تکمیل پروژههای ناتمام مدارس استثنایی کردستان؛ رویایی در انتظار تحقق
اقتصاد ایران: سنندج- پروژههای ناتمام آموزشی، ورزشی و کارگاهی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در کردستان، با گذشت سالها و پیشرفت فیزیکی بالا، همچنان به دلیل کمبود اعتبارات متوقف ماندهاند.
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها: در گوشه و کنار کردستان، پروژههایی حیاتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، سالهاست که در پیچوخم کمبود اعتبارات گرفتار شدهاند.
این پروژههای آموزشی، ورزشی و کارگاهی که هر یک میتوانند جرقهای از امید و فرصتی برای رشد شکوفایی استعدادهای نهفته این عزیزان باشند، با وجود پیشرفت فیزیکی بالا، همچنان نیمهکاره رها شده و رؤیای تحقق عدالت آموزشی را به تعویق انداختهاند.
این وضعیت نه تنها بار سنگینی بر دوش خانوادهها میگذارد، بلکه مسیر شکوفایی و بالندگی قشری از جامعه را که نیازمند توجه و حمایت ویژه هستند، مسدود کرده است.
سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان صبح چهارشنبه در بازدید از پروژههای زمین مدرسه اتیسم، سالن ورزشی چندمنظوره مدرسه پارسا، و کارگاه مهارتی هنرستان پسرانه نوآوران در سنندج، با بیان اینکه پروژههای ناتمام آموزشی، ورزشی و کارگاهی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در کردستان، با گذشت سالها و پیشرفت فیزیکی بالا، همچنان به دلیل کمبود اعتبارات متوقف ماندهاند، خواستار حمایت همهجانبه نهادهای مرتبط و خیرین برای تکمیل این پروژهها شد.
اقبال خانی اظهار کرد: این پروژهها با وجود پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی، به دلیل مشکلات اعتباری، از سالها پیش نیمهتمام رها شدهاند.
«مدرسه اتیسم» نیاز مبرم برای دانشآموزان با اختلالات خاص
خانی با اشاره به آمار رو به افزایش اختلال اتیسم در استان، بر ضرورت ساخت مدرسه تخصصی اتیسم تأکید کرد.
وی توضیح داد: کلنگزنی این مدرسه در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ متر مربع در بهمن ۱۴۰۱ انجام شده است و این پروژه که در دولت چهاردهم با هدف ارتقای کیفیت آموزشی آغاز شد، در حال حاضر پس از صدور سند توسط اداره راه و شهرسازی، در مرحله مطالعات ژئوتکنیک و انتخاب پیمانکار برای آمادهسازی زمین قرار دارد.
سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان ابراز امیدواری کرد: با توجه به تأکید مدیرکل آموزش و پرورش، روند تکمیل این پروژه تسریع یابد.
وی خاطرنشان کرد: این مدرسه نقش مهمی در کاهش بار احساسی، عاطفی و اقتصادی خانوادههای دانشآموزان اتیسم خواهد داشت.
سالن ورزشی مدرسه پارسا گامی برای توسعه زیرساختهای ورزشی
خانی همچنین به سالن ورزشی چندمنظوره مدرسه پارسا سنندج اشاره کرد که ساخت آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، نیازمند مشارکت نهادهای مختلف برای بهرهبرداری است.
وی تأکید کرد: توسعه زیرساختها و تجهیزات ورزشی استاندارد در مدارس استثنایی، به ارتقای کیفیت آموزشی و توانبخشی دانشآموزان کمک کرده و آنان را به جایگاهی درخور استعدادهایشان میرساند.
کارگاه مهارتی هنرستان نوآوران گامی به سوی عدالت آموزشی
سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه به سالن چندمنظوره مهارتی و کارگاه گل و گیاه هنرستان پسرانه نوآوران سنندج اشاره کرد و گفت: این پروژه که کلنگ آن در آذر ۱۳۹۹ به زمین خورد، نیز اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در انتظار تخصیص اعتبار استانی و حمایت مسئولان است.
خانی یادآور شد: با بهرهبرداری از این پروژه، دانشآموزان هنرستان از محیط کارگاهی فرسوده ساختمان قدیمی مدرسه بینیاز شده و فرصتهای برابر آموزشی برای آنان فراهم خواهد شد.
وی افزود: دانشآموزان این هنرستان با شرکت در نمایشگاهها و کارگاههای خوداتکایی، موفق به کسب عناوین ارزشمندی شدهاند، اما چالش فضای آموزشی از مهمترین دغدغههای این حوزه است.
خانی در پایان از تمامی ارگانهای مرتبط و خیرین مدرسهساز خواست تا با هدایت کمکهای خود به سمت مدارس استثنایی، در تکمیل و بهرهبرداری از این پروژهها یاریرسان باشند.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با مساعدت مسئولان ذیربط، پروژههای ناتمام تا اول مهرماه جاری افتتاح و به بهرهبرداری برسند تا رؤیای دانشآموزان با نیازهای ویژه کردستان به حقیقت بپیوندد.
باتوجه به نیاز مبرم دانشآموزان با نیازهای ویژه به فضاهای آموزشی، ورزشی و کارگاهی مناسب، تکمیل این پروژهها از اهمیت ویژهای برخوردار است و همکاری تمامی ارگانهای مرتبط و خیرین مدرسهساز، در کمک به مدارس استثنایی میتواند گامی بزرگ در راستای تحقق رؤیای این دانشآموزان باشد.
امید است با مساعدت و همکاری مسئولان و دستاندرکاران، این پروژههای نیمهتمام تا اول مهرماه جاری به بهرهبرداری برسند و شاهد لبخند رضایت بر لبان دانشآموزان و خانوادههایشان باشیم؛ چرا که هر خشت که بر این پروژهها نهاده شود، آیندهای روشنتر برای این فرزندان ایرانزمین رقم خواهد زد.