایران است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، درحالی که در ششمین دور خرید محصولات ایرانخودرو، بیش از ۵۲۰ هزار نفر برای خرید محصولات این خودروساز ثبتنام کرده بودند، در هفتمین دور، این آمار به ۴۱۴ هزار و ۷۹۳ نفر رسیده است که نشان از ریزش حدود ۱۰۶ هزار نفری متقاضیان دارد.این روند کاهشی، اگرچه درمورد خودروهای وارداتی کمتر محسوس است، اما همچنان از وجود رکود و کاهش علاقهمندی بهخرید در این بخش نیز خبر میدهد.
آمارها در بخش واردات از روند نزولی حکایت دارد. آنطور که مهدی ضیغمی، مدیر طرح خودروهای وارداتی وزارت صمت خبر داده، در دور جدید ثبتنام خودروهای خارجی، ایجاد حساب وکالتی به نزدیک ۹۵ هزار مورد رسیده است. البته این رقم نسبت به اسفند ۱۴۰۳ که تعداد ثبتنامکنندگان ۹۳ هزار نفر اعلام شد، افزایشی است؛ اما در مقایسه با دیماه سال قبل، با کاهش سه هزار نفری مواجه شده است.
اگر تعداد متقاضیان خرید وارداتیها را نسبت به تیرماه مقایسه کنیم، بیشتر متوجه روند کاهشی خواهیم شد؛ چرا که در این ماه ۱۳۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبتنام کرده بودند.
این نوسانات و کاهش کلی در ثبتنامها، نشاندهنده چالشهای موجود در این بازار است. کارشناسان و فعالان بازار خودرو دلایل متعددی از جمله بلاتکلیفی قیمتی و کاهش قدرت خرید را از دلایل کاهش تقاضا در بازار خودرو ایران، چه وارداتی و چه داخلی برمیشمرند.
آنچه مشخص است افت چشمگیر قدرت خرید مردم و سطح درآمدی آنها منجر شده است حالا تمایل به حفظ نقدینگی در مواجهه با عدم قطعیتهای اقتصادی بیشتر شود.
همچنین بلاتکلیفی در قیمتگذاری خودروهای داخلی از ابتدای امسال و در ادامه اختلاف نظر میان خودروساز و وزارت صمت و همچنین خروج دلالان از بازار داخلی بهواسطه کاهش فاصله قیمت خودرو از در کارخانه تا بازار، از جمله دلایلی هستند که بهرکود بازار دامن زدهاند.
افزون بر اینها، چشمانداز بازار خودرو ایران مبهم است و همین موضوع به خروج سرمایهگذاران و کاهش اعتماد مصرفکنندگان منجر شده است.
برای نمونه، ابهامات و پیچیدگیهای جدید در حوزه قیمتگذاری خودروهای وارداتی که در اطلاعیه شماره ۸ عرضه خودرو مشهود بود و قیمتها را بهصورت علیالحساب و نه قطعی نشان میداد منجر به سردرگمی و کاهش اعتماد متقاضیان شد.
همچنین رای اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف واردات خودرو تا اطلاع ثانوی، بهدلیل ابهام در تعرفهها و احتمال بازگشت به قانون بودجه سال ۱۴۰۴ که میزان تعرفه را ۱۰۰ درصد اعلام کرده بود، این وضعیت را تشدید کرد.
درمجموع کاهش تقاضا در بازار خودرو، اعم از داخلی و خارجی نتیجه ترکیبی از عوامل اقتصادی کلان مانند کاهش قدرت خرید، بلاتکلیفی در قیمتگذاری، رکود اقتصادی و همچنین بیاعتمادی ناشی از ابهامات سیاستی و توقف واردات است. این عوامل در کنار هم، تصویری مبهم از آینده این صنعت ترسیم میکند و منجر بهخروج متقاضیان از این بازار شده است.این درحالی است که رئیسکل دادگستری هرمزگان از ترخیص ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو نو وارداتی با تسهیل و رفع موانع در بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.
مجتبی قهرمانی گفت: «در راستای تاکید ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم تسهیل تجارت با حذف موانع و مشکلات این حوزه، گامهای مثبت و اقدامات متعدد و متکثری در استان هرمزگان انجام شده است.»
وی افزود: «در همین راستا با پیگیری دستگاه قضایی برای حذف آزمونهای غیرضروری و غیرموجه مرتبط با ترخیص کالاهای نو و مشابه وارداتی از بنادر و گمرکات کشور، در نتیجه همکاری دولت و مصوبههای سازمانهای استاندارد و محیطزیست کشور قدمهای خوبی برداشته شد و پس از حذف آزمونهای زائد برای خودروهای نو، میانگین انجام تشریفات اداری و زمان ترخیص این خودروها کاهش یافته است.»
وی ادامه داد: «هماکنون در نتیجه پیگیریهای دستگاه قضایی و همکاری سازمانهای استاندارد و محیطزیست کشور، روند ترخیص و بارگیری ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو خارجی وارداتی موجود در بندر شهید رجایی آغاز شده است.»
قهرمانی در ادامه با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم نظارت دستگاه قضایی بر حوزه بنادر، گمرکات و اموال تملیکی با هدف صیانت از حقوق مردم و کمک به دولت اظهار کرد: «بههمین منظور و در راستای پیگیری حقوق عامه، پس از پیگیریهای دستگاه قضایی، تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو خارجی وارداتی متعلق به دو شرکت واردکننده هماکنون از بندر شهید رجایی بندرعباس بهوسیله تریلرها و کامیونهای سنگین در حال بارگیری و ارسال به مناطق مختلف کشور هستند.»
وارداتیها همچنان ارزان میشوند
خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ریرا (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان، سهند تیپ G (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۸۸ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پاناراما ارتقا یافته (بدون رینگ) (۱۴۰۴) با ۸ میلیونتومان افزایش ۹۱۶ میلیونتومان، سورن دوگانه (مخزن بزرگ) (۱۴۰۴) با ۷ میلیونتومان افزایش ۸۹۷ میلیونتومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۴) با ۵ میلیونتومان افزایش ۸۹۵ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۱۰ تا ۳۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هایما ۷X (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیونتومان، کیامسی T۹ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیونتومان، هایما S۸ (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۵۵ میلیونتومان و فردا SX۵ (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۵۲۰ میلیونتومان خرید و فروش شدند.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش تویوتا bz۴X ۶۱۵ پرو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیونتومان، نیسان قشقایی تکدیفرانسیل (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان، فولکس تیراک ۱۵۰۰ سیسی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان و تویوتا کرولا کراس هیبرید ۲۰۰۰ سیسی (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۴ میلیاردتومان رسید.