۳۰ درصد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در قبضه قاچاقچیان
اقتصاد ایران: عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارزش بازار محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی به کشور حدود ۲.۱ میلیارد دلار است، گفت: در دو سال گذشته شاهد قاچاق حدود ۳۰ درصدی در این حوزه بودهایم.
به گزارش خبرنگار مهر، نیما الهی، عضو اتاق بازرگانی ایران امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت صنعت محصولات بهداشتی و آرایشی کشور اظهار کرد: در دو سال گذشته شاهد قاچاق حدود ۳۰ درصدی در این حوزه بودهایم. بر اساس آمارها، ارزش بازار محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی به کشور حدود ۲.۱ میلیارد دلار است، در حالی که میزان صادرات این محصولات تنها به ۲۰۰ میلیون دلار میرسد.
وی افزود: عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه، یکی از دلایل اصلی ایجاد فضای مناسب برای قاچاق این محصولات شده است.
الهی با بیان اینکه میزان تولید رسمی محصولات بهداشتی و آرایشی در کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است، گفت: در صورت احتساب تولیدات غیررسمی و زیرزمینی، این رقم به حدود ۷۰۰ میلیون دلار افزایش مییابد.
او تأکید کرد: حمایت از تولید داخلی، تقویت زنجیره ارزش، جلوگیری از تعطیلی کارخانهها، توسعه بازارهای صادراتی و تقویت حضور در بازارهای جهانی از جمله اولویتهای حیاتی برای رونق این صنعت به شمار میرود.
الهی در ادامه با اشاره به برخی برآوردهای جهانی گفت: ارزش کل بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۵۰ میلیارد دلار پیشبینی شده که سهم منطقه آسیا از این بازار حدود ۴۵ درصد خواهد بود. این در حالی است که صادرات ایران در این حوزه تنها ۴۶ میلیون دلار بوده و میزان فروش آنلاین نیز به حدود ۱۷.۵ میلیون دلار میرسد.
در ادامه این نشست، فرشید فرزانگان عضو اتاق بازرگانی گفت: بیش از ۴۵ درصد محصولات آرایشی تولید شده در جهان در منطقه خاورمیانه مصرف میشود.
فرزانگان همچنین افزود: محصولات آرایشی تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است. هماکنون صادرات این محصولات به آسیای میانه و کشورهای آفریقایی انجام میشود.
وی ادامه داد: مطالعات صورتگرفته توسط مؤسسات تحقیقاتی داخلی نشان میدهد که ایرانیان سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار صرف خرید محصولات آرایشی و بهداشتی میکنند. علاقهمندی به روندهای روز پزشکی زیبایی، مراقبت از پوست و نوآوری در صنعت زیبایی، بهویژه در میان نسل جوان، بهطور فزایندهای در حال افزایش است.
فرزانگان یادآور شد: مصرف لوازم آرایشی تولید داخل در کشور سالانه بیش از ۲.۱ میلیارد دلار برآورد میشود. طبق آمارهای جهانی، ارزش بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۶۴۰ میلیارد دلار رسیده و پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۲۸ از مرز ۸۰۰ میلیارد دلار عبور کند. در این میان، منطقه خاورمیانه بهعنوان یکی از بازارهای نوظهور و پررونق شناخته میشود و ایران، با داشتن یکی از بزرگترین جمعیتهای مصرفکننده در منطقه، سهمی قابل توجه در این بازار دارد.