مزدا « Ez6 » ؛ جذابترین سدان هیبریدی سامانه وارداتیها
اقتصاد ایران: این خودرو دارای یک موتور محرک برقی در محور عقب است که بدینترتیب باید آن را یک خودرو دیفرانسیلعقب RWD محسوب کرد.
حدود یک سال پیش در کنفرانس خبری معرفی محصولات شرکت «آفتابخودرو»، مدیر عامل این شرکت خبر از عرضه مدل تمامبرقی و همچنین هیبریدی مزدا Ez6 بهعنوان جدیدترین محصول مزدا در بازار ایران در سال آینده داد. حال دقیقا بعد از یک سال و پس از عرضه موفق مدلهای مزدا ۳ نسل جدید و مزدا Cx-3 شاهد عمل به این وعده هستیم و سدان سایز متوسط سگمنت D مزداEz6 توسط «آفتاب خودرو» در سامانه قرعهکشی خودروهای وارداتی برای عموم عرضه شده است .
این خودرو محصول مشترک مزدا و چانگان است و بر پایه پلتفرم خودروهای برقی و هیبریدی اکستندرنج شرکت چانگان طراحی و توسعه یافته است. درواقع تا حدود چند سال پیش شاهد بودیم که شرکتهای چینی بر پایه پلتفرمهای ژاپنی یا اروپایی محصولات جدیدشان را عرضه میکردند که بسیاری از آنها هم در بازار ایران عرضه شده است. اما حالا چینیها گوی سبقت را در توسعه خودروهای تمامبرقی، هیبریدی و پلاگین-هیبریدی از رقبا ربودهاند؛ بهنحوی که شاهد هستیم شرکتهای اروپایی یا ژاپنی برپایه پلتفرمهای خودروهای برقی یا هیبریدی چینی اقدام بهعرضه محصولات جدید با برندهای خود میکنند و درواقع روند سابق معکوس شده است. البته که بزرگی و اهمیت بازار چین و سرمایهگذاری هنگفت خودروسازان تراز اول چینی همانند چانگان در این امر بیتاثیر نیست .
«آفتابخودرو» هر دو مدل تمامبرقی و همچنین هیبریدی مزدا Ez6 را برای عرضه در بازار کشور در نظر گرفته است و در نخستین گام مدل هیبریدی extended range این خودرو بهبازار کشور عرضه میشود. Ez6 مورد نظر دارای یک پیشرانه ۱۵۰۰ سیسی غیر توربو و تنفسطبیعی است که نقش ژنراتور را برای شارژ باتریها ایفا میکند .
همچنین باتریهای این خودرو قابلیت شارژ مستقیم با برق شهری را هم دارند و در حالت فست، شارژ ۸۰ درصدی آن تنها ۲۰ دقیقه بهطول میانجامد .
حداکثر پیمایش تجمعی این خودرو با استفاده از تمامی شارژ باتری و یک بار سوختگیری بهرقم خیرهکننده ۱۲۰۰ کیلومتر میرسد. بدینترتیب این خودرو تمامی مزایای خودروهای برقی را در خود جای داده است. درحالی که در این مدل از نکات منفی آنها یعنی وابسته بودن به ایستگاههای شارژ شهری و کمبود زیرساختهای شارژ خودروهای تمامبرقی خبری نیست.
درنهایت این خودرو دارای یک موتور محرک برقی در محور عقب است که بدینترتیب باید آن را یک خودرو دیفرانسیلعقب RWD محسوب کرد. مزدا Ez6 دارای توان ۲۱۸ اسببخار معادل ۱۶۰ کیلووات و گشتاور ۳۲۰ نیوتونمتر است که برای آن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری معادل ۷.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر را فراهم میکند.
تکنولوژی باتریهای این خودرو از نوع لیتیوم-یون فسفات است که نسل جدید باتریهای خودروهای برقی و هیبریدی بهشمار میرود و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تنها معادل ۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
این سدان کلاس متوسط مزدا با طراحی خارقالعاده، چشمگیر و خیرهکننده خود، ظاهری همانند خودروهای کانسپت دارد و از سبک طراحی نسل جدید خودروهای مزدا بهخوبی استفاده کرده و پیروی میکند.
ظاهر جذاب با خطوط تیز و گوهای، باله متحرک روی درِ صندوقعقب و جلوپنجره بیرون زده به Ez6 ظاهری پویا و تنومند بخشیده است. در داخل کابین نیز ترکیببندی جیر و چرم ظاهر اسپرت و لوکسی به آن داده است. همچنین فاصله محوری زیاد در کنار طول ۴۹۲۱ میلیمتری خودرو، فضای پای عالی برای سرنشینان فراهم آورده است.
از امکانات رفاهی و ایمنی مزدا Ez6 میتوان بهترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، ایربگ مرکزی جلو، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگهای جانبی و پردهای، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و کنترل خودرو در سربالایی و سراشیبی، سیستم صوتی حرفهای با ۱۴ بلندگو، تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه، صفحهنمایشگر مرکزی ۱۴.۶ اینچی، نمایشگر هدآپ، رادارهای رانندگی بین خطوط، خروج از خط، هشدار برخورد از جلو و عقب، رادارهای فراصوتی، نقطهکور، کنترل خودرو از راه دور با اپلیکیشن، حافظه آینههای جانبی، سقف پانوراما، دستیار صوتی، گرمکن و سردکن صندلیها، تشخیص فرمانهای حرکتی راننده، نورپردازی داخل کابین، شیشههای جانبی بدون فریم، دستگیرههای مخفی و غیره اشاره کرد .