آینده نامعلوم در فرمول یک؛ بازار نقلوانتقالات ۲۰۲۵ داغتر از همیشه
اقتصاد ایران: با وجود تصور عمومی مبنی بر آرامش بازار نقلوانتقالات تا پیش از ورود قوانین جدید در سال ۲۰۲۶، تابستان ۲۰۲۵ به یکی از داغترین دورههای اخیر فرمول یک تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از تغییرات گسترده و غیرمنتظره در ترکیب تیمها پیش از آغاز فصل جاری، بسیاری تصور میکردند که تا سال 2026 زمانی که قوانین جدید وارد عمل میشوند، دیگر خبری هیجانانگیز از دنیای فرمول یک نخواهد شنید. انتظاری که بیهوده هم نبود؛ تیمها ترجیح میدادند تا حد امکان ترکیبهای خود را حفظ کرده و برای دوران پس از تحول قانونگذاری برنامهریزی کنند، اما حالا که در میانه ماه جولای هستیم، باید گفت شرایط به طرز غافلگیرکنندهای متفاوت پیش رفته است. برخلاف پیشبینیها، هنوز صندلیهای خالی بسیاری در تیمهای مختلف باقی مانده و آینده بسیاری از رانندگان سرنوشتساز همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.
ترکیب تیم مرسدس هنوز به طور رسمی اعلام نشده و سرنوشت هر دو راننده تیم ردبول نیز کاملاً نامشخص است. در این شرایط بهترین کار آن است که نگاه دقیقی به مهمترین دسیسهها و احتمالات بازار نقلوانتقالات داشته باشیم.
سوالی که همه چیز را تحتالشعاع قرار داده است
بیتردید مهمترین پرسش بازار نقلوانتقالات امسال، آینده مکس فرستاپن است: آیا او در ردبول خواهد ماند یا راهی مرسدس میشود؟ با اینکه از نظر رسمی، قرارداد مکس با ردبول همچنان پابرجاست، اما بندی در این توافقنامه وجود دارد که اجازه فسخ یکجانبه را تحت شرایط خاصی فراهم میکند. همین موضوع باعث شده تا گمانهزنیها درباره پیوستن او به مرسدس هر روز شدت بیشتری بگیرد.
گرچه برخی منابع نزدیک به تیم معتقدند تنها در صورتی این بند فعال میشود که ردبول تا تعطیلات تابستانی نتواند جزو سه تیم برتر جدول باشد. شرایطی که فعلاً به ضرر مرسدس است، چراکه فرستاپن با 18 امتیاز برتری نسبت به جورج راسل در موقعیت بهتری قرار دارد، اما همه میدانند در دنیای فرمول یک، قراردادها همیشه به راحتی فسخ میشوند، به ویژه اگر پای رقمهایی چون 100 میلیون دلار در میان باشد.
با توجه به وضعیت فعلی، انتظار میرود که نهایتاً تا اواخر ماه اوت تصمیم نهایی درباره سرنوشت فرستاپن گرفته شود.
اگر مکس برود، چه کسی قربانی میشود، راسل یا آنتونلی؟
در صورتی که انتقال مکس به مرسدس نهایی شود، ترکیب فعلی این تیم قطعاً دستخوش تغییر خواهد شد. دو گزینه روی میز هستند: یا جورج راسل که از فصلهای گذشته همتیمی همیلتون بود کنار گذاشته میشود، یا آندرهآ کیمی آنتونلی، استعداد جوان و آیندهدار مرسدس فرصت حضور در فصل اول خود را از دست میدهد.
کنار گذاشتن راسل بیانصافانه خواهد بود و نادیده گرفتن آنتونلی نیز احمقانه. با این حال، تحلیلگران احتمال میدهند در صورت آمدن مکس، این راسل باشد که باید تیم را ترک کند. در آن صورت، مقصد احتمالی او، شاید ردبول باشد. البته اگر آنها بخواهند جای خالی را به یک راننده باتجربه بسپارند.
برای آنتونلی اما شرایط سختتر است. به جز احتمال انتقال قرضی به تیمی چون آلپاین، گزینهای واقعبینانه برای حفظ جایگاه او در فصل آینده وجود ندارد و این میتواند ضربهای برای آیندهی حرفهای این استعداد جوان ایتالیایی باشد.
معمای پیچیده ردبول: مکس بماند یا برود، مسئله این است
در اردوی ردبول هم همه چیز به تصمیم نهایی مکس وابسته است. در صورتی که قهرمان چهار دوره جهان تصمیم به ماندن بگیرد، ترکیب تیم با کمی دستکاری حفظ خواهد شد. اما اگر برود، مدیران تیم باید فوراً وارد عمل شده و جانشینی در خور برای او بیابند. شاید جورج راسل که در این صورت خود یک معامله دوطرفه خواهد بود.
همتیمی آینده مکس یا راسل در ردبول نیز هنوز مشخص نیست. لاوسون و تسونودا پیشتر فرصتهایی در تیم دوم ردبول (ریسینگ بولز) داشتهاند، اما نتوانستهاند در قامت راننده اصلی ظاهر شوند. در همین حال، استعدادهای جوانتر مثل اولیور هاجر یا آروید لیندبلاد هنوز تجربه کافی برای نشستن پشت فرمان یک خودروی درجه یک فرمول یک را ندارند. تنها امید این است که با ورود قوانین 2026 رانندگی با خودروهای جدید آنقدر سادهتر شود که افراد کمتجربه نیز بتوانند سریعتر تطبیق یابند.
ریسینگ بولز؛ آینده مبهم تیم دوم ردبول
تیم ریسینگ بولز که به عنوان پایگاه پرورش استعدادهای ردبول شناخته میشود، خود نیز در مرحله گذار قرار دارد. بیشتر تحلیلگران بر این باورند که لیندبلاد شانس زیادی برای تصاحب یکی از صندلیهای این تیم دارد. هرچند حضور مجدد او در فرمول 2 نیز غیرضروری به نظر نمیرسد.
اما وضعیت برای تسونودا مبهمتر از همیشه است. گزارشها نشان میدهند که او احتمالاً فصل آینده جایی در برنامههای ردبول نخواهد داشت. در چنین شرایطی، ترکیب نهایی تیم دوم ممکن است به این صورت درآید: یکی از لاوسون یا هاجر به تیم اصلی ارتقا یابد و دیگری کنار لیندبلاد در ریسینگ بولز باقی بماند. تصمیم نهایی احتمالاً به نظر و راهبرد لوران مکیس، مدیر جدید ردبول بستگی دارد.
آلپاین و معمای کولاپینتو
در تیم آلپاین نیز وضعیت ثابتی وجود ندارد. فرانکو کولاپینتو، راننده جوان آرژانتینی نتوانسته عملکردی بالاتر از جک دوهان ارائه دهد. با اینکه حمایت مالی قدرتمند اسپانسرهای آمریکای جنوبی پشت اوست، آیندهاش در هالهای از تردید قرار دارد.
فلاویو بریاتوره، مشاور با نفوذ آلپاین گزینههای متعددی روی میز دارد: والتری بوتاس، مایک شوماخر و پاول آرون از جمله نامهایی هستند که مطرح شدهاند. از بین اینها، بوتاس گزینهای مطمئنتر و با تجربهتر است، اما مسئله اصلی طول قرارداد است. آیا آلپاین حاضر خواهد شد قراردادی چند ساله به این فنلاندی بدهد؟ اگر نه، ممکن است بوتاس راه خود را به سمت تیم آمریکایی کادیلاک کج کند.
کادیلاک؛ تیمی تازهوارد با گزینههایی پررمز و راز
تیم نوپای کادیلاک هنوز هیچ تصمیمی درباره ترکیب رانندگان خود نگرفته، اما اخیراً شایعات پیرامون توافق نزدیک با سرجیو پرس بسیار بالا گرفته است. بوتاس هم یکی از گزینههای جذاب برای آنهاست، اما منابع نزدیک به تیم از احتمال اتخاذ استراتژی «یک باتجربه + یک جوان» سخن میگویند که در این صورت، شوماخر، ژو گوانیو یا دروگوویچ شانسهای قابل توجهی خواهند داشت.
در این میان، کولتون هرتا بار دیگر از دور رقابتها کنار مانده است. این استعداد آمریکایی نه تنها هنوز موفق به دریافت مجوز سوپرلایسنس نشده، بلکه تجربه اندک او در سطوح بالای موتوراسپورت مانعی جدی برای ورودش به فرمول یک محسوب میشود.
انتهای پیام/