معاون وزیر صمت: امکان ورود دوباره خودرو به بورس کالا وجود ندارد
اقتصاد ایران: دستاورد قانونمداری در قیمتگذاری خودرو؛ تامین منافع تولیدکننده و مصرفکننده و افزایش ثبات بازار
روز گذشته بیستودومین نمایشگاه بینالمللی خودرو شیراز آغاز بهکار کرد. در این نمایشگاه تازهترین دستاوردهای صنعتخودرو کشور در معرض دید عموم قرار میگیرد. این رویداد با تاکید ویژه بر اهمیت صنایع بزرگ در رشد اقتصادی، ضرورت اجرای برنامههای توسعهای منسجم، حرکت بهسوی رقابتپذیری و حمایت همزمان از مصرفکننده و تولیدکننده در جریان است.
قیمتگذاری خودرو طبق قانون پیشمیرود
سیدحامد عاملی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه خودرو شیراز حاضر بود، در گفتوگوی اختصاصی با «دنیای خودرو» با اشاره به موضوع قیمتگذاری خودرو بیان کرد: «قیمتگذاری، قانونی دارد که این قانون مسیر حرکت را بهروشنی مشخص کرده است. اگر ما بخواهیم از این مسیر قانونی خارج شویم و با ایجاد حاشیه مسائل را به راههای غیرقانونی ببریم، این موضوع نه به نفع خودروسازان و نه به نفع کشور و مصلحت مردم است.»
وی در ادامه افزود: «مسیر قانونی مشخص شده است و وظیفه ما نیز حمایت همزمان از تولید و حقوق مصرفکننده است. درخواست من این است که همه عزیزان کمک کنند تا در فضایی آرام و بر اساس آنچه قانون مشخص کرده، بهنتیجه مطلوب برسیم.»
عاملی همچنین درباره نگرانیهای مرتبط با قطعی برق و کمبود انرژی و تاثیر آن بر صنعتخودرو اظهار داشت: «این موضع که وضعیت قطع برق و کمبود انرژی بهکجا خواهد رسید، نیازمند بررسی و پیگیری در دستگاههای ذیربط است.»
وی درباره موضوع ورود خودرو بهبورس کالا نیز به «دنیایخودرو» گفت: «در پاسخ به این سوال که آیا خودرو بالاخره وارد بورس میشود یا نه؟ بار دیگر تاکید میکنم که قانون تکلیف را مشخص کرده است و بر اساس شرایط فعلی، نه مرجع قانونی و نه مجموعه وزارتخانه با این موضوع موافق نیستند.»
معاون وزیر صمت گفت: «مجددا تاکید میکنم که تکیه بر قانون و عمل به آن، بهترین راه برای تامین منافع تولیدکننده و مصرفکننده است.»
سند خودرو در انتظار حمایت ٢٩ نهاد ناظر
سیدحامد عاملی همچنین در بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی خودرو شیراز ضمن تاکید ویژه بر نقش صنعتخودرو در اقتصاد کشور اظهار داشت: «وقتی درباره اهمیت صنعتخودرو صحبت میشود و بخواهیم بهرشد اقتصادی 8 درصدی که اقتصادمان به آن نیازمند است برسیم، باید برنامههای توسعهای جدی را در این حوزه دنبال کنیم؛ چراکه این صنعت، ستون فقرات رشد اقتصادی است.»
وی با بیان اینکه بدون صنعت خودرو، رسیدن به رشد اقتصادی هدفگذاریشده امکانپذیر نیست، افزود: «صراحتا میگویم بدون توجه به صنعت خودرو، دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی تحقق نخواهد یافت. تنها در سال گذشته، با تمام شرایط و محدودیتهایی که داشتیم، توانستیم میزان تولیدی معادل ۱۰ درصد GDP کشور را در حوزه خودرو محقق کنیم.»
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه جایگاه صنعتخودرو فراتر از یک صنعت معمولی است و نقش آن در تحقق رشد اقتصادی کشور غیرقابل انکار است، تصریح کرد: «با این حال، مسالهای که از خود صنعت مهمتر است، تدوین و اجرای یک برنامه جامع برای توسعه آن است؛ چراکه بدون برنامهریزی و نگاه راهبردی، هیچ موفقیتی در این عرصه بهدست نخواهد آمد.»
عاملی همچنین با اشاره بهضرورت ترسیم چشماندازی روشن برای آینده این صنعت متذکر شد: «برای پیشرفت واقعی در این حوزه، باید برنامههایی داشته باشیم که بتواند ما را به دو هدف اساسی برساند؛ نخست ارتقای رقابتپذیری تولید و دوم ایجاد بازار رقابتی. این مسیر باعث میشود بتوانیم به خواستهها و انتظارات مردم از این صنعت پاسخ شایستهای بدهیم و رضایت عمومی را حاصل کنیم.»
وی ادامه داد: «صنعتخودرو نیازمند تولید و بازار رقابتی است؛ بههمین منظور ما تدوین یک برنامه پنجساله را در دستور کار قرار دادهایم. بخش مهمی از این برنامه، ارتقای نظام کیفیت، ارتقای فناوریهای مرتبط و بهبود سبد سود برای فعالان صنعتخودرو است تا بتوانیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.»
معاون وزیر صمت ابراز امیدواری کرد: «انشاءالله امسال با اقداماتی که در حوزه سیاستهای توسعهای کشور و صنعت خودرو آغاز شده، بتوانیم این برنامه را بهمرحله اجرا درآوریم و شاهد پیشرفت محسوس در این حوزه باشیم.»
وی با اشاره بهچالشهای مدیریتی موجود اظهار داشت: «امروز ۲۹ دستگاه مختلف درباره صنعتخودرو تصمیمگیری میکنند و این نابسامانی، بهزیان کشور و مردم است. باید برای صیانت از حقوق مردم و بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای این صنعت، هماهنگی و همصدایی ملی در اجرای برنامه پنجساله صنعتخودرو ایجاد شود. امیدواریم با نظم و هماهنگی دولت، این موضوع بهسرانجام برسد.»
عاملی با تاکید بر اهمیت این صنعت در سرنوشت اقتصادی کشور تاکید کرد: «سال گذشته بیش از یکمیلیون و ۳۲۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و امسال نیز برنامه تولید یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار دارد. این نشان میدهد صنعتخودرو میتواند نقش مهمی در آینده اقتصادی کشور ایفا کند؛ بهشرط آنکه با برنامه و هماهنگی لازم، مسیر توسعه آن را هموار کنیم.»
معاون وزیر صمت در خصوص برنامههای سال جاری تصریح کرد: «برای امسال امیدواریم که با همکاری و همراهی عزیزان در بخشهای مختلف بتوانیم اهداف تعیینشده در صنعتخودرو را محقق کنیم و بهرقم برنامهریزیشده برای تولید خودرو در کشور دست پیدا کنیم. بخش واردات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و برنامههای ویژهای برای آن تدوین کردهایم.»
عاملی با اشاره به رویکرد وزارت صمت در حوزه واردات افزود: «برای ما اصل، دستیابی بهیک بازار رقابتی است. همچنین انتقال فناوری از طریق واردات برای کشور اهمیت بالایی دارد؛ چراکه این روند میتواند باعث ارتقای فناوری و دانش درونزای صنعتخودرو شود. البته تمام سیاستهای ما بر این محور استوار است که واردات و سایر برنامههای اجرایی، هیچگونه مشکل یا آسیبی برای مردم و منافع کشور ایجاد نکند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «این برنامهها در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته و انشاءالله در روزهای آینده با جدیت و همکاری همه دستگاهها، شاهد اجرایی شدن آنها در کشور خواهیم بود.»
رونمایی و معرفی ٢ محصول جدید سایپا دیزل در شیراز
در ادامه این مراسم سیدحامد عاملی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بههمراه حسینعلی امیری، استاندار فارس از غرفه شرکتهای سایپا دیزل، گروه بهمن، ایرانخودرو و آرین موتور بازدید کردند. همچنین این مقام مسئول در وزارت صمت، در مراسم رونمایی از ٢ محصول جدید سایپا دیزل نیز حضور پیدا کرد.
هومن رجاییزاده، معاون مهندسی سایپادیزل درباره رونمایی از محصولات جدید این شرکت خودروسازی و با اشاره بهویژگیهای کشندههای جدید در گفتوگوی اختصاصی با «دنیای خودرو» بیان کرد: «کامیون جیایکس یکی از قویترین کشندههای ایران است که امروز رونمایی شد. این خودرو بهموتور کامینز ۱۴ لیتری با قدرت ۵۶۰ اسببخار و گشتاور ۲۶۵۰ نیوتنمتر مجهز شده و از گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک ZF بهره میبرد. این مدل، نسل ارتقاءیافته کشنده KX است که پیش از این توسط شرکت سایپادیزل در ایران عرضه شده بود.»
رجاییزاده با اشاره بهایجاد تغییرات عمده در این محصول توضیح داد: «موتور این کشنده نسبت بهگذشته ارتقا یافته و قدرت آن از ۵۲۰ اسببخار به ۵۶۰ اسببخار رسیده است. همچنین وزن خودرو نسبت بهمدل قبلی کاهش محسوسی داشته و حدود ۶۰۰ کیلوگرم سبکتر شده است.»
وی به ویژگیهای جدید و امکانات اضافهشده به این محصول اشاره کرد و گفت: «در این مدل جدید، آپشنهای قابل توجهی اضافه شده است که از جمله مهمترین آنها میتوان بهدوربین ۳۶۰ درجه و سیستم هشدار دهنده به راننده در هنگام خوابآلودگی اشاره کرد. همچنین این کشنده بهکولر درجا و استاندارد حمل کالای خطرناک نیز مجهز شده و بهاین ترتیب یکی از کاملترین کشندههای بازار خواهد بود.»
معاون مهندسی سایپادیزل درباره محصول دوم این شرکت نیز اظهار داشت: «محصول دوم ما کامیون باریKR6 در دو محور است که با موتور کامینز و قدرت ۳۰۰ اسببخار و گیربکس ۸ سرعته عرضه خواهد شد. ظرفیت ناخالص این خودرو ۲۶ تن است که از این مقدار، وزن خود خودرو حدود ۷ تن و ظرفیت حمل بار آن ۱۹ تن است. فاصله محوری این خودرو ۴ متر و ۸۰۰ میلیمتر است؛ بنابراین قابلیت آن را دارد که بارهایی تا طول ۷ متر و نیم را حمل کند.»
رجاییزاده درباره زمان عرضه این مدل گفت: «عرضه انبوه این مدل از انتهای سال جاری آغاز خواهد شد.»
وی با تشریح قابلیتهای ویژه KR6 افزود: «از ویژگیهای بارز این خودرو میتوان به هدفگذاری حمل کالای خطرناک از جمله مواد سوختنی مانند گازوئیل اشاره کرد. این خودرو دارای ۸۵ استاندارد ملی است و بخش محور عقب یا محور سوم آن بهگونهای طراحی شده که بهصورت بالابر یا بوگی عمل میکند؛ به این معنا که هنگام بارگیری، محور پایین آمده و در حالت بدون بار، محور عقب بالا میرود.»
در پایان رجاییزاده از حمایت مهندسان و متخصصان این حوزه قدردانی و خاطرنشان کرد: «از همه عزیزان و همکاران گرامی برای تحقق این دستاورد ارزشمند سپاسگزارم و امیدوارم با عرضه این محصولات جدید، بتوانیم در ارتقای حملونقل جادهای کشور گامی موثر برداریم.»
باموهای تازهنفس با پرشیا خودرو به ایران میآیند
پرشیاخودرو در بیستودومین نمایشگاه بینالمللی خودرو شیراز از محصولات جدید بامو رونمایی کرد. در حقیقت 9 مدل خودرو جدید از باواریاییها در نسخههای بنزینی و الکتریکی در این نمایشگاه بهنمایش درآمدند که از میان آنها تنها سه مدل خودرو الکتریکی بهشمار میروند.
بر این اساس سری 1، سری 2، سری 3، سری 5، X1 و X2 جزو خودروهای بنزینی جدید سبد محصولات وارداتی پرشیا خودرو بهشمار میآیند. سری 3 در سه نسخه 318i، 320i و 325i بهبازار عرضه میشود. سری 5 نسل هشتم (موسوم به G60) نیز که توسط پرشیاخودرو به ایران آمده، دارای 5 مدل 4 سیلندر هیبریدی و هیبریدی متوسط است.
نکته جالب اینکه هر پنج مدل سری 5 G60 دارای موتور 2 لیتری تویین-توربو با ساختار هیبریدی هستند که از 205 تا 295 اسببخار قدرت طیف توان موتوری این نسل از سری 5 است.
درحال حاضر با در نظر گرفتن شرایط فعلی واردات، باید دید که کدامیک از مدلها توسط پرشیا خودرو بهبازار ایران وارد میشود؟ از سوی دیگر قرار است سری 2 بامو در دو نسخه 225L و 225i توسط این شرکت مطرح واردکننده بهدست مشتریان برسد.
در خانواده X های بامو نیز شاهد دو مدل X2 و X1 هستیم که X2 در دو نسخه 25i با موتور 2 لیتری تویین-توربو و نسخه 18i با موتور 1.5 لیتری توربو قرار است بهسبد محصولات پرشیا خودرو اضافه شود.
هرچند که هر دو نسخه برای X1 نیز وجود دارد. همچنین خبر خوش برای اسپرتدوستان این است که سری 1 در نسخه 120i بهزودی راهی بازار خواهد شد تا بازار هاچبکهای اسپرت را متحول کند. از طرفی سه مدل خودرو بامو iX1، iX3 و i3 بهعنوان سه محصول تمامالکتریکی پرشیا خودرو بهمشتریان تحویل داده خواهد شد.
سدان i3 در دو نسخه 35 و 40 با قدرت موتور و ظرفیت بالاتری بهبازار میآید. اما تمرکز تیم مارکتینگ پرشیا خودرو روی iX1 با نسخه 25 است که قرار است بهمشتریان تحویل داده شود. هرچند iX1 نسخههای دیگری نیز دارد، اما نسخه 25 بهمنظور ارائه به مشتریان در نظر گرفته شده است.
علاوهبر حضور باواریاییهای جذاب در غرفه پرشیاخودرو، شاهد حضور محصولات اوپل نیز در این غرفه بودیم که البته سال گذشته نیز این خودروساز در نمایشگاه حضور داشت و بهدلیل استقبال خوب بازدیدکنندگان، محصولات این برند مجددا برای بازدید عموم در غرفه پرشیا خودرو قرار گرفت. از سوی دیگر نیسان ترا نیز در دو نسخه در غرفه پرشیا خودرو حاضر بود.
گروه بهمن دست پر به شیراز آمد
گروه بهمن همانند سایر نمایشگاههای بینالمللی خودرو، پرقدرت بهنمایشگاه شیراز آمده و در زمینه خودروهای سواری و کار و تجاری با دست پر در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. در بخش خودروهای سواری، بهمن موتور 5 محصول جذاب خود را بهنمایش گذاشت. این پنج محصول کاپرا U، اینرودز، فیدلیتی الیت، فیدلیتی XB1 و هاوال است.
گروه بهمن در بخش محصولات وارداتی گروه بهمن (بیام کارز) با محصولات بیوایدی، مزدا 3 و آواتار بهنمایشگاه خودرو شیراز آمد. مزدا 3 بهعنوان خودرویی که بیش از یک دهه توسط بهمن موتور به بازار عرضه میشد، با استقبال بسیار خوب مواجه شد. بهعبارت دیگر میتوان گفت مزدا 3 گل سرسبد بیامکارز است.
در بخش کار و تجاری، گروه بهمن اسنا، سیباموتور و بهمندیزل در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. اسنا با اتوبوس 12 متری شهری برقی، 12 متری بین شهری و 12 متری دیزلی؛ سیبا موتور با کشنده جفتمحور J6 و بهمندیزل با تنوع محصول چشمگیری راهی نمایشگاه شیراز شد. محصولات بهمندیزل شامل کشنده X9، کشنده BD560، کشنده BD460، کامیونت فورس F38 CNG گازسوز، مینیبوس LX، کامیونت فورس 6 تن (با کاربری ایزوله) و کمپر F38 هستند.
حضور ایرانخودرو با مرسدسبنز و تارا توربوشارژ در شیراز
ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور برای حضور در بیستودومین نمایشگاه بینالمللی خودرو شیراز، با رونمایی از محصولات لوکس مرسدسبنز و همچنین نسخه پرتوان از تارا، توانست نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را بهخود جلب کند. تارا توربوشارژ (V4 اتوماتیک)، از نظر طراحی همان تارا V4 است؛ با این تفاوت که در بخش مشخصات فنی آن شاهد تغییرات گستردهای هستیم.
این خودرو با موتور توربوشارژ رونمایی شده و نسخه جدیدی از سدان کامپکت ایرانخودرو است که از نیمه دوم سال جاری بهجای نمونه مجهز بهموتور TU5P بهبازار خواهد آمد. تارا V4 توربوشارژ با همان پیشرانهای بهبازار میآید که پیشتر در کراساوور این شرکت یعنی ریرا شاهد آن بودیم.
این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ 160 اسببخار قدرت و 240 نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. این موتور 4 سیلندر متصل بهگیربکس 6 سرعته AT ساخت DAE است. تارا V4 اتوماتیک توربوشارژ 47 اسببخار قدرت و 96 نیوتونمتر گشتاور بیشتری نسبت بهنمونه مجهز بهموتور TU5P دارد. این امر بهمعنای شتابگیری بهمراتب سریعتر و میزان مصرف سوخت بهینهتر در این خودرو است.
در کنار پیشرانه توربوشارژ V4 تارا اتوماتیک جدید، در بخش سیستمهای برقی و تجهیزات نیز تغییراتی را تجربه کرده تا پکیج کاملتر و کارآمدتری در اختیار مشتریان قرا بگیرد. از سوی دیگر زیرمجموعه ایرانخودرو یعنی ستاره ایران نیز دو محصول مرسدسبنز یعنی C200L و GLB200 را در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی کرد. همزمان با این رونمایی، زیر برند جدید «IKCO Premium» که به منظور عرضه خودروهای لوکس است نیز در این نمایشگاه معرفی شد.
آرین پارس موتور با محصولات جذاب در نمایشگاه شیراز
آرین پارس موتور بهعنوان یکی از شرکتهای خودروساز خصوصی در کشور، حدود 4 سال است که با مونتاژ لاماری ایما توانسته در بازار کراساوورهای اسپرت، تحول گستردهای ایجاد کند. بر این اساس در نمایشگاه خودرو شیراز آرین پارس موتور، محصولات دو برند لاماری و لاماکو (برند اقتصادیتر از لاماری) را بهنمایش گذاشت.
مثل همیشه لاماری ایما آفرودی با کاور خاص، لاماری ایما HEV (هیبرید)، لاماری اکو (سدان جدید برند لاماری) و لاماکو فلو بهعنوان کراساوور محصول جدید آرین پارس موتور در غرفه آرین پارس موتور حضور داشتند. استقبال بازدیدکنندگان از غرفه آرین پارس موتور بهلطف محبوبیت لاماری بسیار خوب بوده که البته بازدیدکنندگان با برند لاماکو و خودرو این برند یعنی فلو نیز بیشتر آشنا شدند.
همچنین یکی از شگفتیهای نمایشگاه خودرو شیراز حضور سدان اسپرت سریع شیائومی یعنی SU7 مکس در غرفه آرینا درایو (برند وارداتی آرین پارس موتور) است. این خودرو با ورودش به بازار کشورمان میتواند تحولات بسیاری ایجاد کند. این سدان اسپرت تمامالکتریکی دارای دو موتور برقی با توان ۶۴۰ اسببخار است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را تنها در کمتر از ۲.۸ ثانیه ارائه میدهد.
گفتنی است در بیستودومین نمایشگاه خودرو شیراز، ضمن تاکید بر رعایت قانونمداری در بازار خودرو و در عرضه خودروهای داخلی در بورس توسط برخی از مسئولان حاضر در نمایشگاه، خودروسازان و شرکتهای مرتبط آخرین محصولات و فناوریهای خود را بهنمایش گذاشتند. در این رویداد بر نقش حیاتی صنعتخودرو در رشد اقتصادی و ضرورت توسعه برنامهریزیشده این صنعت تاکید ویژهای شد.