تعهد خودروسازان بزرگ چین برای پرداخت بدهی ها در ۶۰ روز
اقتصاد ایران: عصر خودرو- چندین خودروساز بزرگ چینی از جمله BYD ، GAC ، FAW ، Dongfeng ، Seres، Geely ، Changan ، Xpeng، GWM و Xiaomi متعهد شدهاند که پول تامین کنندگان خود را به شکل استاندارد در حداکثر ۶۰ روز پرداخت کنند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این بیانه ها بعد از اجرای آیین نامه تضمین پرداخت به موقع به شرکت های کوچک و متوسط یا SME Payment Regulation منتشر شد که از اول ژوئن 2025 باید اجرا شود.
این اقدام یک تغییر اساسی در روند های خرید در صنعت خودروسازی چین است. قبلا متوسط دوره پرداخت در شرکت هایی مثل BYD و Geely حدود 127 روز بود، درحالی که این عدد برای شرکت هایی مثل SAIC Motor ، Great Wall Motor ، Seres و Li Auto به حدود 160 روز میرسید. در مورد برند Nio هم گزارش شده که پرداخت ها تا 195 روز تاخیر انجام میشده و Changan حتی بیشتر از 200 روز زمان پرداخت داشته است.
کمپانی Xpeng هم به عنوان اولین استارتآپ خودرو که به تازگی وارد بازار خودرو های برقی شده، در همان روز تایید کرد که با مقررات جدید هماهنگ شده است.
این شرکت ها اعلام کردهاند که هدف از کوتاه شدن دوره پرداخت، بهبود گردش مالی تامین کنندگان قطعات و خدمات، مخصوصا شرکت های کوچک و متوسط است. این بیانیه ها همچنین نشانه تبعیت گسترده کمپانی ها از فشار های نظارتی جدید است.
بخش های مهم دولتی چین مثل وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، کمیسیون نظارت بر دارایی های دولتی و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، اخیرا نظارت خود بر صنعت خودروسازی را مخصوصا در زمینه سیاست گذاری قیمت ها و روابط با تامین کنندگان قطعات و خدمات تشدید کردهاند.
طبق آیین نامه پرداخت به شرکت های کوچک و متوسط، همه سازمان های دولتی، نهاد ها و شرکت های بزرگ باید حداکثر ظرف 30 روز بعد از تحویل کالا یا خدمات به SME ها پرداخت داشته باشند، مگر اینکه در قرارداد آنها بازه زمانی خاص تا سقف 60 روز تعیین شده باشد.
کلمه SME مخفف عبارت Small and Medium-sized Enterprises است و به شرکت های تامین کننده قطعات و خدمات گفته میشود که از نظر تعداد پرسنل و درآمد از شرکت های بزرگ در جایگاه پایینتری قرار میگیرند.
این مقررات لازمالاجرا با هدف کاهش فشار های نقدینگی بر روی تامین کنندگان کوچک و حذف چرخه های پرداخت طولانی وضع شدهاند. همچنین این قانون استفاده از ابزار هایی مثل اسناد تجاری یا سایر روش های غیرنقدی که باعث تاخیر در انتقال واقعی پول میشوند را برای پرداخت به SME ها ممنوع میکند.
ناظران صنعت خودرو چین اعتقاد دارند که با اجرایی شدن این مقررات، دوره پرداخت 60 روزه دیگر فقط یه گزینه نیست بلکه تبدیل به استاندارد پایه برای فعالیت در صنعت خودرو شده است.