واردات محصولات چاپی را سال آینده ۴۰ درصد کاهش خواهیم داد
اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد با اعلام حجم ۴۶ هزار تنی واردات محصولات چاپی در سال گذشته گفت: برای سال اینده این رقم باید ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همایش مسیر برندهای ایرانی برای ورود به بازارهای فرامطقهای عصر امروز سه شنبه با حضور احمد ابوالحسنی رییس اتحادیه چاپخانه داران تهران و عباس زارعی مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد برگزار شد.
ابوالحسنی در این مراسم در سخنانی گفت:یکی از دغدغه های اتحادیه در 4 سال گذشته صادرات محصولات چاپی بوده است، چرا که موفق نبودن در صادرات به معنای موفق نبودن در تولید است.
وی ادامه داد: در بسیاری از بخش ها از جمله چاپ کشور در حوزه صادرات دچار مشکل است. ما در بخش صادرات چاپ تنها در منطقه آن هم در افغانستان و عراق و بخش محدودی در ترکیه فعالیت هایی را داشته ایم.
ابوالحسنی افزود: یکی از مشکلات ما در بخش برندسازی است که ما ضعف جدی در این زمینه داریم، متاسفانه حتی در این زمینه فرهنگ سازی هم نکردیم،
وی ادامه داد: ظرفبت ایران در حوزه چاپ بالاست، فعالان ما حرف برای گفتن زیاد دارند، اما موانعی پیش پا وجود دارد که تحریم یکی از ان هاست.
حمید رستگار رئیس اتاق اصناف تهران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: واقعیت این است که ایرانی همیشه دارای سلیقه بوده، دلیلش هم پیشینه تاریخی است که داربم. از نظر فرهنگ، هنر، زیبایی شناسی ما از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم . اساسا آن چیزی که موجب ماندگاری ماست، پیشینه تاریخی ماست.
وی ادامه داد: چین به عنوان 3 تا 4 کشور نخست مطرح اقتصادی دنیا، انقدر در محصولات خود امکانات مختلفی قرار داده که نمی توان به اسانی انتخاب کرد، این همان بسته بندی است. آن چیزی که موجب برند سازی می شود، کیفیت کالاست، اگر شما بهترین بسته بندی را داشته باشید، اما کالای بی کیفیت درون آن قرار دهید، شکست خورده اید. یکی از دلایل اینکه ما در صادرات شکست خورده ایم، همین بی توجهی به کیفیت است.
ما انگیزه، خلاقیت، توان و انگیزه لازم را داریم، تنها ظرفیت های باید در دست متخصصان و افراد دارای انگیزه قرار گیرد، باید کشور را از اقتصاد دولتی خارج کنیم.
عباس زارع مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ نیز در این مراسم در سخنانی گفت: نگاه سنتی که در صنعت چاپ وجود داشت و با توقف در صدور مجوزها و اعطای تسهیلات محدود به چاپخانه ها می خواست، صنعت چاپ را ارتقا دهد، امروز در وزارت ارشاد تغییر کرده است.
وی گفت: ما در وزارت ارشاد معترفیم در بسته بندی امروز دنیا تحت تاثیر صنعت چاپ است، استراتژی اصلی ما این است که ما در برابر وارادت محصولات چاپی ایستادگی کرده و از توان داخلی استفاده خواهیم کرد. هم چنین از صادرات حمایت می کنیم.
زارع با اشاره به اماذهای واردات محصولات چاپی گفت: حجم واردت محصولات چاپی در سال گذشته 46 هزار تن بوده است، با توجه به اینکه برخی امارها در دست نیست، رقم واقعی بیشتر است، در سال آینده ما تلاش می کنیم، حجم واردات محصولات چاپی را 40 درصد کاهش دهیم. اگر در برابر واردات سخت گیری داشته باشیم، گردش مالی صنعت چاپ را افزایش خواهیم داد.
بهروز لطفیان کارشناس بازاریابی و صادرات نیز در این مراسم در سخنانی با بیان این مطلب که فروش کالا و خدمات در بازارهای داخلی ما را ثروتمند نمی کند.گفت: چین یک بازار بزرگ و جذاب در داخل دارد، سال ها بر فروش داخل متمرکز بود، اما مردم کشور فقیر بودند. صادرات بود که چین را ثروتمند کرد. صادراتی با تمرکز بر محصول و قیمت پایین، چین را به بزرگترین صادرکننده جهان تبدیل کرد. اما مردم ان باز فقیر بودند.
لطفیان با بیان این مطلب که صادرات سنتی اما به چینی ها ثروت نداد، گفت: چینی ها ساخت برندهای جهانی را سامان دادند، از همین رو امروز چین بزرگترین صادرکننده جهان است و سرانه درامد چینی ها بالا رفته است.
وی با اشاره به امار صادرات ایران گفت: ایران در ده ماهه نخست سال 1403 حدود 48 میلیارد دلار صادرات داشته است، ازین میان 10 درصد به اتحادیه اروپا صادر شده است. اما قیمت جنس های صادراتی ما بسیار پایین و در حد فاجعه است.
لطفیان گفت: در اصل ما انرژی ارزان داخلی را ارزان در اختیار مشتری خارجی قرار می دهیم، امروز باید یک سوال اصلی پرسید و ان اینکه چگونه می توان صادرات جایگاه سازی شده ایران را سامان دهی کرد؟
وی گفت: شاید از نظر کیفیت ما چیزی کم نداشته باشیم، اما باور و درک مشتری نسبت به کالای ما هم متفاوت است.بنابراین صادرات نبرد بین محصولات نیست، نبردی بین باورهاست. امروز ما به عنوان ارزان فروش در دنیا شناخته می شویم و صادرات ما مبتنی بر کالا و خدمات است، در حالیکه مردم با باورها خرید می کنند
به گفته این کارشناس حوزه صادرات، بزرگترین چالش پیش روی صادرکنندگان نفوذ در ذهن تک تک اقوام است، اگر بخواهیم در ذهن مخاطب خارجی نفوذ کنیم، باید یک جایگاه در ذهن آن ها ایجاد کنیم.
انتهای پیام/