عدم احراز اصالت قطعه دلیل توقیف ۶۷۰ خودرو در تهران
اقتصاد ایران: براساس اعلام مراجع قانونی، هر خودرویی که در ارکان اصلی آن تغییرات غیرمجاز و غیرقانونی اعمال شده باشد، امکان تعویض پلاک ندارد.
این تغییرات علاوهبر اینکه باعث مشکلات در احراز هویت خودرو میشوند، میتوانند ایمنی و استانداردهای فنی خودرو را نیز تحتتاثیر قرار دهند. برای مثال، تعویض شاسی بدون ثبت در سند، مالکیت خودرو را دچار ابهام میکند و مشکلات حقوقی و قانونی بهدنبال دارد. در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم.
مراحل قانونی تغییر ارکان خودرو کدام است؟
روز گذشته، معاون اجتماعی پلیس راهور پایتخت با تشریح ارکان وسیلهنقلیه و فرآیند قانونی اوراق کردن خودرو گفت: «هرگونه تغییر در قطعات اصلی خودرو شامل موتور، شاسی، اتاق و رنگ بدون دریافت مجوز رسمی از پلیس راهور، تخلف محسوب شده و ممکن است منجر بهجرم و حتی اوراق شدن وسیلهنقلیه شود.»
سرهنگ فیروز کشیر در پاسخ به این پرسش که آیا مالک مجاز به تغییر ارکان خودرو یا موتورسیکلت خود است؟ اظهار کرد: «ارکان خودرو براساس تعریف آییننامهای، شامل قسمتهای اساسی وسیلهنقلیه از جمله موتور، شاسی، اتاق و رنگ است که تغییر آنها موجب مغایرت در مشخصات فنی و هویتی وسیلهنقلیه میشود.»
وی ادامه داد: «اوراق کردن خودرو به معنای جداسازی قطعات اصلی و امحای شمارههای شناسایی همچون شاسی و موتور است که در این فرآیند، بدنه خودرو پرس شده و اسناد آن ابطال میشود و این اقدام تنها در شرایطی انجام میشود که خودرو غیرقابل بازسازی و فاقد استانداردهای فنی باشد.»
سرهنگ کشیر تاکید کرد: «تغییر ارکان خودرو بدون طی مراحل قانونی و بدون دریافت مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی، طبق ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و متخلف علاوهبر جریمه، در صورت احراز فساد، مشمول برخورد قانونی و قضائی خواهد شد.»
وی ادامه داد: «مراحل قانونی تغییر ارکان شامل مراجعه مالک به مراکز شمارهگذاری پلیس راهور، ارائه اسناد هویتی (برگ سبز خودرو، کارت شناسایی، بیمهنامه، معاینهفنی و کارت ملی)، بازدید کارشناس تصادفات و تایید فنی، صدور معرفینامه به نمایندگی مجاز، انجام تغییر و ثبت مشخصات جدید در سند و کارت شناسایی خودرو است.»
معاون اجتماعی پلیس راهور پایتخت با اشاره به برخی تخلفات فنی از جمله افزایش غیرمجاز حجم موتور، نصب سیستمهای صوتی غیرمجاز و تغییر ارتفاع خودرو افزود: «چنین اقدامات مهیجی که اغلب توسط جوانان صورت میگیرد، نهتنها تخلف که در برخی موارد جرم تلقی میشود و پلیس بهصورت شبانهروزی و با استفاده از نیروهای نامحسوس در معابر نسبت به برخورد با این تخلفات اقدام میکند.»
وی همچنین با ذکر آماری از توقیف بیش از ۶۷۰ دستگاه خودرو به دلیل مغایرت در ارکان گفت: «پلیس راهور در برخورد با این موارد جدی است و حتی در صورت عدم احراز اصالت قطعه تعویضشده، وسیلهنقلیه بهمرحله اوراق خواهد رسید.»
سرهنگ کشیر از عموم مالکان وسایلنقلیه درخواست کرد پیش از هرگونه تغییر در ارکان خودرو، حتما از مسیر قانونی اقدام کرده تا از تبعات قضایی و اجتماعی این تخلف مصون بمانند.
ممنوعیت استفاده از چراغ زنون برای خودرو
چندی پیش، رئیسپلیس راهور فراجا نیز درپاسخ به پرسشی در مورد نور چراغ خودروها گفت: «نور چراغها باید تلفیقی از رنگ زرد و سفید باشد و چراغ فابریک خودروها از شرایط استاندارد برخوردار است. استفاده از چراغ با نور مطلقا سفید ممنوع است و باید از همان چراغهای استاندارد استفاده شود. البته رنگ چراغ ترمز باید قرمز باشد. همچنین استفاده از چراغ زنون برای خودروها مطلقا ممنوع است و اگر موردی مشاهده شود، ماموران پلیس نسبت به جریمه آن اقدام خواهند کرد.»
وی افزود: «چراغ زنون خطرآفرین است و میتواند برای دید دیگر رانندگان بهخصوص رانندگان مسیر مقابل خطر ایجاد کند.»
سردار سید تیمور حسینی با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر در ارکان خودرو غیرقانونی است، گفت: «در مورد خودروهای آفرودی هم لازم است که این خودروها نیز تابع قوانین باشند و بههیچعنوان تغییری در ساختار آنها ایجاد نشود. با تمامی خودروهایی که در ارکان اصلی همچون چرخ، چراغ، ارتفاع و مواردی از این دست تغییر ایجاد میکنند برخورد خواهد شد و مشمول جریمه میشوند. همچنین مالکان باید تغییرات ایجادشده را رفع کرده و خودرو را بهحالت اولیه و استاندارد دربیاورند.»
وی در خصوص کنارنویسی روی شیشه و بدنه خودروها نیز گفت: «نصب هرگونه نوشتار، استیکر، برچسب و ... روی شیشهها و بدنه خودرو ممنوعیت دارد و تنها استثنا برای خودروهایی است که مربوط به بخشهای تجاری و اقتصادی و یا امدادی هستند که آنها هم باید مجوز مربوطه را دریافت و ضوابط در مورد نصب برچسب را رعایت کنند.»
خودروهای آفرود اجازه تردد در معابر عمومی ندارند
سال گذشته، معاون عملیات پلیس راهور فراجا نیز اعلام کرد خودروهای آفرود با توجه به قوانین و مقررات فعلی راهنمایی و رانندگی، اجازه تردد در معابر عمومی ندارند. سردار محمدباقر سلیمی اظهار کرد: «خودروهای آفرودی که با تغییرات در ارکان اصلی وسایلنقلیه ساخته میشوند، صرفا برای استفاده در اماکن ورزشی و طبیعتگردی و تفریحی است.»
وی استفاده از این خودروها را در محیطهای خارج جادهای همچون کویر و اماکنی از این دست جایز دانست و افزود: «چنانچه این خودروها بخواهند در معابر عمومی جابهجا شوند باید به صورت محموله و روی کفی و یدک حمل شوند.»
معاون عملیات پلیس راهور فراجا درباره تردد برخی از این خودروها در معابر شهری اضافه کرد: «البته قانون و جریمه برای برخورد با دستکاری در ارکان اساسی خودرو وجود دارد و پلیس براساس مسئولیت خود با این خودروها برخورد میکند.»
سردار سلیمی با تاکید بر اینکه پلیس به هیچوجه با نشاط و تفریح بهخصوص برای جوانان مخالف نیست، افزود: «در حال حاضر هدف ما آن دسته از وسایلنقلیهای است که با عبور از خط قرمزهای پلیس و استانداردهای موجود، زمینه ناامنی را برای معابر عمومی و شهروندان ایجاد میکنند.»