مقطع پیش دبستانی از مهم ترین ابزارهای جبران شکاف آموزشی
اقتصاد ایران: معاون آموزش ابتدایی گفت: پیشدبستانی یکی از مؤثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است.
به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیم زاده در نشست دوم میز تخصصی سنجشهای ملی و بینالمللی که با همکاری اندیشکده دانا و روزنامه اطلاعات برگزار شد، بر اهمیت تقویت مهارتهای زبانی دانشآموزان و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: مهارتهای زبانی زیربنای موفقیت تحصیلی دانشآموزان و کلید توانمندسازی آنان در زندگی است.
وی با تشریح برنامههای وزارت آموزش و پرورش، گسترش دوره پیشدبستانی و توانمندسازی معلمان را از مهمترین اولویتها برای ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دانست.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بر اهمیت تقویت مهارتهای زبانی دانشآموزان، گسترش عدالت آموزشی و توجه ویژه به پیشدبستانی بهعنوان زیرساختی برای یادگیری تأکید کرد.
وی با اشاره به نقش مهارتهای زبانی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان اظهار داشت: تقویت مهارتهای زبانی، شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، بهعنوان پایهای برای رشد علمی و مهارتهای زندگی دانشآموزان، باید در تمامی دروس مورد توجه قرار گیرد. در کشورهای پیشرو، آموزش مهارتهای زبانی تنها به یک موضوع درسی محدود نمیشود و بهطور یکپارچه در همه دروس آموزش داده میشود.
حکیمزاده با اشاره به اهمیت آموزش پیشدبستانی بهویژه در مناطق کمتر برخوردار، افزود: پیشدبستانی یکی از مؤثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است. پژوهشها نشان میدهد که حضور دانشآموزان در دوره پیشدبستانی موجب آمادگی بهتر آنها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه میشود.
معاون آموزش ابتدایی همچنین با اشاره به حمایت دولت چهاردهم و شخص رئیسجمهور از اصلاح روشهای آموزش و یادگیری، تصریح کرد: تمرکز بر روشهای فعال تدریس، تقویت مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و کار گروهی از اولویتهای سیاستگذاری آموزشی است. بر این اساس، برنامههای توانمندسازی معلمان و کارگاههای مهارتآموزی در سطح کشور در حال برنامهریزی و اجراست.
وی نقش معلمان را در این مسیر بسیار مهم دانست و تأکید کرد: معلمان بهعنوان مسئولان اصلی یادگیری دانشآموزان، نقش اساسی در موفقیت این برنامهها دارند. ما در تلاش هستیم با توانمندسازی و حمایت از معلمان، بستر لازم را برای یادگیری عمیقتر و ارتقای مهارتهای زبانی دانشآموزان فراهم کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر نقش سیاستگذاری آموزشی در ایجاد فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان و بهبود عملکرد تحصیلی آنها تأکید کرد و افزود: در راستای توسعه عدالت آموزشی، ما از ظرفیتهای موجود در مدارس، معلمان و برنامههای حمایتی بهخوبی استفاده خواهیم کرد تا همه دانشآموزان از فرصت یادگیری باکیفیت برخوردار شوند.
حکیمزاده در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیران مدارس، معلمان، پژوهشگران و کارشناسان آموزشی، خاطرنشان کرد: همدلی و همراهی همه بخشها و ذینفعان تعلیم و تربیت میتواند مسیر رشد، یادگیری و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را هموار کند.
این نشست با حضور دکتر شهین نعمتزاده، رئیس اسبق انجمن زبانشناسی ایران، دکتر ایمان حبیباللهیان، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی صاد، دکتر مسعود کبیری، مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، دکتر محمود مهر محمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.