شرایط نامساعد خودروهای پلاگین-هیبریدی
اقتصاد ایران: گزارش «جیدی پاور» ۲۰۲۵ نشان میدهد خودروهای پلاگین-هیبریدی با وجود ۲۳۷ مورد مشکل در ۱۰۰ دستگاه، برای نخستینبار از خودروهای الکتریکی با ۲۱۲ مورد مشکل شرایط بدتری داشتهاند. خودروهای پلاگین-هیبریدی از پیچیدهترین خودروهای بازار هستند و متاسفانه، این پیچیدگی بهمشکلات بیشتری منجر میشود.
روی کاغذ، این خودروها پلی ایدهآل بهسوی آیندهای الکتریکی هستند؛ مالکان میتوانند هر زمان که بخواهند از سوخت بنزین استفاده کنند؛ درحالی که امکان پیمایش تمامالکتریکی هم وجود دارد. با این حال در عمل، خودروهای پلاگین-هیبریدی میتوانند ترکیبی از معایب هر دو جهان (بنزینی و الکتریکی) را داشته باشند.
مطالعه کیفیت اولیه ۲۰۲۵ جیدی پاور برای نخستینبار نشان داد خودروهای پلاگین-هیبریدی در مقایسه با مدلهای الکتریکی، مشکلات بیشتری به ازای هر ۱۰۰ دستگاه (PP۱۰۰) در ۹۰ روز اول مالکیت دارند. این معیار نشاندهنده تعداد مشکلات گزارششده برای هر خودرو است و امتیاز کمتر بهمعنای کیفیت بالاتر است.
این مطالعه از ژوئن ۲۰۲۴ تا می ۲۰۲۵ انجام شده است. برای نخستینبار، خودروهای پلاگین-هیبریدی با امتیاز ۲۳۷ بهطور متوسط مشکلات بیشتری نسبت به خودروهای الکتریکی با امتیاز ۲۱۲ در این بخش دارند. خوب برای طرفداران خودروهای الکتریکی اینکه کیفیت این خودروها در حال بهبود است، بهویژه بهدلیل پیشرفت ۶۲ امتیازی در کیفیت اولیه تسلا که تاثیر قابلتوجهی بر میانگین خودروهای الکتریکی داشته، بهواقع غنیمت است.
فرانک هانلی، مدیر ارشد بنچمارکینگ خودرو در جیدی پاور توضیح داد: «تسلا بخش عمده بازار خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد؛ بنابراین وقتی کیفیت آنها بهتر میشود، میانگین خودروهای الکتریکی نیز بهبود مییابد. همچنین خودروهای پلاگین-هیبریدی بهدلیل مشکلات مربوط به پیشرانه درونسوز و موتورهای الکتریکی دو برابر تحتتاثیر قرار میگیرند.»
بهگفته هانلی، پلاگین-هیبریدیها به دلیل ترکیب دو سیستم، مشکلات بیشتری نسبت به خودروهای صرفا بنزینی یا الکتریکی دارند. خودروهای پلاگین-هیبریدی در مقایسه با هیبریدیهای معمولی، باتری بزرگتری دارند و پیچیدگی شارژ را بهسیستم اضافه میکنند. این سیستم پیچیده همیشه هماهنگی لازم را ندارد و برای حداکثر کارایی، نیاز بهشارژ مداوم توسط مالک دارد.
هانلی از ذکر برندها یا مدلهای خاص پلاگین-هیبریدی که مشکلات بیشتری دارند، خودداری کرد؛ اما اشاره کرد که برندهایی مانند لکسوس، هیوندای و کیا که همگی گزینههای پلاگین-هیبریدی ارائه میدهند، در صدر لیستهای کیفیت قرار دارند. بااین حال، خبر خوب در مطالعه اخیر جیدی پاور این است که تعداد مشکلات گزارششده توسط مالکان در ۹۰ روز اول مالکیت نسبت بهسال گذشته کمی بهبود یافته است.
بیشتر شکایات بهجای مسائل مکانیکی، به سیستمهای نرمافزاری و سرگرمی مربوط میشود. جیدی پاور در بیانیهای اعلام کرد: «مالکان بهدلیل گنجاندن ویژگیهای ضروری مانند کنترلهای تهویه، بازکننده درب گاراژ و حتی قفل جعبهداشبورد در صفحهنمایشهای لمسی، مشکلات بیشتری را تجربه میکنند.»
مطالعه اخیر جیدی پاور نشان میدهد خودروهای پلاگین-هیبریدی، برخلاف تصور رایج، مشکلات بیشتری نسبت بهخودروهای تمامالکتریکی دارند. با ثبت ۲۳۷ مشکل بهازای هر ۱۰۰ دستگاه، این دسته از خودروها برای نخستینبار در جایگاه پایینتری نسبت به الکتریکیها با ۲۱۲ مورد مشکل قرار گرفتهاند. این یافتهها حاکی از آن است که پیچیدگی سیستم دوگانه پلاگینهیبریدها-شامل پیشرانه درونسوز و موتور الکتریکی-عامل اصلی افزایش خطاهاست. درحالی که چنین خودروهایی در تئوری پلی میان آینده الکتریکی و انعطاف سوختی تلقی میشوند، در عمل اغلب ترکیبی از ضعفهای هر دو نوع پیشرانه را ارائه میدهند.
با وجود چالشها، برندهایی نظیر تسلا با بهبود امتیاز کیفی خود، نقش موثری در ارتقای میانگین کیفیت خودروهای الکتریکی ایفا کردهاند. همچنین، اکثر شکایات گزارششده بهمسائل نرمافزاری و سیستمهای سرگرمی مربوط بوده است که نشان از تمرکز بیشتر روی فناوریهای دیجیتال دارد. این گزارش نهتنها ابعاد فنی خودروهای پلاگین-هیبریدی را بهچالش میکشد، بلکه بر ضرورت بازنگری در طراحی و مهندسی آنها برای تضمین کیفیت تاکید میکند.