بی مسیر در مسیر؛ دوچرخهسواران و موتورسواران خراسان جنوبی در بلاتکلیفی
اقتصاد ایران: بیرجند-در حال حاضر نه پیست تمرین برای دوچرخهسواران جادهای در بیرجند وجود دارد، نه موتورسواران حرفهای خراسان جنوبی مکانی ایمن برای تمرین دارند.
خبرگزاری مهر، گروه استانها: در حالی که علاقهمندان به رشتههای سرعت و هیجان در خراسان جنوبی روزبهروز بیشتر میشوند، نبود زیرساختهای استاندارد، تمرین را برای آنان به تجربهای پرمخاطره تبدیل کرده است.
ورزشکارانی که افتخارآفریناند اما از حداقلها بیبهرهاند؛ نه پیست تمرین برای دوچرخهسواران جادهای در بیرجند وجود دارد، نه موتورسواران حرفهای خراسان جنوبی مکانی ایمن برای تمرین دارند.
گفتوگو با رؤسای هیئتهای دوچرخهسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی، واقعیتهای تلخی را از وضعیت فعلی این ورزشها در استان نمایان میکند.
سید علی طباطبایی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: من حدود ۱۰ سال رئیس هیت دوچرخه سواری بیرجند بودم و نزدیک یک سال است که رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی هستم.
نبود پیست دوچرخه سواری در بیرجند
رئیس هیت دوچرخه سواری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این مدت تقاضاهای زیادی برای بهبود وضعیت این رشته ورزشی داشتهام، گفت: یکی از درخواست این بوده که مکان مناسبی برای تمرین در اختیار ورزشکاران دوچرخه سوار به ویژه در شهر بیرجند داده شود.
طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر به علت نبود مکان مناسب برای تمرین ورزشکاران ما در جادههای خارج از شهر تمرین میکنند که با خطراتی همراه است.
وی با تأکید بر اینکه مکانهای مختلفی را پیشنهاد کردیم که برای تمرین مناسب سازی شود، افزود: از جمله مکانهای پیشنهادی ما بلوار دانشگاه بین میدان راه و ترابری و دانشگاه بوده است و همچنین در برحه ای بلوار پیامبر اعظم را برای تمرین پیشنهاد دادیم که یک لاین آن برای پیاده روی و یک لاین برای دوچرخه سواری باشد.
پیشنهادهایی که عملیاتی نشد
رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از دیگر مکانهای پیشنهادی برای تمرین تقاطع میدان سپیده تا ابتدای بند دره بوده است، گفت: همچنین بلوار نسیم در میدان کاجستان (البته بعد از آسفالت آن) را نیز پیشنهاد دادهایم که تاکنون هیچکدام اجرایی و عملیاتی نشد.
طباطبایی بیان کرد: گاه گفتند در این زمینه طرح داریم ولی اعتبار نداریم، زمانی زمین مد نظر برای اداره راه و شهرسازی است و به شهرداری مربوط نمیشود و....و در نهایت کار به امروز رسید که ورزش دوچرخه سواری جادهای ما بدون مکان مناسب برای تمرین است.
وی اظهارکرد: خانمهای دوچرخه سوار ما میتوانند در مجموعه ورزشی غدیر بعد از ظهر روزهای زوج در فضایی ایمن تمرین کنند ولی باید به این نکته اشاره کرد که مجموعه غدیر از شهر فاصله دارد و رفت و آمد مشکل است و ورزشکار ما باید دوچرخه خود را با وسیله دیگری به آنجا ببرد تا بتواند تمرین کند.
مشکل بیشتر در رشته دوچرخه سواری جادهای است
رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی بیان کرد: در رشته دوچرخه سواری تریال مشکل ما کمتر است و بیشتر در رشته دوچرخه سواری جادهای برای مکات تمرین مشکل داریم که امیدواریم این موضوع نیز با تدبیر حل شود.
طباطبایی یادآور شد: در شهرستانهای خراسان جنوبی خوشبختانه هیئتهای دوچرخه سواری فعال هستند که نشان از علاقه جوانان خراسان جنوبی به این رشته زیبا و جذاب دارد و موفقیتهای خوبی نیز در گذشته کسب کردهاند.
مهدی خواجوی رئیس هیئت موتوسواری و اتومبیل رانی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با مهر، اظهارکرد: مطالبه اصلی هیئت موتوسواری و اتومبیل رانی خراسان جنوبی بحث زیر ساخت و نبود پیست است.
وقتی تخلیه هیجانات به کف خیابان کشیده میشود
رئیس هیئت موتوسواری و اتومبیل رانی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه مرکز خراسان جنوبی پیست مناسب برای اتومبیل رانی و موتوسواری ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث میشود که تخلیه هیجانات جوانان در این زمینه به کف خیابان کشیده شود.
خواجوی گفت: در گذشته ما در امیرآباد در حد تمرین یک پیست داشتیم که به واسطه گسترش فضاهای مسکونی این پیست در محدوده مسکونی قرار گرفت و در نهایت نیز با لودر این پپست را صاف کردند که یک آسیب برای هیئت بود.
وی ادامه داد: در مجموعه ورزشی غدیر یک پروژه پیست چند منظوره اتومبیل رانی و موتوسواری از سال ۱۴۰۱ شروع شده است ولی هنوز تکمیل نشده است و پیمانکار نیز به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.
ماجرای پیست غدیر
رئیس هیئت موتوسواری و اتومبیل رانی خراسان جنوبی گفت: از آنجایی که این پروژه یک پروژه ملی بوده است به وزارتخانه نیز درباره فسخ قرارداد پیمانکار به واسطه عدم انجام تعهدات و وظایف نامه زدهایم ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدیم.
خواجوی با اشاره به اینکه بخش اتومبیل رانی این پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تأکید کرد: بخش مناسب برای موتور کراس را با کمکهای مردمی و.. تا ۷۰ درصد پیش بردهایم.
وی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که این پروژه مشکل مالی ندارد و اعتبار برای پیش برد پروژه در حساب است ولی پیمانکار کار را پیش نمیبرد که این موضوع یکی از مهمترین دغدغههای ما برای پیش برد ورزش موتوسواری و اتومبیل رانی است.
رئیس هیئت موتوسواری و اتومبیل رانی خراسان جنوبی گفت: ما به مسئولین گفتهایم اگر این پیست به اتمام برسد ما از نظر درآمدهای هیئت هیچ مشکلی نخواهیم داشت بلکه از محل درآمدهای همان پیست و بحث اسپانسر و.. میتوانیم کار را پیش ببریم و حتی به هیئتهای دیگر کمک کنیم.
خواجوی یادآور شد: خراسان جنوبی در بخش موتور کراس ورزشکاران بسیار قوی دارد و هر کجا در مسابقهای در این رشته شرکت کرده است باعث شده که سطح آن مسابقه بالا رود.
نبود زیرساختهای ورزشی مناسب در خراسان جنوبی، تنها یک دغدغه ورزشی نیست؛ این مسئله با امنیت، سلامت جسمی و انگیزه جوانان گره خورده است. حالا که عزم ورزشکاران و ظرفیتهای انسانی فراهم است، تنها با مدیریت منسجم و تصمیمگیری بهموقع میتوان این فرصتها را به سرمایههایی ماندگار برای استان تبدیل کرد.