عضویت ۳۴۰ هزار نفر در اجتماعات مربوط به یادگیری معلمان سراسر کشور
اقتصاد ایران: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از عضویت ۳۴۰ هزار نفر در اجتماعات مربوط به یادگیری معلمان سراسر کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در نشست شورای معاونین ادارهکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اهمیت راهبردی برنامه تحولی دولت چهاردهم، اظهار داشت: دولت چهاردهم در هیچ حوزهای وعده نداد، جز آموزشوپرورش؛ تمام اعتبار خود را وقف تحول در این حوزه کرد و امروز ما کارگزاران این تحول هستیم.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش حوزهای دیربازده و بنیادین است که نتایج آن در بلندمدت نمایان میشود، افزود: دولت با نگاهی ملی، نه منطقهای، وارد میدان تحول شده و تمرکز خود را بر توسعه سرمایه انسانی، بهویژه در دوره ابتدایی که شالوده تعلیم و تربیت است، قرار داده است.
حکیمزاده، محور اصلی اجرای موفق برنامههای تحولی را درگیر شدن عمیق مدیران، معلمان و کارشناسان دانست و گفت: برای تحقق این تحول، باید سه پرسش کلیدی را پاسخ دهیم: چرایی، چیستی و چگونگی برنامه؛ ما باید بدانیم چرا وارد این مسیر شدیم، دقیقاً چه میخواهیم انجام دهیم و چگونه آن را محقق کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: هدف ما در این برنامه، ایجاد تحول در روشهای یاددهی-یادگیری است و به این منظور، توسعه شیوههای یادگیری فعال، مشارکتی و گروهی در دستور کار قرار گرفته و بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش و ارتقای کیفیت تدریس، از جمله راهبردهای اصلی محسوب میشود؛ همچنین تقویت مهارتهای حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و ایجاد محیطهای یادگیری مثبت و انگیزشی از دیگر اهداف این برنامه تحولی است.
وی با اشاره به طراحی «سامانه اجتماعات یادگیری» و عضویت بیش از ۳۴۰ هزار مدیر، معاون و معلم ابتدایی در سراسر کشور، گفت: در این بستر مجازی، معلمان با تشکیل گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره، تجربههای آموزشی خود را به اشتراک میگذارند، محتوا تولید میکنند، فیلمهای کلاس درس خود را بارگذاری میکنند و از هم میآموزند.
حکیم زاده با اشاره به موفقیت بینظیر جشنواره روشهای نوین تدریس، بیان داشت: بیش از ۹۰ هزار معلم شرکت کردند و حدود ۵۰ هزار اثر قابلارزیابی ثبت شد؛ این جشنواره یک نمایش واقعی از ظرفیت پنهان معلمان کشور بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تشریح رویکرد توانمندسازی معلمان در قالب آموزشهای حضوری و مجازی، عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف تحول، چهار کارگاه کلیدی طراحی شده است؛ کارگاه نخست با موضوع «مبانی یادگیری فعال و طراحی آموزش» به مفاهیم پایه و طراحی هدفمند فرآیند یاددهی-یادگیری میپردازد، کارگاه دوم با عنوان «روشهای تدریس تعاملی و مشارکتی» شامل تکنیکهایی نظیر ایفای نقش، یادگیری پروژهمحور و بازیمحور است و در کارگاه سوم «محیط یادگیری مثبت» مورد تأکید قرار میگیرد؛ محیطی که هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ عاطفی زمینهساز رشد دانشآموزان باشد و کارگاه چهارم نیز در ادامه این مسیر طراحی شده و اطلاعات تکمیلی آن در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت.
وی خطاب به مدیران مناطق خاطرنشان کرد: نقش شما در شناسایی، توانمندسازی و حمایت از معلمان خلاق بیبدیل است.