«سالار گستر»؛ پیشتاز نوآوری در تریم و قطعات موتوری

اقتصاد ایران: این شرکت قطعه‌سازی با توسعه سبد محصولات در بازار OEM و افترمارکت، جایگاه خود را در صنعت قطعات ارتقا داده است

شرکت سالار گستر به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در زنجیره‌تامین صنعت‌خودرو کشور، سهمی ممتاز در تامین انواع شیشه‌بالابرهای برقی و تولید مکانیزم‌های الکترومکانیکی مورد نیاز خودروسازان برعهده دارد. این شرکت با اتکا بر دانش پیشرفته، بهره‌گیری از نیروهای متخصص و به‌روزرسانی مستمر فناوری‌های تولید، محصولاتی با بالاترین استانداردهای کیفی و فنی ارائه می‌دهد. در فرآیند طراحی، توسعه و خرید مواداولیه، همواره از آخرین دستاوردهای فنـاوری جهان بهره‌برداری می‌کند تا نیازهای روزافزون صنعت‌خودرو کشور به‌طور کامل پاسخ داده شود.

یکی از دستاوردهای مهم سالار گستر، توسعه چشمگیر تجهیزات آزمایشگاهی و افزایش قابلیت‌های داخلی تست و ارزیابی بوده است. اکنون این شرکت قادر است حدود ۸۵ درصد آزمایش‌های تخصصی را در واحد آزمایشگاهی مجهز خود انجام دهد. این مجموعه با اخذ گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی همچون ISO/IEC17025 و تاییدیه متد ساپکو و سازه‌گستر، ضامن کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات خود است.

همچنین واحد تحقیق و توسعه این شرکت با تمرکز بر نوآوری، طراحی سیستم‌های تست و طرح محصولات جدید، همچون سامانه دزدگیر و BCM، گام‌های رو به‌جلویی در ارتقای فناوری و هوشمندسازی صنعت‌خودرو داخلی برداشته است.

امیرحسین لواسانی، عضو هیات‌مدیره شرکت «سالار گستر» در رابطه با تولیدات شرکت مذکور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» توضیح می‌دهد که در ادامه خواهید خواند:

در حال حاضر شرکت سالار گستر چه طیفی از محصولات را تولید می‌کند و این محصولات عمدتا در کدام‌یک از بخش‌های خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ آیا می‌توانید درباره جزئیات این محصولات و اهمیت هر یک در صنعت‌خودرو توضیح بیشتری ارائه کنید؟

در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی تولید محصولات تریم خودرو است که بخش زیادی از متعلقات در و اجزای داخلی خودرو را شامل می‌شود. عمده فعالیت ما شامل تولید شیشه‌بالابرها، قفل‌های جانبی برای درب خودروها و همچنین برخی محصولات موتوری است.

در بخش محصولات موتوری، تولیداتی چون موتور فن (برای سرمایش و تهویه خودرو)، موتور برف‌پاکن، مکانیزم‌های مربوط به عملکرد موتور برف‌پاکن، انواع و اقسام رله‌جات که جزو بخش‌های حیاتی الکتریکی خودرو هستند، همچنین تیغه برف‌پاکن و محصولات مشابه، جزو مواردی است که در سبد کالایی ما قرار دارند. تمام این قطعات به صورت مستمر و با بالاترین استاندارد مورد نیاز خط تولید برای شرکت‌های خودروسازی داخلی تامین می‌شود و نقشی کلیدی در عملکرد ایمن و باکیفیت خودروها دارند. به‌طور مستمر سعی می‌کنیم دایره محصولات و کیفیت آن‌ها را بر اساس نیاز بازار و تکنولوژی روز ارتقا دهیم.

شرکت شما چه سهمی در تامین سبد محصولات قطعات مورد نیاز خودروسازان بزرگ کشور دارد؟ آیا این سهم در شرکت‌های مختلف تفاوت دارد و درنهایت برای توسعه سهم بازار خود چه برنامه‌هایی دارید؟

در گروه خودروسازی سایپا، تقریبا بالغ بر ۸۵ درصد از قطعاتی که ذکر کردم، به‌صورت مستقیم توسط ما تامین می‌شود و در برخی موارد جایگاه سهم ام‌آرپی را نیز در اختیار داریم. همکاری ما با ایران‌خودرو نیز به‌تازگی آغاز شده، اما سرمایه‌گذاری‌های جدیدی با هدف توسعه محصولات و پوشش نیازهای خودروهای تازه‌وارد مانند تارا و دنا پلاس انجام داده‌ایم. درحال حاضر تمرکز ما در ایران‌خودرو نیز افزایش سهم است و برای این منظور، با طراحی جدید و بهبود مستمر کیفیت، محصولات را عرضه و روند اخذ تاییدیه‌های لازم را طی می‌کنیم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار داخلی کشور را به‌خود اختصاص دهیم.

فرآیند تولید قطعات خودرو در ایران چه چالش‌ها و مشکلات اساسی را پیش روی شما قرار داده است؟ می‌توانید مختصرا درباره مشکلات ساختاری و تاثیر آن‌ها بر کیفیت و زمان‌بندی تولید صحبت کنید؟

اصلی‌ترین چالشی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم مربوط به مبحث نقدینگی و تامین منابع مالی است. مشکلات عمده‌ای که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، از جمله زیان‌های انباشته، به شبکه قطعه‌سازی نیز منتقل شده است.

یکی از مشکلات عمده، بحث قیمت‌گذاری است که با تاخیر فراوانی به‌روزرسانی می‌شود و این موضوع باعث ایجاد خلل در گردش مالی شرکت‌های قطعه‌ساز می‌شود. از طرف دیگر، سرعت گردش وجه نقد در خودروسازان کاهش یافته و دریافت وجوه، بسیار کند و زمان‌بر شده است. ما ناگزیر به استفاده از تسهیلات بانکی هستیم؛ ولی متاسفانه به‌دلیل ناترازی بانک‌ها، میزان تسهیلاتی که به بخش تولید تخصیص پیدا می‌کند، محدود است و جوابگو نیست.

در بخش دوم، مسائل ارزی و مشکلات واردات و ترخیص از گمرک، به‌دلیل پیوستگی قوانین و تغییر مقررات، روند تامین مواد اولیه را کُند و پیچیده کرده است. این موارد موجب شده فرآیند تولید با مشکلات مضاعف و هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی همراه باشد.

شرکت سالار گستر علاوه‌بر تامین قطعات برای خط تولید خودروسازان، در بازار افترمارکت یا خدمات پس از فروش (Aftermarket) نیز فعالیت دارد؟ در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

بله؛ تقریبا دو سال است که به‌صورت جدی وارد بازار قطعات یدکی و افترمارکت شده‌ایم. البته عدد دقیق سهم فعلی ما قابل ارائه نیست؛ ولی هنوز این سهم به‌اندازه بازار OEM و خط تولید خودروسازان نیست. با این حال در طول دو سال گذشته تلاش ما بر این بوده است که بازار افترمارکت را توسعه بدهیم و سهم قابل توجهی در سال‌های آینده به‌دست آوریم؛ همان‌طور که در بازار خودروسازی نیز جایگاه تثبیت‌شده‌ای داریم. هدف ما این است که محصولات با کیفیت خط تولید را در بازار افترمارکت نیز ارائه بدهیم و مشتریان نهایی از مزایای آن بهره‌مند شوند.

با توجه به‌حضور فعال شرکت سالار گستر در نمایشگاه‌های قطعات، اهداف اصلی شما از شرکت در این رویدادها چیست و در این نمایشگاه‌ها چه محصولاتی را ارائه دادید و مخاطب مورد نظرتان چه کسانی هستند؟

حضور ما در نمایشگاه‌های تخصصی قطعات با هدف گسترش سهم بازار و ارتقای جایگاه برند صورت پذیرفت. هدف اصلی از این حضور این است که کیفیت محصولات داخلی، به‌ویژه در حوزه افترمارکت را به‌سطح مطلوبی برسانیم. در بازار افترمارکت، متاسفانه غالبا قطعاتی با سطح کیفی پایین (سطح دو یا حتی سطح سه) عرضه می‌شود که رضایت مصرف‌کننده را جلب نمی‌کند و چه‌بسا موجب آسیب به‌خودرو هم می‌شود. ما تلاش می‌کنیم محصولاتی را که از نظر کیفیت همتراز با تولیدات خط اول خودروسازان هستند، ارائه کنیم تا اعتماد و رضایت نهایی مصرف‌کننده حاصل شود.

در نمایشگاه اخیر محصولات متنوع‌تری همچون موتورهای برف‌پاکن، شیشه‌بالابر و مجموعه‌ای از رله‌ها و قطعات الکتریکی را عرضه کردیم و این استقبال نشان داد که بازار به‌شدت به ارتقای کیفیت نیاز دارد. مخاطب اصلی ما هم شرکت‌های خودروسازی و هم شبکه توزیع قطعات یدکی و همچنین مصرف‌کنندگان نهایی هستند که نسبت به‌کیفیت دغدغه جدی دارند.

از نظر شما، عوامل موثر در کیفیت قطعات خودرو تولیدشده در کشور چیست و محدودیت‌ها و موانع تحقق کیفیت بالا در قطعات ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ایران معضلات متعددی برای ارتقای کیفیت قطعات خودرو وجود دارد. اولین و مهم‌ترین عامل، مشکل نقدینگی است؛ هنگامی که جریان نقدینگی با مشکل مواجه شود، طبیعتا تامین مواداولیه با کیفیت مناسب به تعویق می‌افتد یا غیرممکن می‌شود. عامل دوم، نبود دسترسی مستمر به تکنولوژی‌های روز دنیاست. به‌دلیل روابط محدود بین‌المللی، امکان واردات فناوری‌های نوین را نداریم و باید از دانش فنی داخلی و تجربیات محدود داخلی استفاده کنیم.

مساله مواد اولیه نیز بسیار جدی است؛ در ایران اغلب مواد اولیه با کیفیت بالا در دسترس نیست و تولیدکنندگان، ناچار به استفاده از مواد اولیه متوسط یا ضعیف‌ هستند تا بتوانند یک محصول باکیفیت بسازند.

برای نمونه، در چین گستره مواداولیه و تنوع بالاست و تولیدکنندگان می‌توانند برای تولید محصولات با کیفیت، مواد مناسب را از سایر کشورها وارد کنند تا پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. اما این محدودیت‌ها در ایران باعث شده تولیدکنندگان داخلی قدرت مانور کمتری داشته باشند و ارتقای سطح کیفیت صرفا با اتکا به دانش داخلی یا منابع نسبتا محدود، مقدور است.

آیا برنامه‌ای برای افزایش همکاری و جذب دانش فنی از شرکای خارجی یا به‌روزرسانی فناوری‌ها دارید و ظرفیت‌های موجود برای ارتقای محصولات سالار گستر چیست؟

درحال حاضر به‌دلیل محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی امکان همکاری مستقیم گسترده با شرکای خارجی را نداریم؛ اما همواره در تلاش هستیم تا از دانش روز دنیا بهره ببریم و با مطالعه نمونه‌های موفق خارجی، فرآیندهای تولید خود را بهینه کنیم. همچنین تمرکز جدی شرکت بر آموزش پرسنل، ارتقای فرآیندهای کنترل کیفیت و نوسازی ماشین‌آلات تولیدی است تا نسبت به شرایط بازار و خواسته مشتریان، بتوانیم محصولات رقابتی و با کیفیت بالا ارائه دهیم. در صورت باز شدن فضای ارتباطات بین‌المللی، قطعا برنامه‌ریزی‌های ما برای جذب دانش فنی و به‌روزرسانی تکنولوژی‌ها با سرعت بیشتری عملیاتی خواهد شد.

آینده صنعت قطعه‌سازی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و چه افق‌هایی برای سالار گستر متصور هستید؟

با وجود چالش‌های جدی در زمینه تامین منابع، فناوری و بازار، ما نسبت به آینده خوشبین هستیم. فشارها و مشکلات باعث شده هم شرکت ما و هم سایر فعالان این حوزه به‌خلاقیت، صرفه‌جویی و نوآوری بیشتر رو بیاورند.

با تکیه بر توان تخصصی نیروی انسانی و تلاش برای بهبود مستمر کیفیت، امیدواریم سالار گستر بتواند در بازار داخلی و در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و رفع موانع صادراتی، در بازارهای منطقه‌ای سهم قابل توجهی را از آنِ خود کند. تمرکز ما بر توسعه محصولات جدید، افزایش سهم بازار افترمارکت و همچنین حضور فعال در به‌روزرسانی فناوری‌ها خواهد بود تا بتوانیم نیازهای آینده صنعت‌خودرو را پاسخگو باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ