برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد برای ارتقای کارایی اجرایی بودجه
اقتصاد ایران: برنامه ارتقای اجرای بودجه با سه هدف کلیدی کنترل بدهیهای دولت، بهبود هماهنگی بیندستگاهی و بهینهسازی مدیریت نقدینگی، طراحی شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در راستای بهبود مدیریت بودجه و افزایش کارایی اجرایی، برنامههایی را با محوریت حفظ پایداری بدهیهای دولت، مدیریت نقدینگی و هماهنگی بیندستگاهی ارائه کرده است. این برنامهها با تأکید بر کنترل مسیرهای ایجاد بدهی و کاهش چالشهای نظام مالی طراحی شدهاند.
برنامه ارتقای اجرای بودجه با سه هدف کلیدی طراحی شده است: کنترل بدهیهای دولت، بهبود هماهنگی بیندستگاهی و بهینهسازی مدیریت نقدینگی. در بخش اول، تمرکز بر اصلاح ساختار بدهیهای موجود، توسعه بازار اوراق با درآمد ثابت و برنامهریزی دقیق برای انتشار اوراق جدید است تا فشار بر نظام بانکی کاهش یابد. در گام دوم، ایجاد کارگروه ویژه متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، هماهنگی لازم برای مدیریت یکپارچه بدهیها را فراهم میکند. بخش پایانی نیز به مدیریت هوشمند نقدینگی از طریق مکانیزمهای نوین مالی و ایجاد سامانه پرداخت یکپارچه اختصاص دارد تا منابع بودجه با کارایی بیشتری هزینه شود.
این برنامه با تلفیق راهکارهای کوتاهمدت و بلندمدت، درصدد ایجاد تحولی ساختاری در نظام بودجهریزی کشور است. از یک سو با کنترل بدهیها و شفافسازی فرآیند استقراض، ثبات مالی را تقویت میکند و از سوی دیگر با دیجیتالیسازی پرداختها و نظارت دقیق بر جریان نقدینگی، از هدررفت منابع جلوگیری مینماید. اجرای موفق این طرح نهتنها چالشهای فعلی بودجه را کاهش میدهد، بلکه زیرساختی مستحکم برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی پایدار فراهم خواهد کرد
محورهای اصلی برنامه
بر اساس این طرح، سه دسته برنامه راهبردی در نظر گرفته شده است:
الف) مدیریت بدهیهای دولت و توسعه بازارهای بدهی
1. اصلاح ساختار و بازپرداخت بدهیهای فعلی دولت و شرکتهای دولتی با هدف محدود کردن ایجاد بدهیهای غیراوراقی مطابق قانون برنامه هفتم توسعه.
2. توسعه بازار بدهی برای کاهش هزینه تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق و افزایش تنوع اوراق مالی اسلامی.
3. تدوین برنامه سالانه استقراض دولت و اعلام زمانبندی انتشار اوراق بدهی جهت کمک به برنامهریزی بانکها و سرمایهگذاران.
4. اولویتدهی به تصویب و اجرای لایحه مدیریت بدهیهای عمومی دولت.
ب) هماهنگی نهادی و برنامهریزی بیندستگاهی
5. تشکیل کارگروه هماهنگی بیندستگاهی متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، و سازمان برنامه و بودجه برای هماهنگی در انتشار منظم اوراق.
ج) مدیریت نقدینگی دولت و کارآمدسازی منابع خزانه
6. مدیریت نقدینگی خزانه و هماهنگی دریافتیها و پرداختهای دولت با ابزارهایی مانند انتشار اوراق کوتاهمدت.
7. ساماندهی حساب واحد خزانه و تکمیل پروژه پرداخت به ذینفعان نهایی در دستگاههای اجرایی به منظور بهینهسازی استفاده از منابع شرکتهای دولتی.
انتهای پیام/
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه